Gå til innhold

Hvor lenge lever bakterier og virus på klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en person som er sylte forkjøla og/eller muligens influensa, får låne en ullgenser, og man etterpå ønsker å redusere smittefaren - er det da nok at man vasker den på vanlig ullvask? Eller bør genseren legges i fryseren for å få vekk bakterier/virus? Eller forsvinner de rett og slett av seg selv når de ikke er i kontakt med menneskekroppen?

Lurer på om noen vet noe vitenskapelig om dette.

Skrevet

Vask med ullsåpe tar nok knekken på det meste. De vil også forsvinne hvis du lar genseren ligge, virus tåler nok ikke mer enn en uke utenfor kroppen mener jeg å ha hørt.

Skrevet

Jeg hadde vasket genseren på ullvask 40 grader. Det blir så lite smittestoff igjen at du ikke kan bli syk av det. Er vel begrenset hvor mye snørr og guffe vedkommende har klart å legge fra seg i genseren?

Hvis du er veldig engstelig for smitte kan du jo hive den i fryseren i tillegg, (er usikker på hvordan frysing virker på forkjølelsesvirus) det kan i hvertfall ikke skade. Jeg hadde aldri giddet det altså.

Hadde det vært snakk om et lommetørkle ville jeg kokevasket det, (eller forresten, jeg ville nok bare kastet det i søpla..) men det er tross alt få som bruker en genser som et lommetørkle :-)

Skrevet

La klærne ligge i såpevann, for sterk såpe dreper også bakterier!

Skrevet

Influensaen har vel ikke kommet ennå, så det er nok forkjølelse. Du behøver ikke gjøre noe med genseren, bare la den ligge noen dager. Virus lever ikke i ukesvis på en genser. (For jeg regner med at det er din egen skrekk for forkjølelse vi snakker om her, og ikke f.eks. en hjertepasient eller kreftpasient på cellegift som ikke skal utsettes for noen som helst form for smitte?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...