Gå til innhold

Sobril ol, utslag på tenner?

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Grey:o)
Skrevet

Samboeren har fått vite at han trenger to nye tenner, eller bro.

Dette ble en prislapp på ca 30 000,- SYKT!!!

Tannlegen spurte om han ikke stod på noe medisiner el. slik at han kunne søke om dekning fra trygdekontoret.

Han står på Sobril og Zopiclone, glerder disse tro, noen som vet?

Gjest felleskatalogen
Skrevet

I flg. felleskatalogen.no er det ingen av disse på påvirker tennene på noen måte.

Skrevet

I flg. felleskatalogen.no er det ingen av disse på påvirker tennene på noen måte.

Jo, på Zopiclone står munntørrhet som bivirkning. Det påvirker tennene.

Men om det gir rett til noen refusjon, aner jeg ikke.

Gjest ikke dekt
Skrevet

Her tror jeg ikke at du kan få noe tilbake. Ufattelig mange mennesker som har ommfatende behov og står på medisiner men som ikke får dekt noe etter min erfaring.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Etter som jeg kan se, er Zopiclone det eneste som virker inn på tennene, med munntørrhet.

Jeg har fått dekket tannlegebehandling grunnet medisiner, men det er vanskelig.

Tannlegen fyller ut søknad. Det må legges ved dokumentasjon på at dette er medisin som har så god effekt, at det er verdt bivirkningene. Han har ett eget ansvar med å følge vanlig tannlegebehandling, sørge for at han går jevnlig til kontroll. Har han ikke dette, kan dere prøve og få dokumentasjon på hvorfor han ikke har gått til tannlegen.

Legeerklæringene må være veldig gode og nøyaktige. Jeg dokumenterte at pga fysisk sykdom, hadde det vært tilnærmet umulig for meg å gå til tannlegen i flere år. I tillegg hadde jeg detaljert beskrivelse på hvorfor jeg trengte medisiner som gav munntørrhet, til daglig.

Går han fast på Zopiclone? Det spiller en rolle også, om det er fast bruk, eller sporadisk. Sporadisk vil tære mindre på tennene.

Det er jo alltid verdt å sende inn en søknad, så snakk med tannlegen og skaff legeerklæringer. Erklæringer fra spesialist, om han går til det, veier tyngre enn fastlege.

Får han det dekket, må han også dekke en egenandel selv.

Her kan du lese om hvilke retningslinjer NAV følger:

http://www.nav.no/page?id=372

Skrevet

Jo, på Zopiclone står munntørrhet som bivirkning. Det påvirker tennene.

Men om det gir rett til noen refusjon, aner jeg ikke.

Jeg går på Zoloft, dette kan også føre til munntørrhet - som ikke er bra for tennene. Jeg har ikke hatt et hull på 10 år. Kan ikke tro en får dette noe selv om det _kan_ være en bivirkning. Det gjelder og være ekstra påpasselig med munnhygienen når en går på slike medisiner.

Skrevet

min fastlege sa at jeg pga bl.a zopiclon ville få dekket tannlegetimene om jeg ikke allerede hadde krav på det.men det er mulig det utvises skjønn på det,og at det er avhengig av hvem som behandler saken.tannlegen min sa forævrig at zopiclon var blant de verste for tennene,hun kunne se i munnen min at jeg brukte nettopp de tabl.

Skrevet

Som Shira sier, så kan det søkes om delvis refusjon av tannbehandling når man benytter medikamenter som har munntørrhet som registrert bivirkning,

Reglene står her (ganske langt ned på siden kommer refusjonsreglene for tannbehandling) ; http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/rundskriv/r05/r05-p05-22?f=templates&fn=main-j.htm&2.0%20

For at bidrag skal gis, vil det være en forutsetning at det er sannsynlig at det er medikamentene som har gitt problemene.

Gjest skipohoi
Skrevet

Jeg ville nå tatt en telefon til trygdekontoret og du får et klart svar :)

Hvis du ikke får refundert noe derfra, vær klar over at dette kan trekkes fra på selvangivelsen under posten "store sykdomsutgifter".

Alt du trenger da er en erklæring fra legen om at en eller begge medikamentene gir munntørrhet.

Jeg trekker fra tannlegeutgifter sammen med andre sykdomsutgifter hvert år, da jeg bruker medisiner som gir økt munntørrhet. Og derfor har hatt økte tannlegeutgifter siden jeg begynte på disse. Jeg har god tannhygiene, men får allikevel mere hull enn før.

Jeg har ikke utgifter til tannlegen hvert år som kommer opp i disse beløpene, men sammen med andre sykdomsutgifter blir det mye hvert år. Og 30.0000 er mye penger, så ikke glem og trekke dette fra hvis legen vil dokumentere dette!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...