Gå til innhold

lenge siden du har vært hos tannlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går til tannlegen en gang i året. Har ikke hatt hull på mange år. Pusser tennene 2 ganger om dagen, bruker tanntråd og tannstikker om kvelden + skyller med fluor. Slurvet med tannstikkene en gang, hadde ikke brukt det på flere mnd, og det la tannlegen merke til. Blødde lett fra tannkjøttet da. Så etter det er jeg veldig nøye med stikkene også. Og så får jeg skryt av tannlegen for godt renhold:o) Koster meg ca 600-700 kr i året.

Gjest Vekten87
Skrevet

går til tannlegen når jeg føler det er tid for det.. skal faktisk i morgen :) har funnet et giga hull i ene jekslen, hvis ikke jeg har mistet en gammel fylling.. får håpe det.. er jo gravid så tenkte å få sjekka ut tilstanden før småen kommer til verden.. så får jeg heller bestille ny time når hun er kommet til verden.... har noen visdomstenner som må sjekkes også.. kommer jo ut alle veier:o)

Skrevet

Hvor mye jeg må betale for å flylle fem hull vet jeg ikke, for jeg har ingen hull. Jeg har vært heldig med tennene, men jeg passer også godt på dem. Jeg bruker tanntråd (nesten) hver dag og pusser tennene to ganger daglig.

Det er vel 1,5 år siden jeg var hos tannlegen sist. Jeg burde gått nå, men jeg er gravid, så jeg regner med å vente til det igjen er trygt for røntgen.

Jeg har hørt det er best å pusse tennene om morgenen før man spiser frokost, hvis ikke pusser man bare rundt med matrestene i stedet for å fjerne nattens belegg. Dessuten skal man aldri pusse tenner rett etter man har drukket juice, brus, etc. Syren tærer på tennene, og har du ikke noe valg: skyll munnen med vann først.

Skrevet

Jeg går hvert år, har sørget for å få innkalling med ca. 12 mnds mellomrom, veldig praktisk. Tidligere hadde jeg nesten aldri hull, men de siste årene har det vært en del småplukk med rotfylling av jeksel, ødelagt plombe, krone på fortann (skade fra barndommen) og noen få hull. Jeg fiksa på en plombe for et par uker siden og det kosta 830,-...

"Småplukk" som rotffylling og krone?

Skrevet

Sist eg var til tannlegen så var det ca.6 år siden sist, og eg hadde

5 eller 6 hull noe som kosta meg ca. 4000.-

Tror det er 2 år sia no, men eg har pokker ta ikkje råd til å

prioritere tannlege på ei god stund enda sjøl om eg gjerne skulle

ha vært der.

Drikker mye Cola og går på noen tabletter (for magen) som heter

Egazil Duretter og som "tærer" på tannemaljen...

Skyller du med fluor eller bruker fluortabletter?

Skrevet

"Småplukk" som rotffylling og krone?

*Fnis* Akkurat rotfylling og krona var ikke småplukk nei, det kom seg vel på bortimot 8500 - 9000,- tilsammen...

Det har vært flere runder med ødelagte plomber på den tanna som ble rotfylt, både før og etter rotfyllingen + at begge tennene på siden av krona reagerte med krona og ble misfarget så de måtte fikses.

Skrevet

Nettopp :-)

(Har du slått av alle telefoner ?)

Uhh, nei? Fasttelefonen er visst tom for batteri, og mobilen har ligget oppe i...8 timer. ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg var hos tannlegen for en måned siden. Jeg blir innkalt hvert år, og det er nå 9 år siden sist jeg hadde hull. *Fornøyd*

Skrevet

Jeg går til tannlegen hvert år - blir innkalt.

Jeg ble nokså skuffet for et par-tre år siden over at jeg hadde fått et hull - det første siden tenårene.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg får innkalling hvert år, ville nok ellers fort fortrengt tannlegebesøkene. Har ikke hatt nye hull på mange år, men har dessverre masse gammelt plukk som må vedlikeholdes. Hadde massevis av hull i barndommen og ungdommen.

Skrevet

Nei.

Det burde du gjøre, særlig når du drikker mye cola og tar medisiner som tærer på emaljen.

Skrevet

Jeg har akkurat vært hos tannlegen, det er faktisk bare 3 uker siden. Jeg går dit en gang i året, men har ikke hatt hull på mange år.

Jeg betaler ikke stort for dette, fikk det gratis i 10 år og nå får jeg endel avslag, slik er det når man har en eks som er tannlege og man gjorde en god jobb med henne før i tiden, hehe.

Jeg pusser tennene mine 3 ganger daglig, minimum to. I tillegg bruker jeg tanntråd hver kveld.

Skal du unngå hull så bruk i alle fall tannstikkere eller tanntråd, så du får gjort rent en gang daglig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...