Gå til innhold

Ang. skattelistene

Anbefalte innlegg

Gjest ingen kakse
Skrevet

Eh, saken er den at jeg tjener godt, veldig godt. I år står jeg som nr. 2 på skattelista i kommunen jeg bor i.

Jeg jobber mye og forsaker også mye for å ha den jobben og tjene de pengene.

Men jeg gruer meg så til å treffe folk nå. Liker ikke oppmerksomhet rundt personen min, og vet at folk kommer til å snakke om dette.

Hvordan skal jeg takle kommentarer jeg får?

Hvordan skal jeg takle misunnelsen, eller kanskje helst sjalusien?

Jeg er ikke av dem som flasher penger. Jeg lever ganske nøkternt, men unner meg noen gode reiser på sommeren.

Lever i et vanlig hus. Har en normal bil. Handler normale varer. Kjøper klær på Dressmann, H&M, Cubus, KappAhl osv.

Barna har ikke noen overflod, ikke større enn naboens barn i alle fall.

Jeg vet det er et luksusproblem, og jeg mener ikke å klage. Bare få litt innspill på hvordan jeg skal takle dette i disse dagene.

Kanskje du også vil fortelle hvordan du hadde reagert om naboen din sto som nr. 2 på lista?

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg ville ikke reagert i det hele tatt, kjenner mange med millioninntekter, og de er hverken større eller bedre mennesker enn vi andre,

Skrevet

Jeg tenker at du sansynligvis har gjort en god jobb og derfor har tjent gode penger. Misunnelsen hadde gått på at du har en god jobb og utdanning (evt vært på rett sted til rett tid). Pengene kommer i tillegg. Men ja, jeg skulle gjerne hatt millionlønn...

Gjest Lazy days
Skrevet

Må du svare for deg fordi du tjener godt? Jeg har jo hørt om janteloven men trodde ikke folk gikk så langt så jeg har "litt" vanskelig for å tro på dette jeg da ...

Jeg skal ærlig innrømme jeg er misunnelig på de som har fete lønninger og plenty med penger til å dra på flotte ferier hvert år men jeg sier det ikke til dem.

Skrevet

Jaja, du vil nok møte et flash av missunnelse og så har folk glemt det i neste øyeblikk. Fetteren min først på lista i en av by for noen år siden. Det var egentlig bare morsomt og den eneste grunnen til at jeg ikke har glemt det var at det var fetteren mi.

Skrevet

Er du ikke litt selvsentrert nå? Jeg dømmer ikke folk etter hvor mange penger de har. Og jeg antar du ikke er førskolelærer eller postmann, så folk ikke synes det er uventet du tjener mye. Det er forøvrig ikke alle som sjekker skattelistene.

Skrevet

Jeg er enig med Sofline. Egoet ditt høres ut til å være atskillig høyere enn inntekten. Omverdenenen har nok viktigere ting å tenke på.

Skrevet

Jeg hadde gitt blanke f.... Hvorfor bry seg med hva andre tenker??

candyqueen_83
Skrevet

Om naboen hadde stått som nr 2 kan jeg ikke si jeg hadde brydd meg særlig mye. Kjenner en som står ganske så langt opp på lista, men er ikke akkurat noe jeg tenker på eller snakker om.

Ikke fordi jeg er sjalu eller misunnelig, men gidder folk å bruk all sin tid og alle krefter på jobb så kan jeg unne dem en god lønn :o)

Gjest ingen kakse
Skrevet

Jeg hadde gitt blanke f.... Hvorfor bry seg med hva andre tenker??

Jeg bryr meg forsåvidt ikke. Det er bare at jeg synes det er litt slitsomt med alle blikk og tisking og hvisking når jeg har gått forbi folk. Og ikke minst alle kommentarene fra venner og bekjente.

Hva folk tenker i sitt stille sinn gjør meg ingenting.

Gjest ingen kakse
Skrevet

Jeg er enig med Sofline. Egoet ditt høres ut til å være atskillig høyere enn inntekten. Omverdenenen har nok viktigere ting å tenke på.

Tja, det er nå en gang slik at jeg får mange kommentarer fra venner og bekjente. I fjor sto jeg som nr. 7 på lista og det medførte veldig mange kommentarer.

Jeg bryr meg ikke om hva folk tenker, men synes det er slitsomt når folk føler de må kommentere at "jammen tjener du godt, ja", "du er jo reneste Røkke, du" (det er langt fra sannheten), "skjønner ikke hvorfor du ikke kjøper deg større hus/bil/finere klær" osv. osv.

Gjest ingen kakse
Skrevet

Er du ikke litt selvsentrert nå? Jeg dømmer ikke folk etter hvor mange penger de har. Og jeg antar du ikke er førskolelærer eller postmann, så folk ikke synes det er uventet du tjener mye. Det er forøvrig ikke alle som sjekker skattelistene.

Det kan godt være jeg er litt selvsentrert. Som nevnt liker jeg ikke særlig oppmerksomhet rundt min person. Da føles det litt belastende når venner og bekjente føler de må kommentere/komme med flåsete bemerkninger vedrørende min lønn.

Jeg synes også det er slitsomt når jeg for eksempel på i butikken og folk ser på meg og stikker hodene sammen for å tiske og hviske.

