Gå til innhold

Sykepleiere som klager over lønnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva som er motivasjonen til å velge den jobben dere har valgt, hvis lønnen er dårlig.

Det jeg mener er at det faktisk finnes så mange muligheter for å tjene bra som sykepleier hvis en bare velge den riktige jobb.

Har inntrykk av at veldig mange sykepleiere jobber fordi de må av økonomiske grunner, og at de klager på for lite penger.

Hvorfor velger ikke da disse jobber f.eks innenfor det private, eller i vikarbyrå?

Er det fordi dere ønsker å ha en stabil arbeidsdag, med kjente rutiner og faste mennesker rundt dere?

Er trivselen viktigere enn lønn?

Og er det noen som ikke kunne tenke seg å jobbe i vikarbyrå selv om lønnen er betydelig bedre?

Håper noen sykepleiere eller andre har noen tanker rundt dette.

Skrevet

Jeg håper da virkelig at de som blir sykepleiere gjør det fordi de vil gjøre en innsats og hjelpe mennesker. Og den motivasjonen tror jeg blir borte hvis man jobber på et vikarbyrå og blir sendt hit og dit.

Når man er på sykehus så er man som pasient avhengig av en fast ramme og det vil det ikke bli med vikarer. Blir nesten som i barnehagen, ingen liker utskiftninger. Man klarer ikke å få en skikkelig samtale med vikaren som man aldri har sett før.

Skrevet

Jeg håper da virkelig at de som blir sykepleiere gjør det fordi de vil gjøre en innsats og hjelpe mennesker. Og den motivasjonen tror jeg blir borte hvis man jobber på et vikarbyrå og blir sendt hit og dit.

Når man er på sykehus så er man som pasient avhengig av en fast ramme og det vil det ikke bli med vikarer. Blir nesten som i barnehagen, ingen liker utskiftninger. Man klarer ikke å få en skikkelig samtale med vikaren som man aldri har sett før.

Tror ikke en vikar som har de riktige kvalifikasjoner og egenskaper som sykepleier utelukker den riktige pasientbehandlingen.

Dette kommer jo i tillegg, og en trenger ikke bli sendt hit og dit, en kan bli godt kjent på et sted og jobbe i lengre perioder.

I dag er det jo så stor mangel på helsepersonell, f.eks på sykehjem.Det er vel bedre å ha en litt ukjent fagperson ,enn å ha kun ufagleærte?

Som faktisk er et kjempeproblem i helsenorge i dag.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Sykepleiere tjener ikke dårlig såvidt meg bekjent. De har omtrent samme nivå som inegniører.

Skrevet

Jeg tror motivasjonen til å hjelpe mennesker og gjør en innsats blir større , når lønnen er bedre.

Skrevet

Sykepleiere tjener ikke dårlig såvidt meg bekjent. De har omtrent samme nivå som inegniører.

Sykepleiere har ikke samme lønnsnivå som ingeniører.

Skrevet

Tror ikke en vikar som har de riktige kvalifikasjoner og egenskaper som sykepleier utelukker den riktige pasientbehandlingen.

Dette kommer jo i tillegg, og en trenger ikke bli sendt hit og dit, en kan bli godt kjent på et sted og jobbe i lengre perioder.

I dag er det jo så stor mangel på helsepersonell, f.eks på sykehjem.Det er vel bedre å ha en litt ukjent fagperson ,enn å ha kun ufagleærte?

Som faktisk er et kjempeproblem i helsenorge i dag.

Hvis alle sykepleierne hadde fått fulle stilinger på det sykehuset/sykehjemmet de jobbet hadde de antagelig ikke gått til et vikarbyrå og dermed hadde kanskje bemanningen vært bedre.

Jeg har vært på det samme sykehuset i mange år og hadde blitt skikkelig skuffet om jeg hadde fått en vikar som ikke visste noe om min situasjon og som jeg ikke kunne snakket med noen timer innimellom. Selv om det er utbytting av personale der også så er det alltid noen jeg kjenner og som klemmer meg hver gang jeg kommer, kan navnet mitt og vet hvem jeg er.

