Gå til innhold

Illebefinnende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akutt dårlig og ikke legen finner ut noe.

I dagligtale (skuespiller xx fikk et illebefinnende på scenen i går kveld og måtte avbryte forestillingen) betyr bare at vedkommende er blitt svimmel/har besvimt/blitt brått kvalm/følt hjertesmerter osv - med andre ord helt brått følt seg så dårlig at lege er blitt tilkalt, eller man har måttet legge seg ned osv.

At illebefinnende brukes i stedet for diagnose er som regel fordi diagnose ennå ikke er stilt. Og et illebefinnende kan fort gå over uten at det har "vært noe", man kan ha glemt å spise, løpt for fort, kjent hjertesmerter pga luft i magen og alt mulig annet.

Jeg har hatt såkalte illebefinnende noen ganger i livet, da har jeg plutdelig blitt svimmel og kvalm og måttet legge meg rett ned (en gang på gata). En gang var det fordi jeg var i ferd med å få en kraftig virussykdom, engang fordi jeg ble veldig redd og en gang fordi fuglene veit. Fant aldri ut av det.

Det er med andre ord en samlebetegnelse på kraftig uvelhet eller smerte som kommer brått på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288187-illebefinnende/#findComment-2313046
Del på andre sider

Gjest veit du?

I dagligtale (skuespiller xx fikk et illebefinnende på scenen i går kveld og måtte avbryte forestillingen) betyr bare at vedkommende er blitt svimmel/har besvimt/blitt brått kvalm/følt hjertesmerter osv - med andre ord helt brått følt seg så dårlig at lege er blitt tilkalt, eller man har måttet legge seg ned osv.

At illebefinnende brukes i stedet for diagnose er som regel fordi diagnose ennå ikke er stilt. Og et illebefinnende kan fort gå over uten at det har "vært noe", man kan ha glemt å spise, løpt for fort, kjent hjertesmerter pga luft i magen og alt mulig annet.

Jeg har hatt såkalte illebefinnende noen ganger i livet, da har jeg plutdelig blitt svimmel og kvalm og måttet legge meg rett ned (en gang på gata). En gang var det fordi jeg var i ferd med å få en kraftig virussykdom, engang fordi jeg ble veldig redd og en gang fordi fuglene veit. Fant aldri ut av det.

Det er med andre ord en samlebetegnelse på kraftig uvelhet eller smerte som kommer brått på.

Jeg hadde besøk av ei venninne og vi satt og snakket og lo og hadde det veldig artig.Plutselig ble hun blek og sa at hun følte dårlig.Ble svimmel og begynte å svette mye.Gikk på badet og kastet opp.Hun kaldsvettet etterpå.Gikk vel over etter 10 min.Var veldig slapp og trøtt etterpå.Ringte legevakt for å spørre for hun ble livredd.Dem sa at det hørtes ut som ett illebefinnende og måtte komme på legevakt vist det skjedde igen.Det var veldig skummelt imens det stod på

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288187-illebefinnende/#findComment-2313325
Del på andre sider

Det tror jeg også, men husker en gang legen sa illebefinnende om ei som holdt på å gå i bakken, så stjerner og ble mørkt, men hun ble aldri helt borte. Fant ikke noe galt og legen sa til henne at hun hadde hatt et illebefinnende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288187-illebefinnende/#findComment-2314566
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...