Gjest balooba Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Er det "uetisk" å bruke noen andres usikrede trådløse nettverk? Kan vedkommende merke det på noe vis? Kan det være skummelt for min egen del med tanke på sensitiv informasjon? 0 Siter
birdie Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Såklart det er uetisk. Synes du det er greit å gå inn og forsyne seg med noe fra naboens hus om han ikke låser døra si også? *forundret* 0 Siter
Mandolaika Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Tenk litt selv da. Mitt svar er i alle fall "ja" på alle spørsmålene dine. Det der bør du holde deg unna, det kan få deg opp i større problemer enn du kan forestille deg, om enn så uskyldig det kan virke i starten. 0 Siter
Gjest balooba Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Såklart det er uetisk. Synes du det er greit å gå inn og forsyne seg med noe fra naboens hus om han ikke låser døra si også? *forundret* Det blir en helt søkt sammenligning. Jeg bruker bare internettlinja hans, driver ikke på naboens PC eller med annet snusk. Man må regne med at andre bruker ens nett dersom man ikke sikrer nettverket! 0 Siter
Gjest balooba Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Tenk litt selv da. Mitt svar er i alle fall "ja" på alle spørsmålene dine. Det der bør du holde deg unna, det kan få deg opp i større problemer enn du kan forestille deg, om enn så uskyldig det kan virke i starten. Jeg tror ikke du forstår spørsmålet mitt riktig. Det jeg lurer på er hvordan to PCer på et usikret trådløst nettverk kan kommunisere og innhente informasjon fra hverandre. 0 Siter
birdie Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Det blir en helt søkt sammenligning. Jeg bruker bare internettlinja hans, driver ikke på naboens PC eller med annet snusk. Man må regne med at andre bruker ens nett dersom man ikke sikrer nettverket! Øh, hvordan er det en søkt sammenligning? Han betaler for linja, gjør han ikke? På samme måte som han har betalt for det han har inne i huset sitt. Allikevel er det ikke "godtatt" å gå inn en ulåst dør og forsyne seg, på samme måte som det ikke skal være godtatt å snylte på linja hans fordi han ikke har sikret den. 0 Siter
Gjest balooba Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Øh, hvordan er det en søkt sammenligning? Han betaler for linja, gjør han ikke? På samme måte som han har betalt for det han har inne i huset sitt. Allikevel er det ikke "godtatt" å gå inn en ulåst dør og forsyne seg, på samme måte som det ikke skal være godtatt å snylte på linja hans fordi han ikke har sikret den. Da mener du vel også at det er uetisk å benytte seg av trådløse nettverk på cafeer og bibliotek, siden noen andre betaler for linja? 0 Siter
Gjest nå nei du Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Det blir en helt søkt sammenligning. Jeg bruker bare internettlinja hans, driver ikke på naboens PC eller med annet snusk. Man må regne med at andre bruker ens nett dersom man ikke sikrer nettverket! Ingen har rett til å bruke naboens nett. Man hadde ikke måttet regne med det hvis ikke folk tenkte slik som deg. Du stjeler da ikke andre ting fra naboen selv om det ligger framme til å tas! 0 Siter
birdie Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Da mener du vel også at det er uetisk å benytte seg av trådløse nettverk på cafeer og bibliotek, siden noen andre betaler for linja? Hallo? Der er det jo lagt opp til at man skal kunne benytte seg av det, som en gest / tjeneste for kundene.. Spør naboen din, da vel, om han synes det er greit at du snylter på linja hans. Om han synes det er greit er jo saken også grei. 0 Siter
Gjest balooba Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Hallo? Der er det jo lagt opp til at man skal kunne benytte seg av det, som en gest / tjeneste for kundene.. Spør naboen din, da vel, om han synes det er greit at du snylter på linja hans. Om han synes det er greit er jo saken også grei. For det første spurte jeg om en teoretisk dataspørsmål som ingen av dere har klart å svare på. For det andre er det et tenkt tilfelle, jeg er godt fornøyd med min egen internettlinje. 0 Siter
birdie Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 For det første spurte jeg om en teoretisk dataspørsmål som ingen av dere har klart å svare på. For det andre er det et tenkt tilfelle, jeg er godt fornøyd med min egen internettlinje. Uetisk er det du som nevner, det har ikke noe med et "teoretisk spørsmål" å gjøre. Om du velger å droppe den delen av problemstillinga di: Ja, han kan merke det (selv en ukyndig vil kunne merke det, linja vil svare tregere når flere deler den), og ja, det kan gå på bekostning av din sikkerhet om han - eller andre som også snylter på samme linja - er kyndig nok. 0 Siter
