Gå til innhold

Slik gikk det med katten, desverre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes katten rett og slett var så dårlig at jeg dro til dyrlege om kvelden med den.

Hun fikk undersøkt nærmere, og sa at den hadde svært dårlig prognose.

Hun kostanterte at det var en villkatt sliten damekatt nærmere 10 år.

Ørene var gjenngrodd av midd, fullstendig dehydrert, avmagret,,tennene var brune.

Katten var dødssyk.Pelsen vanstelt klompete,og flasssete.Den hadde vært for syk så lenge at den ikke hadde klart å stelle seg selv.

Slik hun så det hadde hun ikke noe som helst grunn til å forsvare at det beste var å avlive den.

Ikke noe øremerke eller stempel.Desverre en av de mange stakkars villkattene som har levd ute hele livet.

Dyreelsker som jeg er insisterte på å sette i gang behandling, for så å evnt. omplassere den senere.

Hun mente katten ville lide under behandling og oppholdet der, og at den kom tilå bli svært stressa.Og at den ikke ville komme til å roe seg ned i et omplasseringshjem, ut i fra at den en så gammel villkatt.

Hun fortalte at jeg var urealistisk som mente at den skulle bli behandlet.

Hun fant ikke noe eksakt diagnose,men antok at den var full av virussykdom.

Hun fortalte også at mange kom inn med drektige villkatter, for å avvlive dem, slik at ikke flere av dissse skulle settes til verden.

Hun kunne godt høre på meg likevel ,men da kom det til å vli på min regning, og prognosen var dårlig, og det ville bli dyrt.

Etter hvert ble jeg mer realistisk og overlot beslutningen til veterenæren.

Alderen på katten hadde jo litt betydning for meg, men det var helt grusomt.

nå lider den iallefall ikke mer, og nå er jeg spent påhva andre hadde gjort i samme situasjon.

Må innrømme at jeg sørger over pusen....

Skrevet

Skulle egnetlig stå under hovedinnlegget mitt

Skrevet

Det var veldig fint og ansvarsfullt gjort av deg å ta den med til veterinæren. Jeg synes at du gjorde det helt riktige! :)

Gjest Gurojenta
Skrevet

Noen ganger er det bedre at dyr får slippe og dette var et klart et sånt tilfelle. Men det er vondt allikevel!

Gjest Angela25
Skrevet

Er helt enig i det flowy sa til deg, du har vaert ansvarsfull, og gjorde det riktige!

Jeg var borti det samme en gang, katten var alldeles utmattet og dehydrert. Den orket ikke en gang aa lofte hodet...Saa jeg kjorte til dyrlegen med den, og han sa at hun var halvdod...Jeg spurte om det var noe vi kunne gjore for aa redde den, men det var allerede forsent. Hun hadde ogsaa slike kramper,dodskramper...Jeg kjorte derifra med taarer i oynene :-(

En liten trost er at de slipper aa lide mere naa.

Skrevet

Du gjorde det helt riktige, tenk heller på at katten hadde det varmt og godt de siste timene sine, hjemme hos deg. :o)

Jeg ville gjort akkurat det samme.

Skrevet

Enig med de andre her, du har gjort en super innsats! Men trist er det jo... Jeg så på nyhetene i går at noen hadde forlatt en livredd kattunge i en veldig trafikkert tunell på vestlandet, noen dyrevenner prøver å få tak i den før den blir påkjørt. Hva tenker folk som gjør slikt !?

Skrevet

Jeg er sikker på at du gjorde det riktige. Å gjennomgå masse vond, slitsom og stressende behandling for kanskje å aldri få det bedre likevel er aldri noe særlig, hverken for mennesker eller dyr. Nå hviler pusen heldigvis godt. Du har gjort en super innsats :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Stilt over prognosen fra veterinæren, hadde jeg kommet til samme beslutning som deg!

En villkatt ville aldri funnet seg ordentlig til rette hos oss mennesker heller.

Det du gjorde for og med katten var bare så skjønt og korrekt, at jeg får tårer i øynene bare ved å tenke på deg....

Takk for at du er du!

Skrevet

For en flott behandling du ga denne stakkars katten :-) Det gleder et dyrehjerte å se at det finnes slike mennesker som deg. Du gjorde helt sikkert det rette, og kan med god samvittighet si til deg selv at du gjorde mer enn det mange andre ville ha gjort i en lignende situasjon. Dette varmet å lese:-)

Skrevet

For en flott behandling du ga denne stakkars katten :-) Det gleder et dyrehjerte å se at det finnes slike mennesker som deg. Du gjorde helt sikkert det rette, og kan med god samvittighet si til deg selv at du gjorde mer enn det mange andre ville ha gjort i en lignende situasjon. Dette varmet å lese:-)

Sååå godt å lese, dette varmet meg også.

Tror jeg må lese svarene mange ganger, det er så flott å få slike tilbakemeldinger.

Tusen takk!

Skrevet

Stilt over prognosen fra veterinæren, hadde jeg kommet til samme beslutning som deg!

En villkatt ville aldri funnet seg ordentlig til rette hos oss mennesker heller.

Det du gjorde for og med katten var bare så skjønt og korrekt, at jeg får tårer i øynene bare ved å tenke på deg....

Takk for at du er du!

Og tusen takk for støtten fra deg også, det bare bekrefter at jeg har gjort det riktige.

Og det hjelper virkelig.

Gjest flott avgjørelse.
Skrevet

Jeg har ikke lest ditt innlegg tidligere. Men jeg er for aktiv avliving av dyr som er så syke at en legebehandling kun vil forlenge livet en liten stund.

Hadde selv en hund som fikk nyresykdom. Jeg kunne valgt å la det gå så langt at hunden ville få intravenøs mating og leve litt lenger. Jeg brukte litt tid på å fordøye tankene på hva som skulle gjøres. Men etter bare noen dager bestemte jeg meg da jeg "snakket" med hunden min. Fordi den nesten ikke orket å bevege seg så skulle den få slippe å lide mer bare fordi jeg var så egoistisk og ville ha den lengst mulig. Vi dro til veterinæren samme dag og det var en fin stund vi hadde sammen mens den sovnet inn.

Dyr er flotte og de skal behandles med respekt. Og i dyreverden er det slik at den døds-syke skal lukes ut og slippe å lide mer.

Du gjorde det eneste rette med andre ord!

( til dere som ikke har dyr så høres det nok rart når jeg bruker ord som SNAKKE MED et dyr. Men det kan ikke forklares-må bare oppleves)

Gjest baremei
Skrevet

Synes du gjorde det rette for katten! Så absolutt. Vær stolt av deg selv, pga. deg slapp den å lide en langtrukken død ute.

Skrevet

Og tusen takk for støtten fra deg også, det bare bekrefter at jeg har gjort det riktige.

Og det hjelper virkelig.

Jeg synes du tok en kjempefin, og helt riktig beslutning her. Klart dette var det beste for katten. Den ser nok ned på deg fra himmelen nå og maler ned mot deg mens den koser seg der oppe sammen med alle de andre :-)

Skrevet

Jeg synes du gjorde det eneste rette! Men det er trist å måtte gjøre det...

Det jeg synes er spesielt er at en villkatt, som dyrlegen sa det var, fant ut at hun skulle gå til mennesker på slutten av livet sitt. Hun kan ikke ha vært helt uten menneskekontakt i livet.

Du gjorde den siste tiden hennes mer behagelig en den kunne ha vært, og det er det beste du kunne gjøre i denne situasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...