Gå til innhold

ang mabudsjettproblemet mitt igjen, middagstips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå er det ny uke og nye 1500,- som skal fordeles på mat og div igjen!

Kom gjerne med en ukesmeny av gode, litt billige middagsretter, slik at jeg kan lage meg en handleliste:o)

Nå er jeg spent...

Gjest aspeløvet
Skrevet

Er det deg jeg husker fra en dag tidligere, så syns jeg du skal overlate innkjøpene til mannen din.. Så kan han se at det ikke er lett å klare alt med 1500,-.. Bytt roller en mnd, så vil han nok se at ting koster..

Skrevet

* tomatsuppe, makaroni, egg, grillpølsebiter etc kan has i suppa

* pannekaker

* grøt

* laks, pasta + grønnsaker

* hjemmelaga kjøttsuppe, eller sodd

* pizza

* kjøpe stor pose med hamburgere (mange middager) + salat + pommes frites

* fiskepinner m/tilbehør

Ja, det var noen forslag, ikke alle like gode, men...

Skrevet

Vi prøver også å få ned matbudsjettet for tida. Men i motsetning til dere prøver vi heller å leve nøkternt en måned, og så regner vi ut i etterkant hvor mye vi har brukt. Da ser vi hva vi faktisk trenger, for at det ikke skal bli altfor knagert. Det er litt rigid å tenke en uke av gangen, fordi det kan hende at det plutselig er f.eks kyllingfilet på tilbud en uke, og da er det kjekt å handle litt stort av en vare for så å bruke av dette de neste ukene. Har man kun 1500,- pr uke er det ingen mulighet for å handle stort og man går glipp av gode tilbud. Jeg liker derfor bedre å budsjettere månedsvis.

Til middagstipsene:

Supper, med f.eks first price rundtstykker er sunt, billig og godt når man lager suppene fra grunnen. Hva med å ha en suppedag i uka?

En grøtdag i uka vil også lette på budsjettet. Grøt er kjedelig mat syns jeg, men det er utvilsomt billig.

Så kan dere ha en pastadag i uka. First price pasta fås i digre poser og det koster nesten ingenting. Vet ikke hvordan kvaliteten på pastaen er, men det er sikkert helt OK. Pasta carbonara er lett å lage fra grunnen av, og veldig godt! Det er mye godt å lage av pasta, bare å bruke fantasien!

Jeg er veldig glad i pai, det er lett å lage, du kan lage bunnen selv eller kjøpe posebunn. Det er billig mat, og du kan variere med hva du har oppå.

Frosne grønnsaker er billig og raskt å tilberede, hvis dere syns det blir for dyrt å kjøpe salat. Hvis dere har innvandrerbutikker i nærheten er gjerne grønnsakene billigere der.

Gjest Vekten87
Skrevet

å "invistere" litt er jo kanskje litt greit.. kjøpe pasta eller lignende som er i pakker og som varer i noen middager.... makaroni (kan fåes til 10 kr) ferdi pakker av div. boksmat... der finnes jo det masse forskjellig som betasuppe,osv... suppe poser, men det er ikke spesielt billig hvis du kjøper mange da.. køpe ting som blandes med vann og ikke melk...

ble ikke akkurat noe handleliste, men noe spare tips :o)

Skrevet

Husk å kjøp flere pakker med kystens fiskegrateng når de er på tilbud til 10 kroner.

Kjøttdeig(frossent på rema) og pasta er billig og godt.

Fiskeboller.

Fiskekaker

Kylling file på first price (meny)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg for min del hadde ikke handlet en shit, men latt han som bestemmer prislappen på uka, gjøre det. (For det var deg med en mann som abselutt skulle gjennomføre dette, eller roter jeg?)

Ellers er jo grøt en rimelig rett.

Så ville jeg kikket på tilbudsaviser, det er alltid en eller annen type kjøtt på tilbud, som kan være basis for en middag.

Pasta er en klassiker, rimeligt og jeg synes det er godt.

Tomatsaus til kan du lage av en boks hermetiske tomater, kjøp ett billig merke.

