Gå til innhold

Får ikke ut kontaktlinsen - Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Linsebruker
Skrevet

Er fersk kontaktlinsebruker av typen endagslinser og klarer i kveld ikke å få ut den på venstre øye. Får nesten panikk snart, tør ikke å legge meg for det blir nok ikke noe lettere imorgen. Gjør alt etter oppskriften, ser opp osv men får ikke tak i den.

Har noen tips å komme med, jeg kan vel ikke være den eneste som har opplevd noe sånt? HJELP!!!

Skrevet

Første bud: Slapp av!

Deretter må du lokalisere linsen. Ligger den der den skal, så er nok øyet ditt litt tørt. Dette gjør at linsen klistrer seg litt mer til øyet enn normalt. Bruk det vanlige grepet med pekefinger og tommel, prøv å få skikkelig tak og klyp litt hardere enn normalt. Eventuelt kan du prøve å dra linsen med en finger til siden, slik at den slipper taket og havner i øyekroken. Ikke vær redd, den vil løsne til slutt.

Dette har skjedd meg også, til og med etter 1,5 år som linsebruker. Du får den ut til slutt, det kan jeg nesten love deg :)

Skrevet

Hei.. Ikke få panikk..da blir det bare værre... Blunk godt et par ganger. Dytt på linsa litt frem å tilbake på øyet slik at den beveger seg litt.. så blunker du litt igjen.. Ta så å se opp mens du drar linsa rett nedover med pekefingeren. Hold pekefingeren på linsa og bruk så pekefinger å tommel til å få et godt tak rundt linsa og klem den ut.

Funker ikke dette kan du heller prøve å se utover mens du bestemt dytter linsa godt inn mot nesen slik at den kommer ut der..

Beklager skrivefeil, men tenkte jeg skulle skyndte meg!

Gjest Linsebruker
Skrevet

Takk for begge svar! Begynner nesten å lure på om den har falt ut uten at jeg merket det jeg - er det mulig montro? Og at det jeg tror er linsen og prøver å klype ut er hinnen på øyet. Tror jeg skal roe meg ned nå så øyet hvertfall får slappet av litt nå - er rødt og vondt nå, kanskje bare av all styringen de siste timene (!).

Skrevet

Takk for begge svar! Begynner nesten å lure på om den har falt ut uten at jeg merket det jeg - er det mulig montro? Og at det jeg tror er linsen og prøver å klype ut er hinnen på øyet. Tror jeg skal roe meg ned nå så øyet hvertfall får slappet av litt nå - er rødt og vondt nå, kanskje bare av all styringen de siste timene (!).

Hold for øyet med linsen, da skal du se uklart. Hold så for øyet uten linsen, da skal du se klarere. Hvis ikke, så er nok linsen ute.

Gjest Linsebruker
Skrevet

Hold for øyet med linsen, da skal du se uklart. Hold så for øyet uten linsen, da skal du se klarere. Hvis ikke, så er nok linsen ute.

Like uklart på begge.... betyr vel kanskje at den er borte alt da får vi håpe. Tar sjangsen på å legge meg og se det an imorgen da. Det er jo ikke kjempefarlig å sove med den en gang heller er det vel?

Skrevet

Den kan falle ut uten at du merker det når du driver og styrer sånn i halvveis panikk;) Det har den i hvert fall gjort på meg, og jeg klyper også i selve øyet innimellom. Grøss. Men slapp av litt du, så kan du prøve igjen. Den kommer alltid ut igjen! :) Og husk, ingen lange negler, da går det så mye lettere!

Skrevet

Sjekk om linsa er på øyet. Du ser ringen rundt iris? Ser du fortsatt bedre med det øyet da? Hvis du lukker det andre øyet?

God ide' å ta det med ro..men det er ikke bra å sove med linsene med mindre det er døgnlinser da...

Tror linsa hadde kommet ut hvis hun var der, ja..er ingen plass å gjemme seg og du vil kjenne den hvis den har lagt seg under øyelokket etc..

Lykke til!

Skrevet

Like uklart på begge.... betyr vel kanskje at den er borte alt da får vi håpe. Tar sjangsen på å legge meg og se det an imorgen da. Det er jo ikke kjempefarlig å sove med den en gang heller er det vel?

Da er den enten ute eller et annet sted på øyet. Sjekk det før du legger deg. Om du mot formodning sover med linsen på en natt, så er det nok ikke farlig.

Håper det har løst seg :)

Forresten, klarer du ikke se om linsen er inne? Jeg ser som oftest en bitteliten kant rundt iris om jeg sjekker nøye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...