Dette skjer bare i de dagene rett etter at skattelistene har blitt offentliggjort. Sånn ellers er jeg en rimelig normal person :)

Folk må få tenke hva de vil, men hvorfor må de kommentere det?

Gjest ingen kakse
Skrevet

Jaja, du vil nok møte et flash av missunnelse og så har folk glemt det i neste øyeblikk. Fetteren min først på lista i en av by for noen år siden. Det var egentlig bare morsomt og den eneste grunnen til at jeg ikke har glemt det var at det var fetteren mi.

Ja, heldigvis går det fort over.

Gjest ingen kakse
Skrevet

Må du svare for deg fordi du tjener godt? Jeg har jo hørt om janteloven men trodde ikke folk gikk så langt så jeg har "litt" vanskelig for å tro på dette jeg da ...

Jeg skal ærlig innrømme jeg er misunnelig på de som har fete lønninger og plenty med penger til å dra på flotte ferier hvert år men jeg sier det ikke til dem.

Joda, jeg får mange kommentarer fra venner og bekjente. Det er kommentarer som: "Ja, du tjener jammen bra", "Hvorfor kjøper du ikke større hus/bil når du likevel tjener så bra", "Du kan da vel bare kjøpe xxxx uten å tenke du, heldiggrisen."

Saken er den at jeg ikke liker å bruke penger bare for å bruke penger. Joda, jeg setter pris på den økonomiske friheten. Jeg synes det er godt å vite at om vaskemaskinen blir ødelagt så har jeg råd til å kjøpe ny samme dag uten at det går ut over resten av budsjettet.

At folk er misunnelige kan jeg godt forstå, selv om mange av dem som er det ikke forstår hvor mye jobb og forsakelse som faktisk går inn i lønna. Kanskje de ikke hadde vært like misunnelige hvis de visste det. Men selvsagt, lønna i seg selv er god.

Skrevet

Jeg syns det høres veldig merkelig at folk kommer bort til deg og kommenterer lønna di. Hva slags sted er det du kommer fra da? Hvis jeg hadde søkt opp en nabo i skattelistene for å sjekke hva han tjener, ville jeg i hvertfall ikke sagt noe om det til ham, jeg ville nemlig vært ganske flau over å ha gjort det. Det høres ut som at du har merkelige naboer.

Gjest ingen kakse
Skrevet

Jeg syns det høres veldig merkelig at folk kommer bort til deg og kommenterer lønna di. Hva slags sted er det du kommer fra da? Hvis jeg hadde søkt opp en nabo i skattelistene for å sjekke hva han tjener, ville jeg i hvertfall ikke sagt noe om det til ham, jeg ville nemlig vært ganske flau over å ha gjort det. Det høres ut som at du har merkelige naboer.

Skattelistene blir offentliggjort i lokalavisen.

Skrevet

Skattelistene blir offentliggjort i lokalavisen.

Huff da. Du får bare svare folk at du trives utmerket med det huset, bilen og de klærne du bruker. Og så kan du f.eks legge til, syns du ikke jeg har fine klær/fint hus/fin bil da?

Skrevet

Tja, det er nå en gang slik at jeg får mange kommentarer fra venner og bekjente. I fjor sto jeg som nr. 7 på lista og det medførte veldig mange kommentarer.

Jeg bryr meg ikke om hva folk tenker, men synes det er slitsomt når folk føler de må kommentere at "jammen tjener du godt, ja", "du er jo reneste Røkke, du" (det er langt fra sannheten), "skjønner ikke hvorfor du ikke kjøper deg større hus/bil/finere klær" osv. osv.

Kanskje det er det de reagerer på, altså at du tjener kjempegodt og lever nøkternt. Dette blir jo litt av et paradoks, hvis du legger vekt på å leve nøkternt for ikke å skille deg ut eller provosere noen, og så er det dette folk henger seg opp i!

Men folk kommenterer jo ofte uten å legge så mye i det. Noen mener en god del om alle rundt seg. Jeg synes du skal unne deg det du har lyst på uten å ta hensyn til naboene.

Og vi kan ikke forvente å gå gjennom livet uten at en eller flere reagerer neagtivt på noe vi gjør eller har. Det er ingenting å bry seg om.

Skrevet

Vi har noen gode naboer som er nær slektning med en av Norges rikeste. Det med formue har nå aldri vært nevnt, på de åtte årene vi har kjent hverandre.

Jeg hadde ikke kommentert noe overfor en nabo som sto høyt oppe på lista - men hadde kanskje kjadret om det overfor andre?

Vi kjenner forresten noen som står høyt oppe på lista i sin kommune, både på inntekt og formue. De er helt vanlige mennesker, som er eiere av en stor bedrift i kommunen. Vi kommenterer aldri inntekt eller formue med dem.

Skrevet

Jeg bryr meg forsåvidt ikke. Det er bare at jeg synes det er litt slitsomt med alle blikk og tisking og hvisking når jeg har gått forbi folk. Og ikke minst alle kommentarene fra venner og bekjente.

Hva folk tenker i sitt stille sinn gjør meg ingenting.

Sikker på du ikke bare innbiller deg at folk hvisker og tisker? Jeg bor på et lite sted og har aldri opplevd at folk diskuterer seg imellom hva som står på skattelistene.

Hvis venner og bekjente sier noe, så avfei dem med at du er flink til å spare. Ferdig med det:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...