Gå til innhold

Arv og særkullsbarn

Gjest sannelig ikke enkelt - eller er det det?

Anbefalte innlegg

Gjest sannelig ikke enkelt - eller er det det?
Skrevet

Mannen min har en sønn; 22 år. Sammen har vi to barn på 8 og 10 år. Vi har vært kjærester i 17 år, og er nå gift, felleseie.

Hva skjer hvis mannen min dør før meg (grøss!)? Må jeg og barna da flytte, for at hans særkullssønn skal få farsarven? Må han betales ut med en gang?

Er det noen måte dette kan ordnes på nå? Forsikringsordninger, kontrakter etc? Hva bør vi gjøre?

Persille1365381127
Skrevet

Dere kan sitte i uskiftet bo - men da må særkullssønnen hans signere på at han aksepterer dette. Det må han være myndig for å gjøre.

Hvis ikke skal arven fordeles når han dør ja, så da må du evnt. kjøpe ut sønnen hans om du skal bli boende.

Det er kjipt for deg, men rettferdig overfor sønnen...

Skrevet

Livsforsikring kan gjøre det mulig for deg å evt. løse ut særkullsbarnet uten å måtte selge boligen. Snakk med forsikringsselskapet deres om akkurat det forsikringsbehovet, slik at dere ikke kjøper noe som ikke kan brukes på den måten dere har tenkt.

Det er også mulig å inngå skriftlig avtale med særkullsbarn om å sitte i uskiftet bo:

http://www.graypages.no/kontrakter/saerkull.htm

Skrevet

Jeg sitter i samme situasjon. Dersom gubben dør, så må jeg betale ut farsarven til hans sønn.

Vi har en livsforsikring på han som gjør at jeg skal få god nok økonomi så jeg kan betale ut dette uten at det påvirker meg økonomisk. Greit å vite liksom.....

Skrevet

Jeg er samboende med en som har tre barn.

Da vi tok opp lån i banken i forbindelse med boligkjøpet, tilbød banken oss en forsikring som er bakt inn i huslånet , og som gjør at jeg får penger til å kjøpe ut barna hans/gi dem farsarven hvis han dør før meg. Samtidig blir huslånet halvert hvis en av oss dør før det er nedbetalt, slik at den gjenlevende kan bli boende i huset og betjene lånet alene.

Dette slo vi til på, og vi føler at det er en god ordning for alle parter.

Skrevet

Din manns sønn har krav på å få utbetalt arven, dvs i forhold til ham har du ikke rett til å sitte i uskiftet bo. Det kan endres, enten ved at han samtykker etter at faren er død, eller ved at han samtykker i at du skal få sitte i uskiftet bo hvis din mann skulle dø først. En livsforsikring med deg som begunstiget vil gjøre det mulig for deg å betale ut din manns sønn.

Dere har felleseie, da har du krav på halvparten av det dere eier sammen. I tillegg arver du 1/4 av det din mann etterlater seg. Hoderegning er ikke min sterkeste side, men da skulle du sitte igjen med 5/8 av det dere eier. De 3/8 som gjenstår skal deles mellom din manns barn, hans sønn har da krav på 1/8. I forhold til deres felles barn har du krav på å sitte i uskifte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...