Gå til innhold

Når fødte du i forhold til termin første gang?


Sofline

Anbefalte innlegg

Samboeren og jeg sliter litt med å bestemme når han skal ta ut de 14 dagene med permisjon han har rett til etter fødselen. Han er sjømann, så når jobber er han på jobb døgnet rundt langt fra meg, og jeg vil absolutt ikke føde alene.

I forhold til hva jeg har lest er det normalt å føde mellom tre uker før og to uker etter termin, men er man førstegangsfødende (som meg) er sannsynligheten stor for å gå over tiden. Men hvor stor?

Derfor lurer jeg på når du fødte i forhold til termin første gang? Hvis det er noen som har noen vitenskapelige statistikker å vise til tar jeg selvsagt også imot dem. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sofline

    32

  • jubalong70

    4

  • Lillemus

    3

  • morsan

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg fødte akkurat PÅ termin, og jeg har hørt påstått at ca 5% gjør det.

Det er jo igrunnen greit at man lærer seg først som sist at avtaler er til for å holdes....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte akkurat PÅ termin, og jeg har hørt påstått at ca 5% gjør det.

Det er jo igrunnen greit at man lærer seg først som sist at avtaler er til for å holdes....;-)

Jeg kom 10 dager på overtid. Kanskje det er derfor jeg ofte er sent ute til bussen i dag? :-)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den beste referansen er å spørre din mor om når hun fødte. For meg ble det dagen før termin med første. (Nr. 2 ble igangsatt 2-3 uker før termin).

Det er veldig OK å ha mannen hjemme i noen dager etter fødselen også, da. Hvor langt hjemmefra er han? Er det mulig å planlegg å ta permisjon 14 dager fom. terminen, men evt. fremskynde det hvis lege/jordmor/du tror ungen kommer tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom 10 dager på overtid. Kanskje det er derfor jeg ofte er sent ute til bussen i dag? :-)

Takk for svar!

;-)

Jeg ble selv født på termin, men man kan vel ikke alltid si at jeg er så presis, verken jeg eller min sønn! ;-)

Men det er jo litt artig at det ble "på termin" i to generasjoner...;-) Men - noen må jo bli født den dagen også, og det er nokså tilfeldig om termindatoen blir f eks den 13. eller 14. eller 15.

Lykke til ihvertfall:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste referansen er å spørre din mor om når hun fødte. For meg ble det dagen før termin med første. (Nr. 2 ble igangsatt 2-3 uker før termin).

Det er veldig OK å ha mannen hjemme i noen dager etter fødselen også, da. Hvor langt hjemmefra er han? Er det mulig å planlegg å ta permisjon 14 dager fom. terminen, men evt. fremskynde det hvis lege/jordmor/du tror ungen kommer tidligere?

''Den beste referansen er å spørre din mor om når hun fødte. ''

Ja, det samme har jeg hørt, men det stemte ikke for noen av oss tre søstrene.

Moren vår var 12-14 dager over tiden med de to første, og akkurat på termin med yngstemann (meg).

Men alle vi tre døtrene hennes har født med max 5-6 dagers avvik fra termin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste referansen er å spørre din mor om når hun fødte. For meg ble det dagen før termin med første. (Nr. 2 ble igangsatt 2-3 uker før termin).

Det er veldig OK å ha mannen hjemme i noen dager etter fødselen også, da. Hvor langt hjemmefra er han? Er det mulig å planlegg å ta permisjon 14 dager fom. terminen, men evt. fremskynde det hvis lege/jordmor/du tror ungen kommer tidligere?

''Den beste referansen er å spørre din mor om når hun fødte. For meg ble det dagen før termin med første. (Nr. 2 ble igangsatt 2-3 uker før termin).''

Hun fødte 10 dager over termin første gang. Utover det har hun gått over et par dager to ganger og 14 dager den tredje gangen.

''Det er veldig OK å ha mannen hjemme i noen dager etter fødselen også, da. Hvor langt hjemmefra er han''

Ja, jeg håper jo at han også vil være hjemme en stund etter fødselen. Men kan han ikke det har jeg tross alt mulighet til å spørre andre om hjelp. Men jeg vil ikke ha moren min eller svigerinna mi med på fødestua. :-)

Hvor langt han vil være hjemmefra kommer litt an på. Hvis babyen kommer før termin, vil han sannsynligvis være rundt fire timer fra byen, kortere hvis han får lånt en bil. Etter det risikerer jeg at han er langt til havs og kanskje et halvt til et helt døgn om å komme hjem.

''Er det mulig å planlegg å ta permisjon 14 dager fom. terminen, men evt. fremskynde det hvis lege/jordmor/du tror ungen kommer tidligere?''

Det tror jeg ikke. Arbeidsgiveren hans er ikke verdens letteste å ha med å gjøre så vidt jeg forstår. Kona til kollegaen hans fødte tvillinger alene for noen år siden mens mannen var på jobb. Han jobber 14 dagers turnus, så han vil kunne være hjemme i tilsammen seks uker rundt termin, men hvordan de kan legges vil avhenge av vaktplanen hans. Jeg er livredd for at babyen kommer for sent i forhold til det hvis han for eksempel kun får vært hjemme et par uker etter termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

;-)

Jeg ble selv født på termin, men man kan vel ikke alltid si at jeg er så presis, verken jeg eller min sønn! ;-)

Men det er jo litt artig at det ble "på termin" i to generasjoner...;-) Men - noen må jo bli født den dagen også, og det er nokså tilfeldig om termindatoen blir f eks den 13. eller 14. eller 15.

Lykke til ihvertfall:-D

Takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang: Dagen før i forhold til menstermin, en uke for tidlig i forhold til UL-termin. Vannavgang skjedde 3 døgn før fødsel - ble til slutt satt igang da det ikke skjedde noe mer.

Andre gang hadde jeg sammenfallende mens- og UL-termin. Da fødte jeg 9 dager før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang: Dagen før i forhold til menstermin, en uke for tidlig i forhold til UL-termin. Vannavgang skjedde 3 døgn før fødsel - ble til slutt satt igang da det ikke skjedde noe mer.

Andre gang hadde jeg sammenfallende mens- og UL-termin. Da fødte jeg 9 dager før.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist fikk jeg 1 dag før mens-termin, og 5 dager før ul-termin.

Nå har jeg mens-termin den 17. oktober, og ul-termin den 30., så jeg er veldig spent på når lillegull har tenkt å komme! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde termin 25/9 og fødte 18/9. Har en kollega som hadde termin 10/9 og hun fødte noen timer senere enn meg, altså også på den 18/9... Vi var begge førstegangsfødende. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til Oliver

Jeg fødte fire dager over terminen til legen.Sønnen min ble født på den terminen jeg hadde regnet ut og det er to år siden i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte 7 dager før termin med min første.

Men jeg må legge til at legens termin var 12. februar, og ul-terminen var 27. februar, så det var et veldig stort sprik. Uansett dukket babyen altså opp midt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...