Gå til innhold

Navneendring og alt som må ordnes da


Gjest nygift79

Anbefalte innlegg

Gjest nygift79

Har nylig giftet meg og skiftet etternavn. I den forbindelse er det en del som må ordnes. Blant annet må personalkontoret på jobben få vite det, jeg bør vel få nytt førerkort med riktig navn? Og nytt bankkort? Kan noen gi meg en "liste" så jeg husker å gi beskjed til de som må vite om navneendringen?

Og hvordan gir jeg beskjed, holder det per telefon, eller bør jeg sende brev med kopi av vigselsattest? Ang. førerkort og bankkort tenkte jeg møte opp selv og ha med kopi av vigselsattest med nytt navn, går dette greit?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coriolis

jøss, trodde ikke folk skifta navn lenger i dag.

Hvorfor gjør man det egentlig?

Ville syntes det var rart å plutselig ha et annet etternavn enn jeg har hatt hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

jøss, trodde ikke folk skifta navn lenger i dag.

Hvorfor gjør man det egentlig?

Ville syntes det var rart å plutselig ha et annet etternavn enn jeg har hatt hele livet.

Tildels enig med deg, men særlig om man får barn kan det være praktisk (og hyggelig) om hele familien har samme etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurojenta

Når jeg giftet meg og skiftet navn lagde jeg et standard brev jeg sendte ut til alle som jeg måtte gi beskjed til. Veldig enkelt og greit egentlig. Vil tro det holder å sende en mail til en del steder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildels enig med deg, men særlig om man får barn kan det være praktisk (og hyggelig) om hele familien har samme etternavn.

Hvis vi foreldre, steforeldre og ungene slår oss sammen har vi 5 ulike etternavn. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hvis vi foreldre, steforeldre og ungene slår oss sammen har vi 5 ulike etternavn. :o)

Hos oss er det ingen steforeldre, så tilsammen har vi bare to.

Jeg skiftet ikke navn da vi giftet oss (kunne egentlig ikke falle meg inn), men enkelte ganger kunne jeg ønske å ha samme etternavn som mannen min og barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ingen steforeldre, så tilsammen har vi bare to.

Jeg skiftet ikke navn da vi giftet oss (kunne egentlig ikke falle meg inn), men enkelte ganger kunne jeg ønske å ha samme etternavn som mannen min og barna mine.

Jeg skiftet navn da jeg giftet meg, men jeg var sannelig snar til å droppe hans navn og kun ha mitt eget da vi ble separerte også! Og skulle jeg gifte meg igjen blir det ikke navneskifte nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hos oss er det ingen steforeldre, så tilsammen har vi bare to.

Jeg skiftet ikke navn da vi giftet oss (kunne egentlig ikke falle meg inn), men enkelte ganger kunne jeg ønske å ha samme etternavn som mannen min og barna mine.

''Jeg skiftet ikke navn da vi giftet oss (kunne egentlig ikke falle meg inn), men enkelte ganger kunne jeg ønske å ha samme etternavn som mannen min og barna mine.''

Enig med deg her, men jeg kommer nok neppe til å endre navn av den grunn. Har vært gift i snart 20 år og hatt mitt eget etternavn, og det er bare de seks siste årene vi har hatt barn. De har altså farens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

jøss, trodde ikke folk skifta navn lenger i dag.

Hvorfor gjør man det egentlig?

Ville syntes det var rart å plutselig ha et annet etternavn enn jeg har hatt hele livet.

''jøss, trodde ikke folk skifta navn lenger i dag. Hvorfor gjør man det egentlig?''

Jeg tror det er en slags romantisk forestilling om å være gift og ett og alt det der. Bare tull altså. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken får direkte beskjed fra folkeregisteret, så de behøver ikke noe skriftlig. Men møt opp så du får skrevet under på nytt. Jeg bestilte det ene bankkortet mitt via nettsiden så det har gammelt navn i underskriften men nytt navn trykket på.

Jeg har gitt beskjed om navneendringen etter hvert som jeg har fått brev adressert til gammelt navn. De fleste steder har jeg kun gitt beskjed via mail eller skjema på nettsida. Biltilsynet er det eneste stedet jeg har hatt behov for den attesten.

