Gå til innhold

Reise utelands ved sykemelding

Anbefalte innlegg

Gjest marilee
Skrevet

Noen som vet noe om dette?Har søkt litt på nettet,men fant bare opplysninger ved langvarig sykemeldinger..

Jeg skal altså reise i de 14 første sykemeldingsdagene.

Hvordan skal jeg gå frem?

Setter pris på svar!

Gjest Vekten87
Skrevet

det er ikke lov å reise utenlands når man er sykemeldt.. sett på nav kanskje d står noe der??

Skrevet

det er ikke lov å reise utenlands når man er sykemeldt.. sett på nav kanskje d står noe der??

Joda, det er fullt lovlig - men man trenger en legeerklæring som skal leveres NAV for godkjenning. Legen skal blant annet garantere at reisen ikke forverret grunnen til sykmeldingen...

Gjest marilee
Skrevet

Joda, det er fullt lovlig - men man trenger en legeerklæring som skal leveres NAV for godkjenning. Legen skal blant annet garantere at reisen ikke forverret grunnen til sykmeldingen...

Skjønner det,men det er jo slik at arbeidsgiver betaler de 16 første dagene.Må man blande inn NAV for det om?

hidi, the scorpion
Skrevet

Skjønner det,men det er jo slik at arbeidsgiver betaler de 16 første dagene.Må man blande inn NAV for det om?

Spiller ingen rolle hvem som betaler, du trenger attest fra legen, som bookworm sier uansett, om du skal reise lovlig!

Gjest marilee
Skrevet

Spiller ingen rolle hvem som betaler, du trenger attest fra legen, som bookworm sier uansett, om du skal reise lovlig!

Okei da;)

Huff,virker som et lite styr..Vurderer bare å reise jeg..Kan det få mange konsekvenser?

hidi, the scorpion
Skrevet

Okei da;)

Huff,virker som et lite styr..Vurderer bare å reise jeg..Kan det få mange konsekvenser?

Vet ikke hvor hardt det straffes. Men husk på alle som har ører og en stor munn til å sladre med.....

Du kan bare ringe legen og eventuelt hente den på kontoret og levere den strakaste veg til nav...

Ha en fin-fin tur, da!

Skrevet

Okei da;)

Du _kan_ miste retten til sykepenger, og det er jo en ganske stor konsekvens, spesielt hvis det er langvarig sykemelding det er snakk om.

Gjest Snylters
Skrevet

Okei da;)

Hvis du blir tatt for det kan du i verste fall får erstaningssøksmål mot deg og bøter. I den senere tiden har de valgt å gjøre eksempler ut av slike saker da det er ulovlig men blandt folk flest akseptert. Snyting på velferdssamfunnet er ikke noe gøy. Du er for syk til å jobbe men frisk nok til å reise utenlands? Det er høres suspekt ut fra start av. Ble ikke noe bedre underveis.

Gjest marilee
Skrevet

Hvis du blir tatt for det kan du i verste fall får erstaningssøksmål mot deg og bøter. I den senere tiden har de valgt å gjøre eksempler ut av slike saker da det er ulovlig men blandt folk flest akseptert. Snyting på velferdssamfunnet er ikke noe gøy. Du er for syk til å jobbe men frisk nok til å reise utenlands? Det er høres suspekt ut fra start av. Ble ikke noe bedre underveis.

Det høres nok suspekt ut,men du vet jo ikke hva jeg er sykemeldt for!Noen ganger kan man ha behov for å komme seg vekk,man er jo ikke nødvendigvis invalid fordi om man er sykemeldt.Ren avslapningstur på en liten uke det er snakk om.Har hørt at det er mye papirarbeid og styr for å få det gjennom,DET frister ikke;)

Men får vel gjøre det riktig da,så ikke noen føler at jeg snylter;)

Gjest Vekten87
Skrevet

Okei da;)

ikke noe lurt å bare reise... blir du tatt vil det få konsekvenser...

Skrevet

Som de andre har sagt, du må ha attest fra legen. I noen tilfeller kan utenlandsreise være gunstig for pasienten. Hvis legen er skeptisk til at du reiser bør du ikke gjøre det.

Skrevet

Legen din må skrive en erklæring til NAV om at det er greit før du drar.

Gjest marilee
Skrevet

alle sammen;)

Snakket med legen min,han sa det var i orden at jeg reiste!

Fornøyd nå snylters? ;)

Ha en god helg!

Skrevet

Jeg snakket med NAV om dette i vår, og de sa at så lenge jeg hadde hatt mulighet til å dra på reisen hvis jeg ikke hadde vært sykemeldt, så har det ingenting å si. Det vil si at den lenge planlagte langhelgen i Køben gikk som gjennomført uten noe papirer fra lege eller noe, fordi jeg hadde kunnet reise selv om jeg hadde jobbet som vanlig og.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...