Pølsegrateng, kjøp en rimelig middagspølse, kok makaroni, ha en litt tykk hvit saus på, litt ost på toppen.

Kjøpt first price varer, de har gode epler, gulerøtter, løk osv.

Billigmerker på pasta smaker også godt.

Coop X-tra har endel greie varer også. Fiskekakene og fiskepuddingen er god og ganske rimelige varer.

Rimelig hvitost, jeg synes ikke den er så god, men helt OK.

Så er det og være flink og spise opp rester da, her er jeg håpløs, men f.eks spaghettirester kan gratineres.

Skrevet

Ertesuppe. Billig og veldig godt.

4 dl. gule erter, 1,5 dl byggryn legges i bløtt over nattaen.

Kokes sammen med en løk og en salt knoke, 2 1/2 liter vann og en gren timian (om du har) i ca. 2 1/2 time.

Skjær løs kjøttet på knoka. Kutt opp 2 gulrøtter og en purreløk som får koke med de siste 15 minuttene.

Dette blir en stor posjon, og kan med fordel fryses ned.

Jeg serverer det med Korni flatbrød. (Tror den koster 4,- for en pakke.)

Skrevet

Ertesuppe. Billig og veldig godt.

4 dl. gule erter, 1,5 dl byggryn legges i bløtt over nattaen.

Kokes sammen med en løk og en salt knoke, 2 1/2 liter vann og en gren timian (om du har) i ca. 2 1/2 time.

Skjær løs kjøttet på knoka. Kutt opp 2 gulrøtter og en purreløk som får koke med de siste 15 minuttene.

Dette blir en stor posjon, og kan med fordel fryses ned.

Jeg serverer det med Korni flatbrød. (Tror den koster 4,- for en pakke.)

Jeg er imponert over oppfinnsomheten i denne tråden, men får dere virkelig i ungene dette her da? Mine hadde vel knapt spist halvparten av de foreslåtte rettene...

Skrevet

Jeg er imponert over oppfinnsomheten i denne tråden, men får dere virkelig i ungene dette her da? Mine hadde vel knapt spist halvparten av de foreslåtte rettene...

Snuppa spiser litt ertesuppe, og mye flatbrød:-) Det er jo gulrøtter i ertesuppa, og det elsker ho *ler*. Jeg har servert det til lunsj hjemme.

Men om ho ikke får servert dette som ung, så lærer ho vel heller ikke å like det. Jeg elsket ertesuppa da jeg var ung. Unger er forskjellige. Snuppa vil helst ikke ha mat som er blanda sammen. Unntaket er vel lasagne og pizza. Ellers skal hver ting på hver sin plass på tallerken.

Skrevet

Er det ikke noe annet å få så spiser i hvert fall minstemann. Men han spiser alt uten grønne erter og mat med sterk chili.

Skrevet

Dersom du er samme person som i en annen tråd for noen dager sida, foreslår jeg at du overlater matinnkjøpene til han kjipe mannen din. ;)

Forøvrig synes jeg du har fått mange gode forslag både i denne og forrige tråd.

Skrevet

Dine unger må være dritsære! ;) Jeg synes det er mange barnevennlige forslag her, jeg?

Skrevet

Dine unger må være dritsære! ;) Jeg synes det er mange barnevennlige forslag her, jeg?

Joda, når jeg ser på tråden igjen så var det ikke så ille. :o) Men ertesuppe, gryteretter (blandet mat generelt) og fiskegrateng får jeg ikke i dem...

Skrevet

Joda, når jeg ser på tråden igjen så var det ikke så ille. :o) Men ertesuppe, gryteretter (blandet mat generelt) og fiskegrateng får jeg ikke i dem...

Mine spiser heller ikke ertesuppe, asså. Men det gjør ikke jeg heller, hehe ;)

Hjemmelaga fiskegrateng, derimot hoover de. Men de er ikke så glade i sånn kjøpegrateng lenger. Gryteretter går ned på høykant hos datra, Storebror er litt mer selektiv. Men de er begge glade i karbonadedeig i forskjellige former.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...