Skrevet

Jeg tror motivasjonen til å hjelpe mennesker og gjør en innsats blir større , når lønnen er bedre.

Det er jeg enig med deg i. Selv om motivasjonen er den riktige så blir de fort brent ut og da ville det hjulpet med høyere lønn.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Hvis alle sykepleierne hadde fått fulle stilinger på det sykehuset/sykehjemmet de jobbet hadde de antagelig ikke gått til et vikarbyrå og dermed hadde kanskje bemanningen vært bedre.

Jeg har vært på det samme sykehuset i mange år og hadde blitt skikkelig skuffet om jeg hadde fått en vikar som ikke visste noe om min situasjon og som jeg ikke kunne snakket med noen timer innimellom. Selv om det er utbytting av personale der også så er det alltid noen jeg kjenner og som klemmer meg hver gang jeg kommer, kan navnet mitt og vet hvem jeg er.

''Jeg har vært på det samme sykehuset i mange år og hadde blitt skikkelig skuffet om jeg hadde fått en vikar som ikke visste noe om min situasjon og som jeg ikke kunne snakket med noen timer innimellom. Selv om det er utbytting av personale der også så er det alltid noen jeg kjenner og som klemmer meg hver gang jeg kommer, kan navnet mitt og vet hvem jeg er.''

Signerer!

Skrevet

Sykepleiere, vernepleiere, barnevernpedagoger og sosionomer som alle etter 3 års høgskoleutdanning har som fremste mål og motivasjon å jobbe med mennesker i forskjellige situasjoner, er svært dårlig betalt sammenlignet med andre yrkesgrupper. Man må kunne tenke seg at det er et stort ansvar å jobbe med mennesker. Og dette er et ansvar som hviler tungt på den enkelte yrkesutøver. Lønn er viktig for motivasjon. Også en sykepleier skal betale sine regninger og ha litt til mat og drikke i tillegg. Bra økonomi vil bidra til en positiv fritid som igjen gir inspirasjon til en bedre arbeidshverdag for den enkelte. Topplønna for disse proffesjonene er i dag på 320 000 pluss - minus i året. Altså ikke stort sett ut fra innsats til den enkelte. desverre er det slik at mange uten noen form for utdannelse kan tjene det dobbelte og mer. De fortjener det sikkert, men det gjør sannelig sykepleierene og de andre "bachelorene" og. Så til å arbeide gjennom bemanningsbyråene. Hvem tror dere tjener mest på det? Jo de som driver disse byråene, tenk over det.

Skrevet

Jeg har flere kolleger med ungdomssloøe + handelsskole eller yrkesskole som tjener mer enn 320.000,-. Ingeniører tjener nok flere hundre tiusen mer nå når det er vanskelig å få tak i folk.

Skrevet

Sykepleiere, vernepleiere, barnevernpedagoger og sosionomer som alle etter 3 års høgskoleutdanning har som fremste mål og motivasjon å jobbe med mennesker i forskjellige situasjoner, er svært dårlig betalt sammenlignet med andre yrkesgrupper. Man må kunne tenke seg at det er et stort ansvar å jobbe med mennesker. Og dette er et ansvar som hviler tungt på den enkelte yrkesutøver. Lønn er viktig for motivasjon. Også en sykepleier skal betale sine regninger og ha litt til mat og drikke i tillegg. Bra økonomi vil bidra til en positiv fritid som igjen gir inspirasjon til en bedre arbeidshverdag for den enkelte. Topplønna for disse proffesjonene er i dag på 320 000 pluss - minus i året. Altså ikke stort sett ut fra innsats til den enkelte. desverre er det slik at mange uten noen form for utdannelse kan tjene det dobbelte og mer. De fortjener det sikkert, men det gjør sannelig sykepleierene og de andre "bachelorene" og. Så til å arbeide gjennom bemanningsbyråene. Hvem tror dere tjener mest på det? Jo de som driver disse byråene, tenk over det.

Nettopp, derfor er det vel ganske smart å leie seg selv ut i eget byrå?

Tenkt på det?

