Gå til innhold

sykemeldt, mister man noe lønn/feriepenger

Anbefalte innlegg

Gjest ikke vant å være syk
Skrevet

Er sykelmeldt på andre uken og håper på å snart bli frisk, men ser ut som det kan ta si tid. Så det jeg lurer på er om det kan få noe ettervirkning økonomisk etter ei viss tid, blir man trekt i feriepenger eller noe? Er alene med barn og har stort huslån som gjør at jeg er avhengig av hver krone, som sikkert de fleste andre:)

Noen som vet.

på forhånd takk for svar

Persille1365381127
Skrevet

Du får ikke feriepenger av sykepenger mener jeg å huske? Eller var det av uføretrygd? Husker ikke helt...

Skrevet

Du får ikke feriepenger av sykepenger mener jeg å huske? Eller var det av uføretrygd? Husker ikke helt...

Man får vel av de første 12 ukene?

Men hvis arbeidsgiver betaler lønn under sykdom, og får refusjon fra nav, tror jeg man får fulle feriepenger også.

Skrevet

Vet du - hvis du ikke vet svaret, så kan det vel ikke være veldig smart å svare. Det skaper bare mer usikkerhet hos den som lurer.

Skrevet

Nei, du mister verken lønn eller feriepenger ved å gå sykmeldt. Det er bare etter 12 måneders sykmelding det begynner å bli endringer i feriepenger og lignende.

Skrevet

Vet du - hvis du ikke vet svaret, så kan det vel ikke være veldig smart å svare. Det skaper bare mer usikkerhet hos den som lurer.

Da synes jeg du skal lytte til ditt eget råd.

http://www.nav.no/1073747766.cms

Feriepengene blir redusert lenge før man har vært sykmeldt i 12 måneder.

fei1365380229
Skrevet

Det var jeg faktisk ikke klar over at man ikke fikk feriepenger for mer enn ca. 1 1/2 måned hvis man er sykemeldt lenger. Da lærte jeg noe nytt i dag også :-)

Gjest ikke vant å være syk
Skrevet

Hei prøvde å lese på den linken du sendte fra navv, men skjønner ikke helt hvordan det blir i praksis. Mister jeg feriepenger om jeg feks er sykemeldt i 5 uker eller?

Skrevet

Hei prøvde å lese på den linken du sendte fra navv, men skjønner ikke helt hvordan det blir i praksis. Mister jeg feriepenger om jeg feks er sykemeldt i 5 uker eller?

Nei, det jeg har hørt er 12 uker. De 48 dagene som omtales kommer antagelig i tillegg til arbeidsgiverperioden.

Persille1365381127
Skrevet

Eller så kan noen andre som vet om det gjelder sykemelding eller uføretrygd komplettere mitt svar?

Kanskje noen som ikke helt sikkert vet kommer på det når de ser hva jeg har skrevet?

Kanskje vedkommende som skrev innlegget finner noe bedre å søke på enn h*n har gjort frem til nå? Alle monner drar :)

Persille1365381127
Skrevet

Nei, du mister verken lønn eller feriepenger ved å gå sykmeldt. Det er bare etter 12 måneders sykmelding det begynner å bli endringer i feriepenger og lignende.

Er det bedre å gi villedende svar enn halvveis-svar?

"Har du mottatt sykepenger fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av sykepengene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret."

Skrevet

Da er det jammen meg forskjell på hvordan dette praktiseres, for jeg har selv gått sykmeldt i 12 måneder, og fikk påfølgende år utbetalt uavkortet med feriepenger - så jeg svarte ut fra egen erfaring...

Skrevet

Er det bedre å gi villedende svar enn halvveis-svar?

"Har du mottatt sykepenger fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av sykepengene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret."

Jeg fikk full utbetaling av feriepenger etter å ha vært sykmeldt i 12 måneder - så jeg snakker av egen erfaring...

Skrevet

Da er det jammen meg forskjell på hvordan dette praktiseres, for jeg har selv gått sykmeldt i 12 måneder, og fikk påfølgende år utbetalt uavkortet med feriepenger - så jeg svarte ut fra egen erfaring...

Som jeg vel skrev nedenfor, så får man full utbetaling hvis arbeidsgiver betaler, og får refusjon fra nav.

Får man direkte fra nav, får man bare feriepenger de første 12 ukene.

Skrevet

Som jeg vel skrev nedenfor, så får man full utbetaling hvis arbeidsgiver betaler, og får refusjon fra nav.

Får man direkte fra nav, får man bare feriepenger de første 12 ukene.

Ok, da forstår jeg - jeg fikk lønn/sykepenger direkte fra arbeidsgiver... hvorfor skal man forresten lide av at man får utbetaling direkte fra nav og ikke fra arbeidsgiver?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg fikk full utbetaling av feriepenger etter å ha vært sykmeldt i 12 måneder - så jeg snakker av egen erfaring...

Samme fikk jeg. Har inntrykk av at det er det vanligste.

Gjest aspeløvet
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i mange måneder, men min arbeidsgiver forskutterer sykepengene (fikk utbetalt vanlig lønn hele det første året), og jeg fikk da feriepenger som vanlig.

Persille1365381127
Skrevet

Ok, da forstår jeg - jeg fikk lønn/sykepenger direkte fra arbeidsgiver... hvorfor skal man forresten lide av at man får utbetaling direkte fra nav og ikke fra arbeidsgiver?

Fordi NAV følger reglene, mens arbeidsgiver kan velge å endre dem til fordel for arb.taker.

F.eks har du ikke krav på mer enn 6G i fødselspermisjinslønn - men de aller fleste arb.givere utbetaler full lønn likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...