Gå til innhold

Gruppearbeid - noe herk?

Anbefalte innlegg

Gjest masterstud
Skrevet

Etter å ha tilbragt noen uker med å skulle gjøre "nettbasert gruppearbeid" som et ledd i et masterstudium, så lurer jeg på hva som er så bra med gruppearbeid...

Først brukte vi mange timer på komme frem til en foreløpig problemstilling, deretter ble det gitt minimal respons fra medstudenter på ting som ble skrevet, så fikk vi tidsnød, så diskuterte vi alt annet enn den valgte problemstillingen og vi diskuterte slett ikke det samme, så skulle vi møtes i forbindelse med noe undervisning og fortsette arbeidet men kom ikke så mye lenger da heller... I håp om at gruppa skulle ha noe som helst å presentere om et par dager så valgte jeg å delvis trekke meg slik at ikke uenigheten om hva vi egentlig holdt på med og hva vi skulle diskutere skulle bli helt ødeleggende.

Hva lærte jeg? Jo, at gruppearbeid av denne typen er utrolig tidkrevende og lite lærerikt.

I tillegg har jeg vel lært at jeg ikke tror jeg ønsker å jobbe altfor mye tverrfaglig...

Kanskje lærte jeg at jeg ikke er verdens mest fleksible person faglig.

Er det noen som har noen oppbyggende historier om gruppearbeid å dele med meg?

Skrevet

Ja, jeg tror at jeg har forklaringen på hvorfor det så ofte skal være gruppearbeid!

Lettvint for foreleserne!

Beklager at jeg ikke har noe positivt å komme med .:-))

Skrevet

Jeg har hatet gruppearbeid siden barneskolen. Makan til pedagogisk drit.

Skrevet

Etter innlegget ditt å dømme, så mener jeg at du lærte svært mye.

Du lærte at det er viktig at noen holder orden i gruppa, så dere forholdere dere til oppgaven og det, det dere skulle gjøre.

Du lærte at det er viktig å holde struktur.

Du lærte at i grupper, så blir det fort litt uro og tingene kan flyte ut.

Forhåpentlig så lærte du at det kan komme frem mange forskjellige synspunkter.

Du lærte nok at en oppgave kan ses på forskjellige måter og har forskjellige løsninger.

Du lærte også, kanskje, at du disse forskjellige løsningene må gjennomgås, noen må forkastes, noe kan brukes videre.

Du lærte at tiden må styres hardere når det er en gruppeoppgave.

Du lærte at det er viktig at alle bidrar.

Sikkert mye mer du lærte også, så jeg tror at du lærte mye mer enn hva du er klar over.

Jeg er ikke så veldig glad i gruppeoppgaver selv, men i arbeidslivet så er det ikke sjeldent at man jobber slik, f.eks. ved prosjektoppgaver.

Arbeidsformen er ganske aktuell i arbeidslivet. Hvis du unngår dette i arbeidslivet ditt så kan du bli en enstøing som sitter for seg selv i et hjørne.

Skrevet

Jeg har hatet gruppearbeid siden barneskolen. Makan til pedagogisk drit.

Enig. Likte det aldri. Men det kan fungere i jobbsammenheng nå - under forutsetning av at gruppa blir styrt og en er strukturert.

Skrevet

Jeg kan ikke annet enn å si at jeg kjenner meg igjen. Gruppearbeid + nettbasert = trøbbel.

Gjest masterstud
Skrevet

Du lærte at det er viktig at noen holder orden i gruppa, så dere forholdere dere til oppgaven og det, det dere skulle gjøre.

Du lærte nok at en oppgave kan ses på forskjellige måter og har forskjellige løsninger.

Du lærte også, kanskje, at du disse forskjellige løsningene må gjennomgås, noen må forkastes, noe kan brukes videre.

Sikkert mye mer du lærte også, så jeg tror at du lærte mye mer enn hva du er klar over.

Jeg er ikke så veldig glad i gruppeoppgaver selv, men i arbeidslivet så er det ikke sjeldent at man jobber slik, f.eks. ved prosjektoppgaver.

Arbeidsformen er ganske aktuell i arbeidslivet. Hvis du unngår dette i arbeidslivet ditt så kan du bli en enstøing som sitter for seg selv i et hjørne.

Takk for gode momenter:-)

Jeg er enig i at jeg forsåvidt har lært en god del. Det jeg kanskje synes var mest frustrerende var at det ikke var mulig å få til en diskusjon rundt hvordan vi skulle jobbe eller hva vi forventet av hverandre. Vet ikke helt hvorvidt det ble verre av at ting skulle skje over nettet eller ikke.

Gjest måte på
Skrevet

Jeg er enig i at jeg forsåvidt har lært en god del. Det jeg kanskje synes var mest frustrerende var at det ikke var mulig å få til en diskusjon rundt hvordan vi skulle jobbe eller hva vi forventet av hverandre. Vet ikke helt hvorvidt det ble verre av at ting skulle skje over nettet eller ikke.

Jeg lærte også forsåvidt mye av et mareritt av et gruppearbeid som jeg var med på. Det varte i ukevis, tæret oss i stykker, masse såre følelser, masse arbeid og en temmelig dårlig karakter. Sukk!! Det er da måte på hva en skal lære:o)

Gjest masterstud
Skrevet

Jeg lærte også forsåvidt mye av et mareritt av et gruppearbeid som jeg var med på. Det varte i ukevis, tæret oss i stykker, masse såre følelser, masse arbeid og en temmelig dårlig karakter. Sukk!! Det er da måte på hva en skal lære:o)

Ja, jeg er også ganske sår over hvordan det hele utviklet seg.

Jeg ser gode grunner til at man skal lære seg å jobbe i gruppe, men synes reklamen for det rent faglige utbyttet er noe overdimensjonert.

Skrevet

Jeg er enig. Gruppearbeid er stort sett noe dritt. Jeg har sjelden eller aldri lært noe av det, og jeg syens ikke det har noen sammenheng med hvorvidt man blir god til å jobbe med andre i arbeidslivet senere.

Skrevet

Det frustrerende er at dette lærer man stort sett igjen og igjen ved hver gruppeoppgaver. :-)

Skrevet

Det er nok litt av hensikten med å jobbe i grupper at dere nettopp skal lære dere hvordan dere skal jobbe. Når dere kommer ut i jobb, så der det svært viktig at dere først bestemmer dere hvordan dere skal jobbe.

Jeg er enig i at det er frustrerende å føle at man ikke kommer videre.

Neste gang tar du styringen og sørger for at dette kommer på plass først:-)

Skrevet

Det frustrerende er at dette lærer man stort sett igjen og igjen ved hver gruppeoppgaver. :-)

Sant det, men det kan være god trening og det trengs å trenes på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...