cathlin Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Han er så god til å snakke for seg. Hurra for han! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Enig med deg i det. Så tåler han ikkje Fremskrittspartiet heller, og det i seg sjøl er ett stort plusspoeng. Eg var på seminar med han for ett år eller to siden, og det var bra sjøl om eg skulle ønske han kunne vært enda krassere... Det er deilig med noen som står for noe! 0 Siter
Gjest Blomsterbarnet Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Helt enig. På Holmgang i går spurte han Erna Solberg om hun ville ha sluttet i den jobben hun har dersom hun fikk like mye utbetalt i sosialhjelp. Dette spurte han om fordi hun antydet at de som får mye i sosialhjelp ikke gidder å jobbe. Da ble hun stille. Synes Høyre og hele Erna er tragisk. De har jo ikke peiling på mennesker i det hele tatt. En forsker fra høgskolen i Agder sa at dette var en typisk "samfunnsøkonomisk" måte å tenke på og det tviler jeg ikke et sekund på. Alle skal presses inn i en gitt samfunnsmodell, uten menneskelige hensyn og menneskesynet må jeg si er svært negatvit ladet. Fatter ikke hva som går av folk som stemmer høyre. Forresten, det fatter jeg. Det som går av dem, er ren og skjær egoisme. Hurra hvis Norge får en høyreregjering neste gang da kan pampene smile, og resten av Norge gråte. Og hurra til et kaldere samfunn, det vil vi ha!!! 0 Siter
Sofline Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Helt enig. På Holmgang i går spurte han Erna Solberg om hun ville ha sluttet i den jobben hun har dersom hun fikk like mye utbetalt i sosialhjelp. Dette spurte han om fordi hun antydet at de som får mye i sosialhjelp ikke gidder å jobbe. Da ble hun stille. Synes Høyre og hele Erna er tragisk. De har jo ikke peiling på mennesker i det hele tatt. En forsker fra høgskolen i Agder sa at dette var en typisk "samfunnsøkonomisk" måte å tenke på og det tviler jeg ikke et sekund på. Alle skal presses inn i en gitt samfunnsmodell, uten menneskelige hensyn og menneskesynet må jeg si er svært negatvit ladet. Fatter ikke hva som går av folk som stemmer høyre. Forresten, det fatter jeg. Det som går av dem, er ren og skjær egoisme. Hurra hvis Norge får en høyreregjering neste gang da kan pampene smile, og resten av Norge gråte. Og hurra til et kaldere samfunn, det vil vi ha!!! Hadde jeg fått utbetalt like mye for å gå hjemme som å jobbe hadde jeg gladelig gått hjemme. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Hadde jeg fått utbetalt like mye for å gå hjemme som å jobbe hadde jeg gladelig gått hjemme. Ikke om du hadde vært fysisk eller psykisk syk vel? Er du ikke glad for at du er så frisk at kan jobbe? 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Ikke om du hadde vært fysisk eller psykisk syk vel? Er du ikke glad for at du er så frisk at kan jobbe? Men det som B. H. Hansen sa, var at det ikke er meningen at folk skal leve at sosialstønad. Er du syk, skal du trygdes er du frisk skal du jobbe! Sosial stønad er ment som en hjelp i en overgangsperiode! At trygdene er for lave er jo en annen sak. 0 Siter
Sofline Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Ikke om du hadde vært fysisk eller psykisk syk vel? Er du ikke glad for at du er så frisk at kan jobbe? Jeg er selvfølgelig glad for at jeg er så frisk at jeg kan jobbe, men når man snakker om sosialhjelp menes det vel også støtte til folk som kunne jobbet, men ikke gjør det av andre grunner enn sykdom (?). 0 Siter
Sofline Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Men det som B. H. Hansen sa, var at det ikke er meningen at folk skal leve at sosialstønad. Er du syk, skal du trygdes er du frisk skal du jobbe! Sosial stønad er ment som en hjelp i en overgangsperiode! At trygdene er for lave er jo en annen sak. ''At trygdene er for lave er jo en annen sak.'' Nettopp! Jeg er enig i at for eksempel uføretrygden trenger et solid løft. 0 Siter