Sofline Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Naboen til venninna mi merket i hvert fall at hun surfet på hans nett. Ja, selvfølgelig er det uetisk. 0 Siter
Gjest balooba Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Det var da voldsomt så personlig folk tok dette spørsmålet da! Jeg lurer fortsatt på hvordan man utveksler informasjon. For å spørre på en bedre måte: Dersom jeg i en periode har hatt et usikret trådløst nettverk hjemme hos meg, skal det da mye kunnskap til for å stjele informasjon fra min PC? Hva slags informasjon kan de hente ut, og hvordan merker jeg det? Kan andre f.eks plukke opp koder til nettbanken? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Det var da voldsomt så personlig folk tok dette spørsmålet da! Jeg lurer fortsatt på hvordan man utveksler informasjon. For å spørre på en bedre måte: Dersom jeg i en periode har hatt et usikret trådløst nettverk hjemme hos meg, skal det da mye kunnskap til for å stjele informasjon fra min PC? Hva slags informasjon kan de hente ut, og hvordan merker jeg det? Kan andre f.eks plukke opp koder til nettbanken? Svaret på alle dine spørsmål er JA! 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Ja er svaret på alle spørsmålene. Det er heller ikke noe problem å hente informasjon. Nå er mitt nettverk sikra. Om det ikke hadde vært sikra, skulle det ikke mer til enn at en uten brannmur kommer innpå, så kan vedkommende gasse seg fritt i alt jeg har liggende på nettverket. Og da mener jeg alt fra informasjon på egen maskin og til en nettverksharddisk som deles på nettverket. Det vil selvsagt gå andre veien også, jeg kan se hva andre har på sin maskin når de kommer inn på mitt nettverk. Dette har jeg sjekka ut da jeg fikk en ny maskin som kun hadde Windows-brannmuren, så snart maskinen kom inn på nettverket hadde den tilgang til absolutt alt. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Det blir en helt søkt sammenligning. Jeg bruker bare internettlinja hans, driver ikke på naboens PC eller med annet snusk. Man må regne med at andre bruker ens nett dersom man ikke sikrer nettverket! ''Man må regne med at andre bruker ens nett dersom man ikke sikrer nettverket!'' Det må man slett ikke! Det er ikke sånn at man kan ta seg til rette på grunn av andres manglende kunnskap. Så egentlig er ikke birdies sammenligning så veldig søkt, men fullt ut sammenlignbart. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Da mener du vel også at det er uetisk å benytte seg av trådløse nettverk på cafeer og bibliotek, siden noen andre betaler for linja? Snakk om søkte saammenligninger. Skjønner du ikke forskjellen så er det rart du i det hele tatt greier slå på en datamaskin. :-D 0 Siter
Mirabell Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Ingen har rett til å bruke naboens nett. Man hadde ikke måttet regne med det hvis ikke folk tenkte slik som deg. Du stjeler da ikke andre ting fra naboen selv om det ligger framme til å tas! Jeg vil heller kalle det tyvlåne enn å stjele, jeg,da. Jeg ville heller ha sammenlignet det med å låne avisen, lese den og legge tilbake i postkassen. Jeg har tyvlånt naboen trådløse, men har også sagt fra til naboen at jeg gjør det. 0 Siter
Mirabell Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Svaret på alle dine spørsmål er JA! Hvordan skal en som bruker ditt trådløse nettverk kunne plukke opp kodene til nettbanken? Jeg får dessuten ny kode for hver gang, så koden er ubrukelig selv om noen skulle plukke den opp... 0 Siter
Gjest avskaffing av ord Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg vil heller kalle det tyvlåne enn å stjele, jeg,da. Jeg ville heller ha sammenlignet det med å låne avisen, lese den og legge tilbake i postkassen. Jeg har tyvlånt naboen trådløse, men har også sagt fra til naboen at jeg gjør det. Tyvlåne, hva er det for noe tull da? Det er jo like respektløst som noe annet. Når man låner noe skal en spørre først. Det andre er en ufattelig manglende respekt for de man omgir seg med. Man kan ike akkurat gi tilbake den treige hastigheten som oppstår når noen er på nettet ditt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.