Gå til innhold

Fredsprisen har blitt en klimapris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke dette var intensjonen til Alfred Nobel - han opprettet en fredspris, og de siste tre årene har den blitt gitt til treplanting, til økonomisk vekst i Bangladesh og nå til klimaguru Al Gore...

Skrevet

Vel, hvis klimaet forverrer seg kan man vel forvente en del krig om mat og rettigheter til jord.

Skrevet

Hva tror du var intensjonen til Nobel? Alt handler dette om viktige saker for menneskeheten til å leve i fred.

Skrevet

Vel, hvis klimaet forverrer seg kan man vel forvente en del krig om mat og rettigheter til jord.

Nemlig...

Fatter ikke at folk er så imot at det blir gitt priser til miljøet?

Jorden er jo den eneste vi har, og vi ødelegger den dag for dag.

Vi fortjener faktisk ikke å bo på denne fantastiske planeten!

Hvem mener du skulle ha fått den da?

Hvem har gjort noe stort for freden det siste året?

Kan ikke se noen verdige kandidater i det hele tatt!

Skrevet

Nemlig...

''Hvem mener du skulle ha fått den da? Hvem har gjort noe stort for freden det siste året? Kan ikke se noen verdige kandidater i det hele tatt!''

Ikke jeg heller, uten at jeg skal påstå jeg vet så mye om det.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg tror heller ikke Nobel tenkte seg at "fred" skulle bli tolket i så vid forstand.

Vel er det viktig å ta vare på kloden vår, men da kunne det jo bli opprettet en FN-pris for "klimaengasjement, eller lignende.

Nobelprisen bør utdeles til noen som gjør noe konkret for fred - f.eks de som prøver å gjøre noe med konfliktene i f.eks Somalia og krigshandlinger i andre land.

Skrevet

Nemlig...

Bare så det er sagt, så er jeg absolutt ikke imot at det gis priser for bevaring av miljøet, men ikke Nobels fredspris...

Skrevet

Hvor ender vi opp hvis utviklingen fortsetter? Fred på jord og alt vel? Jeg synes det er flott at blikket rettes mot det som egentlig er viktig.

Skrevet

Bare så det er sagt, så er jeg absolutt ikke imot at det gis priser for bevaring av miljøet, men ikke Nobels fredspris...

Det er ingen andre priser som vil sette i nærheten av like mye fokus på saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...