Gå til innhold

Formue

Gjest Er det noen som vet det

Anbefalte innlegg

Gjest Er det noen som vet det
Skrevet

Hva er formue? Boliger mm, eller bare kroner på konto?

Skrevet

På likningen er formue alle eiendeler og kapital, men maks likningsverdi av bolig er 30 %. Andre eiendeler har og lavere likningsverdi enn reel. Bankinnskudd er 100 % av reel verdi.

Skrevet

Mener du den formuen som er oppført på skattelistene? Den kan ikke brukes til noe. Det er rene penger og blant annet hus (tror det er ligningsverdien de bruker der). Men formuesatsen på skattelistene er ikke mye verdt.

Skrevet

Formuen på ligningem kan være hus, hytte, innbo, bil, båt, aksjefond, penger o.a, fratrukket all gjeld. Derfor har mange "rikinger" 0 i formue.

Hus, bil. båt står med lav verdi, mens lån står med virkelig verdi.

Skrevet

Formuen på ligningem kan være hus, hytte, innbo, bil, båt, aksjefond, penger o.a, fratrukket all gjeld. Derfor har mange "rikinger" 0 i formue.

Hus, bil. båt står med lav verdi, mens lån står med virkelig verdi.

Regnes bil og båt med i formuen? Man har vel ingen ligningsverdi på bilen?

Jeg kjenner til det der med at rikinger står med 0 i formue ja...

Skrevet

Bilen regnes med. Verdien settes til en andel av prisen som ny, andelen faller jo eldre bilen er.

Skrevet

Bilen regnes med. Verdien settes til en andel av prisen som ny, andelen faller jo eldre bilen er.

Så lærte jeg noe nytt i dag. :-)

Skrevet

Så lærte jeg noe nytt i dag. :-)

Det er veldig mange som ser ut som millionærer i skattelistene, men som bare har nedbetalt hus - og neppe regner seg som millionærer. Min trofaste bil er kun lignet til 20.000!

Skrevet

Det er veldig mange som ser ut som millionærer i skattelistene, men som bare har nedbetalt hus - og neppe regner seg som millionærer. Min trofaste bil er kun lignet til 20.000!

Det er også mange som ligner fattigluser med 0 kr i formue, men som bare har litt gjeld de koser seg med.

Skrevet

Det er også mange som ligner fattigluser med 0 kr i formue, men som bare har litt gjeld de koser seg med.

Ja, og en eller anen form for gjeld har vel de fleste. Enten det er på hus, bil, hytte, båt eller studielån. Jeg ser dessverre at jeg så vidt rekker å bli kvitt studielånet før jeg blir pensjonist. Og nå tuller jeg ikke, dessverre.

Skrevet

Ja, og en eller anen form for gjeld har vel de fleste. Enten det er på hus, bil, hytte, båt eller studielån. Jeg ser dessverre at jeg så vidt rekker å bli kvitt studielånet før jeg blir pensjonist. Og nå tuller jeg ikke, dessverre.

Ja, det skal jo lønne seg å studere... *ironisk*

Skrevet

Ja, det skal jo lønne seg å studere... *ironisk*

Det gjør det også, sånn helhetlig sett. For det første var studietida et høydepunkt. Det var fantastisk å lære så mye nytt, og jeg føler at utdannelsen er en grunnmur som jeg har nytte av på mange måter. Dessuten førte den til gode jobber.

Så jeg angrer ikke et sekund på det valget, og egentlig har jeg råd til høyere avdrag på studielånet nå, men jeg gidder ikke å endre det. Samboeren og jeg får utbetalt til sammen bortimot 50.000 i måneden etter skatt, så vi klarer oss bra. Men han er jo ikke med og betaler på mitt lån, da.

Skrevet

Det gjør det også, sånn helhetlig sett. For det første var studietida et høydepunkt. Det var fantastisk å lære så mye nytt, og jeg føler at utdannelsen er en grunnmur som jeg har nytte av på mange måter. Dessuten førte den til gode jobber.

Så jeg angrer ikke et sekund på det valget, og egentlig har jeg råd til høyere avdrag på studielånet nå, men jeg gidder ikke å endre det. Samboeren og jeg får utbetalt til sammen bortimot 50.000 i måneden etter skatt, så vi klarer oss bra. Men han er jo ikke med og betaler på mitt lån, da.

Nå mente jeg rent økonomisk sett. :-) Det kommer jo selvfølgelig an på hvilken utdannelse man tar, men min 5-årige universitetsutdannelse kommer neppe til å lønne seg økonomisk i forhold til en 4-årig elektrikerutdannelse. Med mindre jeg er svært heldig kommer lønna til å være omternt den samme etter noen års ansenitet. Men jeg utdanner meg jo ikke for pengenes skyld. :-)

Skrevet

Nå mente jeg rent økonomisk sett. :-) Det kommer jo selvfølgelig an på hvilken utdannelse man tar, men min 5-årige universitetsutdannelse kommer neppe til å lønne seg økonomisk i forhold til en 4-årig elektrikerutdannelse. Med mindre jeg er svært heldig kommer lønna til å være omternt den samme etter noen års ansenitet. Men jeg utdanner meg jo ikke for pengenes skyld. :-)

Nei, det får jeg ikke håpe at du gjør. For de som primært er ute etter raske penger er nok ikke en 5-årig universitetsutdannelse veien å gå.

Skrevet

Nei, det får jeg ikke håpe at du gjør. For de som primært er ute etter raske penger er nok ikke en 5-årig universitetsutdannelse veien å gå.

Jeg kunne jo blitt sivilingeniør, men jeg tror ikke det hadde vært helt meg.

Skrevet

Jeg kunne jo blitt sivilingeniør, men jeg tror ikke det hadde vært helt meg.

He he, nå må jeg tenke på din uttalelse om at du godt kunne tenke deg å gå hjemme hvis du ble forsørget. Da ble jeg faktisk litt sjokkert. Men du mente det sannsynligvis ikke i fullt alvor.

Skrevet

I tillegg til bil regnes også båt med i verdien av formuen, og sikert flere ting jeg ikke kommer på i farten. Alt dette stod spesifisert den gang vi skrev selvagngivelse selv.

Skrevet

Hus, hytte, bankinnskudd, aksjer, tomt, bil.

Mange ting som kan være formue:-)

Men om du har sett i skatteoppgjøret så stemmer ikke den formuen som er oppført der med virkelig verdi på det du eier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...