Har fortsatt begge navna på postkassa. (1 år siden jeg bytta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken får direkte beskjed fra folkeregisteret, så de behøver ikke noe skriftlig. Men møt opp så du får skrevet under på nytt. Jeg bestilte det ene bankkortet mitt via nettsiden så det har gammelt navn i underskriften men nytt navn trykket på.

Jeg har gitt beskjed om navneendringen etter hvert som jeg har fått brev adressert til gammelt navn. De fleste steder har jeg kun gitt beskjed via mail eller skjema på nettsida. Biltilsynet er det eneste stedet jeg har hatt behov for den attesten.

Har fortsatt begge navna på postkassa. (1 år siden jeg bytta)

''Banken får direkte beskjed fra folkeregisteret, så de behøver ikke noe skriftlig.''

Hm? Hvordan vet folkeregisteret hvilken bank du bruker? Trygdekontoret, ligningskontoret, folkeregisteret, sykehuset og sånt har samme navnebase (eller noe sånt) ja, men jeg har aldri opplved at de har gitt automatisk beskjed til banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Banken får direkte beskjed fra folkeregisteret, så de behøver ikke noe skriftlig.''

Hm? Hvordan vet folkeregisteret hvilken bank du bruker? Trygdekontoret, ligningskontoret, folkeregisteret, sykehuset og sånt har samme navnebase (eller noe sånt) ja, men jeg har aldri opplved at de har gitt automatisk beskjed til banken.

Bankens systemer ajourføres mot listene fra folkeregisteret eller noe. Så det er feil av meg å si det på den måten, for det skjer nok i en annen retning/rekkefølge.

Jeg var i banken her om dagen og da fant bankdamen personnummeret til minstejenta mi, og hun har aldri hatt konto i banken før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bankens systemer ajourføres mot listene fra folkeregisteret eller noe. Så det er feil av meg å si det på den måten, for det skjer nok i en annen retning/rekkefølge.

Jeg var i banken her om dagen og da fant bankdamen personnummeret til minstejenta mi, og hun har aldri hatt konto i banken før nå.

Ah - det blir jo noe helt annet. :o) Da er det ikke folkeregisteret som gir beskjed til banken, men banken som sjekker. Syntes det måtte være måte på storebror-ser-deg ja. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - det blir jo noe helt annet. :o) Da er det ikke folkeregisteret som gir beskjed til banken, men banken som sjekker. Syntes det måtte være måte på storebror-ser-deg ja. :o)

Jada, men det blir det samme resultatet for en som trenger nytt bankkort. ;)

(ammetåka serru, dårlig til å uttrykke meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men det blir det samme resultatet for en som trenger nytt bankkort. ;)

(ammetåka serru, dårlig til å uttrykke meg.)

Jeg har tatt kontakt med banken selv jeg når jeg har trengt nytt bankkort pga navneendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navneendr

Teleselskapene ville ha attest, kopi av navneendring fra folkeregisteret. Jeg gav selv beskjed til bank, lånekasse, forsikringsselskap, lege, energiselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt kontakt med banken selv jeg når jeg har trengt nytt bankkort pga navneendring.

Ja, men poenget mitt var at det ikke var nødvendig å huske å ta med papiret som beviser navneendringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jøss, trodde ikke folk skifta navn lenger i dag. Hvorfor gjør man det egentlig?''

Jeg tror det er en slags romantisk forestilling om å være gift og ett og alt det der. Bare tull altså. :-D

Neida, ikke bare tull. Svært så praktisk faktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Banken får direkte beskjed fra folkeregisteret, så de behøver ikke noe skriftlig.''

Hm? Hvordan vet folkeregisteret hvilken bank du bruker? Trygdekontoret, ligningskontoret, folkeregisteret, sykehuset og sånt har samme navnebase (eller noe sånt) ja, men jeg har aldri opplved at de har gitt automatisk beskjed til banken.

Banken har i hvert fall endret adressen min automatisk de gangene jeg har flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...