Gjest ikke alltid nick
Skrevet

Jeg har flere kolleger med ungdomssloøe + handelsskole eller yrkesskole som tjener mer enn 320.000,-. Ingeniører tjener nok flere hundre tiusen mer nå når det er vanskelig å få tak i folk.

De som jobber som ingeniører hos oss tjener vel rundt 280000 året, og de har 5 årig høyskole/universitets utdannelse. De med 9 årig universitets utdannelse starter på ca 350000.

Gjest NurseBetty
Skrevet

Jeg jobber ikke som sykepleier på grunn av lønna, nei. Jeg er veldig glad i jobben min og trives veldig godt. Det er mye ansvar, det er skiftarbeid med de belastningene det fører med seg, og det er vakter da man ikke har tid til å innta verken vått eller tørt. Men dette er likevel en fantastisk jobb med fantastiske kolleger, det gjør at det er verdt det! Jeg har valgt jobb ut fra hva jeg trives med og passer til, ikke på grunn av lønna. Selvfølgelig kunne jeg godt tenke meg en brattere lønnsstige også. Jeg lever fortsatt i håpet.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Sykepleiere har ikke samme lønnsnivå som ingeniører.

Jeg har faktisk opptil flere sykepleiere i familien, og de tjener typisk 450-500 000 i året. Det er en helt vanlig lønn for ingeniører også.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Jeg har opptil flere sykepleiere i familien. De tjener rundt 450-500 tusen per år. De er da i alderen 29 til 37. Dette er omtrent det en ingeniør kan forvente på samme alder også, litt avhengig av fagområde, arbeidssted osv. Sykepleiere i privat sektor tjener selvsagt mye mer enn i offentlig, og det gjør også ingeniørene.

Gjest Elextra
Skrevet

Får da virkelig håpe at både sykepleiere og andre har litt andre motivasjonsfaktorer enn lønnen alene.

Skrevet

Jeg har faktisk opptil flere sykepleiere i familien, og de tjener typisk 450-500 000 i året. Det er en helt vanlig lønn for ingeniører også.

hvor kan man få så godt betalt som sykepleier?

Da må det være i privat sektor eller vikarbyrå.

En tjener ikke så godt vanligvis med topp ansinitet.

Jobber de masse ekstra utover full stilling for å få så bra betalt, det må jo være optil 300 kr timen, og det har jeg aldri hørt at en sykepleier får

Skrevet

Jeg har opptil flere sykepleiere i familien. De tjener rundt 450-500 tusen per år. De er da i alderen 29 til 37. Dette er omtrent det en ingeniør kan forvente på samme alder også, litt avhengig av fagområde, arbeidssted osv. Sykepleiere i privat sektor tjener selvsagt mye mer enn i offentlig, og det gjør også ingeniørene.

Grunnlønna er oftest bare 320000 (ti års ansiennitet). For videreutdanninger får man kanskje 20-25 tusen mer. Grunnen til at noe kommer opp i høyere årslønn skyldes oftest tilleggene for ubekvem arbeidstid. Har man videreutdanning og kun jobber 8-4 (fx helsesøstre, poliklinisk) får man jo ikke tilleggene heller.

Kvelder, netter, helger og høytider... noen må jo være på jobb da også.

Gjest NurseBetty
Skrevet

Ingeniører tjener 450-500 000 i året _uten_ å måtte jobbe til alle døgnets tider.

Sykepleiere som jobber turnus + tar masse overtid kan kanskje komme opp i slike lønninger. Ikke de som jobber normalt fra 08-16. Topplønn for vanlige sykepleiere etter 10 år kommer opp i ca 320 000 uten tillegg, og etter det stiger man ikke noe særlig i lønn.

Jeg syns ikke man skal ta med tilleggene i lønna når man skal sammenlikne et turnusyrke med et 08-16-yrke. Det er urettferdig. Tilleggene får vi _på toppen_ av grunnlønna fordi vi gidder å ofre netter, helger, høytider osv for å være på jobb. Det er ikke så kult å ofre julaften for ørtende gang, og jeg syns faktisk jeg fortjener hvert øre jeg får i kompensasjon for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...