Babette Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg er selvfølgelig glad for at jeg er så frisk at jeg kan jobbe, men når man snakker om sosialhjelp menes det vel også støtte til folk som kunne jobbet, men ikke gjør det av andre grunner enn sykdom (?). Sosialhjelp er og bør være et sikkerhetsnett som fanger opp de som ikke mottar andre og varige stønader og ikke er i arbeid. Det er ikke meningen at man skal gå på sosialhjelp i årevis, den er ment som hjelp til livsopphold i påvente av annen utredning ( f. eks. uførepensjon) eller tilbakeføring til arbeid, utdanning eller andre løsnnger. Og for å vurdere hva det går an å leve av, må man summere alle former for stønad den enkelte mottar. Samtidig må det sikres at det virkelig går an å leve av disse stønadene både for mottakeren og for eventuell familie han/hun forsørger. Samtidig er det klart det må lønne seg å jobbe. Det er heller ingen tvil om at det finnes folk som i dag går på sosialhjelp som både kan og vil jobbe. Like sikkert er det at ikke alle kan jobbe. Når det gjelder dette med barn og fattigdom, som var tema for debatten, er det klart at alle barn bør sikres økomomisk, og hvis ikke foreldrene klarer det, må velferdssamfunnet tre støttende til. Men jeg vil også påpeke at hvis vi ser bort fra den rene mangel på mat, klær og andre grunnleggende ting, har gapet mellom fattig og rik ført til at vi kan snakke om en form for sosial stigmatisering av de barna som ikke har mulighet til å kjøpe dyre klær og utstyr, delta på dyre aktiviteter og turer etc. De med dårligere råd kan bli utstøtt av flokken hvis de ikke henger med. Uten at de nødvendigvis er hva vi kaller fattige. Dermed er det andre familiers kjøpegalskap og skyhøye levestandard som har ført til dette, slik at "den sosiale fattigdomsgrensen" heves. 0 Siter
Babette Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Hadde jeg fått utbetalt like mye for å gå hjemme som å jobbe hadde jeg gladelig gått hjemme. Har du dårlig erfaring med arbeidslivet, eller trives du ekstremt godt hjemme? Jeg tenker motsatt: Jeg måtte hatt minst det dobbelte av lønna for å være villig tili å gi opp jobben. Men dette er en avsporing av debatten. Som regel er ikke spørsmålet om jobb eller stønad som å velge mellom grill og wiener. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Du er ikkje fullt så god å snakke for deg... Han heter Fugeli ikkje Fugleli, he, he.. 0 Siter
Sofline Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Har du dårlig erfaring med arbeidslivet, eller trives du ekstremt godt hjemme? Jeg tenker motsatt: Jeg måtte hatt minst det dobbelte av lønna for å være villig tili å gi opp jobben. Men dette er en avsporing av debatten. Som regel er ikke spørsmålet om jobb eller stønad som å velge mellom grill og wiener. Jeg trives godt hjemme. :-) Nå er det ikke under noen omstendigheter aktuelt for meg å leve av sosialstønad, men jeg utelukker ikke at jeg kunne vært hjemmeværende hvis samboeren min hadde tjent godt nok til at vi kunne levd godt av det. Men sannsynligvis ville jeg nok brukt litt tid på frivillig arbeide eller noe i den duren. Uansett et hypotetisk spørsmål. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg er selvfølgelig glad for at jeg er så frisk at jeg kan jobbe, men når man snakker om sosialhjelp menes det vel også støtte til folk som kunne jobbet, men ikke gjør det av andre grunner enn sykdom (?). Er vel ikke nødvendig å legge til så mye etter det gode svaret til Babette. Jeg vil helst ikke at mine skattepenger skal gå til de som utnytter samfunnet jeg heller og jeg irriterer meg over at skattepenger går til Krekar. Samtidig innser jeg at om jeg skulle bli syk og ute av stand til å greie meg selv, håper jeg at jeg kan bli tatt vare på og leve et mest mulig verdig liv. Jeg tenkte faktisk på det senest i dag da jeg satt på bussen på vei til jobben. Så heldig jeg er som er frisk og kan gå på jobb og kjenne at jeg gleder meg over det. Det slo ned i hodet mitt sånn plutselig etter å hangla lenge med en forkjølelse. Tenk så heldig jeg er som bare var forkjølet og at jeg ble frisk igjen og at jeg ikke sliter med noe mer alvorlig enn det. Var godt å kjenne at kroppen fungerte i dag og jeg er takknemlig for det og glad for å kunne bidra til det samfunnet jeg ønsker å ha og så får man heller regne med litt svinn.Det skal ikke gå ut over andre som trenger hjelpen. 0 Siter
birdie Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Du er ikkje fullt så god å snakke for deg... Han heter Fugeli ikkje Fugleli, he, he.. Fugelli. 0 Siter
hvorfor skjer dette?? Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Du er ikkje fullt så god å snakke for deg... Han heter Fugeli ikkje Fugleli, he, he.. Det er faktisk Fugelli ;-) 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Men det som B. H. Hansen sa, var at det ikke er meningen at folk skal leve at sosialstønad. Er du syk, skal du trygdes er du frisk skal du jobbe! Sosial stønad er ment som en hjelp i en overgangsperiode! At trygdene er for lave er jo en annen sak. Nå så jeg faktisk ikke debatten. Fikk med meg bare et lite glimt, men har hørt Fugelli før og vet hva han står for. Selv i en overgangsperiode skal man ha et verdig liv. Jeg lurer foresten på hvordan dette fungerer for selvstendig næringsdrivende? 0 Siter
cathlin Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Skrevet 11. oktober 2007 Du er ikkje fullt så god å snakke for deg... Han heter Fugeli ikkje Fugleli, he, he.. For _meg_ så har han alltid hett Fugleli! ;-) *tviholder* 0 Siter
cathlin Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Skrevet 11. oktober 2007 Helt enig. På Holmgang i går spurte han Erna Solberg om hun ville ha sluttet i den jobben hun har dersom hun fikk like mye utbetalt i sosialhjelp. Dette spurte han om fordi hun antydet at de som får mye i sosialhjelp ikke gidder å jobbe. Da ble hun stille. Synes Høyre og hele Erna er tragisk. De har jo ikke peiling på mennesker i det hele tatt. En forsker fra høgskolen i Agder sa at dette var en typisk "samfunnsøkonomisk" måte å tenke på og det tviler jeg ikke et sekund på. Alle skal presses inn i en gitt samfunnsmodell, uten menneskelige hensyn og menneskesynet må jeg si er svært negatvit ladet. Fatter ikke hva som går av folk som stemmer høyre. Forresten, det fatter jeg. Det som går av dem, er ren og skjær egoisme. Hurra hvis Norge får en høyreregjering neste gang da kan pampene smile, og resten av Norge gråte. Og hurra til et kaldere samfunn, det vil vi ha!!! "Dette spurte han om fordi hun antydet at de som får mye i sosialhjelp ikke gidder å jobbe." Den antydningen reagerte jeg også på. Syns det var et godt spørsmål av Fugleli:-) 0 Siter
cathlin Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Skrevet 11. oktober 2007 Enig med deg i det. Så tåler han ikkje Fremskrittspartiet heller, og det i seg sjøl er ett stort plusspoeng. Eg var på seminar med han for ett år eller to siden, og det var bra sjøl om eg skulle ønske han kunne vært enda krassere... Det er deilig med noen som står for noe! Det er en lettelse med de som tør å stå for noe, og har solid kunnskap om det de snakker om, i tillegg til at de er gode til å snakke for seg. Kan det bli bedre? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.