Gå til innhold

Tur til Island i desember?

Anbefalte innlegg

Gjest batteri
Skrevet

Noen som har vært på Island i jule/vinters tider?Har sett på en reise i midten av desember. Grunnen til at jeg vil reise da er at den virker mye billigere enn alle de andre jeg har sett på, alt annet kommer jo over 6000 nesten. Hvis vi reiser blir det meg og kjæresten i 3 netter. Men vi er ikke veldig rike, så jeg lurer på om noen kan gi et lite hint om hvor mye lommepenger vi bør ha med? Er det foreksempel "smart" å basere det på at man kan ta juleshoppingen der? I tillegg til å få oppleve litt av den islandske naturen?Blir dette veldig dyrt for to som i utgangspunktet ikke har veldig mye penger? Men jeg har sååå lyst å dra dit for å slappe av og kose meg etter eksamen i desember..er bare så usikker på om det er verdt det med et i utgangspunktet stramt budsjett..:) Noen tips/synspunkter/erfaringer?

Skrevet

Island er _svinedyrt_ så jeg hadde ikke tatt juleshoppingen der om jeg hadde lite penger! :o) Men det er et herlig land og jeg er råmissunnelig! :o))))

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg var på Island for noen år siden. Var der i tre uker og opplevde det meste av hva Island har å by på! Men som Lillemus sier, så er det dessverre dyrt der....

Husk også at det er svært kaldt der om vinteren. Vinden blåser gjennom marg og bein... Jeg var der om sommeren, og opplevde midnattssolen for første gang i mitt liv.

Dere må bare besøke den "Blå Lagune", det ligger mellom Reykjavik og Keflavik.

Ellers er jo Islendingene flotte og gjestfrie.

Gjest islendingen
Skrevet

Island er fantastisk i desember. Juledekorasjonene er verdt å se på. Jeg ville absolutt anbefalt en tur i adventstida. Det er mørkt, men julelysene i alle regnbuens farger lyser opp.

Island er et dyrt land, og spesielt er butikkene i sentrum av Reykjavik dyre. Utenfor sentrum finner dere shoppingsentre med både dyre og billige butikker, og avstandene er ikke lange. Hagkaup er en av de billige, og før i tiden så var den på Laugavegur som er shoppinggata i sentrum. Vet ikke om den er der fremdeles, og jeg ville anbefale dere å ta en tur til den store butikken utenfor sentrum. Dit går det busser og det er bare å spørre seg frem. Islendinge er vennlige og hjelpsomme.

Reykjavik er motenes Mekka, og det er absolutt å anbefale å ta se en tur i motebutikker for å ta en titt selv om lommeboka er slunken. Moten kommer på samme tid som storbyene, og lenge før Norge. Hvis dere sitter på en kafe og ser på folket så ser dere hvordan moten blir i Norge til neste år.

Det er mye motejag, statuspress og snobberi i Reykjavik. De lever mye fortere enn nordmenn og smiler litt av de firkantede, treige naboene sine. Fleksibiliteten er nok mye høyere. Det er roligere på små stedene på landsbygda, men de er ikke å anbefale midt på vinteren. Ingen islending er stolt av å handle i Hagkaup for det er ikke "fint",men mange gjør det og hvis de forteller om det så ligger det litt i det at de tenker økonomisk.

Blå lagunen må dere absoultt få med dere, og ta en tur i en av de utallige svømmehallene. Det er opplevelser som dere får ingen andre steder i verden. De varme kildene gjør at det går an å svømme ute i kuldegrader og mørke i 28 graders varmt vann. Heitur pottur med 38 eller 42 varmegrader er også fantastisk, og en spesiell stemning å sitte i så varmt vann med snø på bakken, månelys himmel og tindrende stjerner.

Nattelivet er også kjent, og det begynner mye senere enn i Norge. Islendinge går ut når nordmenn går hjem.

Uansett priser. Island er å anbefale i adventstiden.

Riktig god tur:)

Skrevet

Jeg var på Island for noen år siden. Var der i tre uker og opplevde det meste av hva Island har å by på! Men som Lillemus sier, så er det dessverre dyrt der....

Husk også at det er svært kaldt der om vinteren. Vinden blåser gjennom marg og bein... Jeg var der om sommeren, og opplevde midnattssolen for første gang i mitt liv.

''Jeg var der om sommeren, og opplevde midnattssolen for første gang i mitt liv.''

Midnattsol?! Reykjavik ligger omtrent på samme breddegrad som Trondheim jo!

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg var der om sommeren, og opplevde midnattssolen for første gang i mitt liv.''

Det aner jeg ikke, men jeg satt ute i solen klokken tre om natten og tok meg en røyk. Bare spør islendingen som er her!

Gjest islendingen
Skrevet

Det er lyst hele natten midt på sommeren på Island. Midnattsolen er fantastisk.

Sommernettene er annerledes i Trondheim.

Gjest islendingen
Skrevet

Det er mer gjennomsnittstemperatur hele året enn i Norge. Vinden i Reykjavik kan blåse gjennom marg og bein om sommeren også.

Der er det forskjell mellom nord og sør. På Akureyri er det kalde vintre med mye snø og varmere somre med sol enn Reykjavik. Det kommer ikke så mye snø i Reykjavik, men det regner og blåser året rundt.

Egilsstadir på Øst-Island er også et sted med de beste somrene, men de blir aldri ordentlig varme likevel.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er mer gjennomsnittstemperatur hele året enn i Norge. Vinden i Reykjavik kan blåse gjennom marg og bein om sommeren også.

Der er det forskjell mellom nord og sør. På Akureyri er det kalde vintre med mye snø og varmere somre med sol enn Reykjavik. Det kommer ikke så mye snø i Reykjavik, men det regner og blåser året rundt.

Egilsstadir på Øst-Island er også et sted med de beste somrene, men de blir aldri ordentlig varme likevel.

Jeg vet! Har en islandsk venninne gjennom tretti år...

Jeg var på Island i 1998, og vi hadde faktisk mange strålende varme dager. Det var helt utrolig, sa min venninne, det var varmt og deilig.

Kan du si til Lillemus at dere har midnattssol!

Jeg var ikke nord på Island, mye øst, så isbreer etc.

Skrevet

Jeg vet! Har en islandsk venninne gjennom tretti år...

Jeg var på Island i 1998, og vi hadde faktisk mange strålende varme dager. Det var helt utrolig, sa min venninne, det var varmt og deilig.

Kan du si til Lillemus at dere har midnattssol!

Jeg var ikke nord på Island, mye øst, så isbreer etc.

Hun har sagt det nå, så da må jeg bare gi meg. :o)

hidi, the scorpion
Skrevet

Hun har sagt det nå, så da må jeg bare gi meg. :o)

Du må nok det, kjære deg, jeg så det jo med egne øyne!

Og det visste jeg faktisk ikke før jeg reiste til Island, gjett om jeg ble overrasket!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...