Gå til innhold

Sykepleiere som klager over lønnen

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ingeniører tjener 450-500 000 i året _uten_ å måtte jobbe til alle døgnets tider.

Sykepleiere som jobber turnus + tar masse overtid kan kanskje komme opp i slike lønninger. Ikke de som jobber normalt fra 08-16. Topplønn for vanlige sykepleiere etter 10 år kommer opp i ca 320 000 uten tillegg, og etter det stiger man ikke noe særlig i lønn.

Jeg syns ikke man skal ta med tilleggene i lønna når man skal sammenlikne et turnusyrke med et 08-16-yrke. Det er urettferdig. Tilleggene får vi _på toppen_ av grunnlønna fordi vi gidder å ofre netter, helger, høytider osv for å være på jobb. Det er ikke så kult å ofre julaften for ørtende gang, og jeg syns faktisk jeg fortjener hvert øre jeg får i kompensasjon for det.

Ingeniør er ikke ingeniør. Privat versus statlig etc.

Kjenner ingen ingeniører som tjener så mye du antyder.

Gjest sykepleier jeg å
Skrevet

Ingeniører tjener 450-500 000 i året _uten_ å måtte jobbe til alle døgnets tider.

Sykepleiere som jobber turnus + tar masse overtid kan kanskje komme opp i slike lønninger. Ikke de som jobber normalt fra 08-16. Topplønn for vanlige sykepleiere etter 10 år kommer opp i ca 320 000 uten tillegg, og etter det stiger man ikke noe særlig i lønn.

Jeg syns ikke man skal ta med tilleggene i lønna når man skal sammenlikne et turnusyrke med et 08-16-yrke. Det er urettferdig. Tilleggene får vi _på toppen_ av grunnlønna fordi vi gidder å ofre netter, helger, høytider osv for å være på jobb. Det er ikke så kult å ofre julaften for ørtende gang, og jeg syns faktisk jeg fortjener hvert øre jeg får i kompensasjon for det.

Helt enig med deg. Lønna vi får er verd hvert ett øre.

Skrevet

De som jobber som ingeniører hos oss tjener vel rundt 280000 året, og de har 5 årig høyskole/universitets utdannelse. De med 9 årig universitets utdannelse starter på ca 350000.

Jeg tror faktisk alle hos oss har over 280.000,- i lønn (de som har jobbet noen år altså. Vi er industriarbeidere, lagerarbeidere, ingeniører, selgere, innkjøpere, regnskapspersonell, sentralbordbetjening, kopimaskinbetjening, bud, og sikkert mange jeg har glemt. Og dette er på landet; jeg ser av statistikker at folk i Oslo tjener ganske mye mer enn oss.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Grunnlønna er oftest bare 320000 (ti års ansiennitet). For videreutdanninger får man kanskje 20-25 tusen mer. Grunnen til at noe kommer opp i høyere årslønn skyldes oftest tilleggene for ubekvem arbeidstid. Har man videreutdanning og kun jobber 8-4 (fx helsesøstre, poliklinisk) får man jo ikke tilleggene heller.

Kvelder, netter, helger og høytider... noen må jo være på jobb da også.

De jeg kjenner jobber smo sykepleiere i det private. De har vanlig kontortid, sjelden overtid og tjener altså 450-500 per år. Skal man ta som utgangspunkt at man skal jobbe i det offentlige, er ikke lønna noe å skryte av for ingeniører heller. Omtrent det samme som sykepleierne har.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Jeg er ingeniør. Jeg tjener 450-500 per år fordi jeg har en jobb som gjør at jeg må ta ansvar der hvor ansvar må tas. Uavhengig av hva arbeidstiden er. Må jeg reise for å hente barna på skolen og det er krise på jobben, så må jeg logge på hjemmefra når ungen har lagt seg. Ingeniører har stort sett sitt ubehagstillegg innbakt i fastlønna, men ubehaget er det samme i forhold til at feks er overtid som regel ubetalt - det ligger i grunnlønna. Derfor må man til en viss grad sammenligne det ubehaget yrkesgruppene faktisk har, og hva de faktisk får inn på konto. Man kan ikek sammenligne den enes grunnlønn med grunnlønna til den som har tilleggene innbakt i grunnlønna.

Gjest Valnøtt
Skrevet

hvor kan man få så godt betalt som sykepleier?

Da må det være i privat sektor eller vikarbyrå.

En tjener ikke så godt vanligvis med topp ansinitet.

Jobber de masse ekstra utover full stilling for å få så bra betalt, det må jo være optil 300 kr timen, og det har jeg aldri hørt at en sykepleier får

Ikke mange ingeniører heller som tjener så mye. Ingen jeg vet om iallefall.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Helt enig med deg. Lønna vi får er verd hvert ett øre.

Det er den. Lønna fortjener dere virkelig :-) Men med alle tilleggene dere har, som for oss ikke kommer i tillegg (jeg er ingeniør), så tjener vi omtrent det samme.

Skrevet

De jeg kjenner jobber smo sykepleiere i det private. De har vanlig kontortid, sjelden overtid og tjener altså 450-500 per år. Skal man ta som utgangspunkt at man skal jobbe i det offentlige, er ikke lønna noe å skryte av for ingeniører heller. Omtrent det samme som sykepleierne har.

En vesentlig forskjell er allikevel at de aller fleste sykepleierjobbene finnes innen det offentlige, kun et lite mindretall kan sysselsettes innenfor privat sektor.

Når det gjelder sammenligningen mellom ingeniør og sykepleier, så er jo det en klassiker, og jeg ser ingen grunn til å tillegge forskjellen hovedsaklig det faktum at sykepleiere tradisjonelt var (og delvis er) kvinner, mens de fleste ingeniører er menn.

Gjest NurseBetty
Skrevet

Ingeniør er ikke ingeniør. Privat versus statlig etc.

Kjenner ingen ingeniører som tjener så mye du antyder.

Jeg aner ikke hva ingeniører tjener, det var Valnøtt som nevnte det :-)

Gjest NurseBetty
Skrevet

Det er den. Lønna fortjener dere virkelig :-) Men med alle tilleggene dere har, som for oss ikke kommer i tillegg (jeg er ingeniør), så tjener vi omtrent det samme.

Jeg må nok korrigere deg der. Du tjener ganske mye mer enn meg. Jeg har snart 10 års ansinnitet, jobber 3delt turnus og tar ekstravakter iblant også. Selv om jeg regner med alle tilleggene tjener du langt mer enn meg. Og jeg tjener bedre enn mange av kollegene mine for jeg har forhandlet om lønn. Det er deg vel unt altså :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...