Gå til innhold

Bør reptiler bli lovlig å ha i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge og Island (og noen få stater i USA) er de eneste landene i verden der reptilhold er forbudt.

Hva synes du, bør reptiler bli lovlig? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Jeg mener det bør bli lovlig. Fordi at hvis en reptil blir syk i dag, kan eieren vanskelig ta den med til dyrlege. Det er vanskelig å gi dyret et fullverdig liv (du bør ikke ta dyret med ut til lufting, f. eks., pga mulig angiveri fra naboer). Mange reptileiere vet mer om hold og stell av dyrene enn en gjennomsnittlig katte/ hundeeier.

Man kan få dispensasjon for _land_skilpadder ved allergi, men ikke for sumpskilpadder. Forskjellen er ikke så stor på disse dyrene, men sumpskilpaddene griser jo mer, da, og kan inneholde salmonella (90 % av dem gjør det), men med nidtid renhold og gode rutiner, bruker dette gå bra.

De færreste holder giftige slanger (og det bør fortsatt være ulovlig). Jeg har hørt at blir du bitt av en giftig slange i Norge, må motgiften hentes fra Stockholm...

I Norge i dag er det omlag 500.000 hunder. Og anslagsvis (naturligvis ikke offentlige tall) 100.000 reptiler. Det vil jo si at for hver 5. hund, er det en reptil. Det er ganske mange reptiler, vil jeg si.

Få dyreholdet frem i lyset!

Gjest Nei takk du
Skrevet

Jeg mener ikke det bør bli lovlig, mange av de dyrene som da blir lovlig er farlig for mennesker. Det er jo også ganske naturlig man ikke ta ta med disse dyrene til dyrlege da de er ulovlige og ikke skal være her :)

Hvor skal man sette grensen? Da vil sikkert noen også ha tigere som kjæledyr det er jo lov i USA det. ;)

Jeg liker holdning at de andre får lov så da vil jeg også dårlig. Det finnes mange uansvarlige mennesker og det er litt annerledes når hunden stikker av enn en kvelerslange på 5 meter.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke.

''Fordi at hvis en reptil blir syk i dag, kan eieren vanskelig ta den med til dyrlege. Det er vanskelig å gi dyret et fullverdig liv (du bør ikke ta dyret med ut til lufting, f. eks., pga mulig angiveri fra naboer).''

Det er jo ikke verre enn å holde seg til loven og ikke anskaffe seg reptil, da. Så det argumentet holder liksom ikke, synes jeg.

Skrevet

Tjaaaa, burde i det minste bli amnesti og taushetsplikt hos vetrinær.

Skrevet

Enig med deg. Helt OK å ha reptiler. Tror nok de fleste reptiler er mindre farlige enn en hund.

Har selv hatt en boaslange, og det var helt OK synes jeg:-)

Skrevet

Det at mange har reptiler, blir litt som å si at "Vi må legalisere narkotika fordi det er så mange som bruker det..."

Men jeg avviser ikke at noen reptiler bør kunne tillates i Norge, hvis det er forsvarlig. (dvs. at dyrene kan ha det bra og at de ikke er farlige for mennesker) Jeg syns jo at den salmonella-problematikken hørtes litt æsj ut, jeg da... Og jeg utstår ikke slanger (men heller ikke smågnagere, og sistnenvte er jo tillatt...)

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke.

''Fordi at hvis en reptil blir syk i dag, kan eieren vanskelig ta den med til dyrlege. Det er vanskelig å gi dyret et fullverdig liv (du bør ikke ta dyret med ut til lufting, f. eks., pga mulig angiveri fra naboer).''

Det er jo ikke verre enn å holde seg til loven og ikke anskaffe seg reptil, da. Så det argumentet holder liksom ikke, synes jeg.

Men hvis dyret _er_ der, og så blir sykt, da?

Skrevet

Men hvis dyret _er_ der, og så blir sykt, da?

Men dyret skal ikke være her! Simple as that. Dersom du overholder loven og ikke FÅR den hit heller, slipper du hele problemet.

Og dersom du har vært så forbanna dum å få den hit og den blir sjuk, må man ta den med til dyrlegen og få den avlivet.

Skrevet

Tjaaaa, burde i det minste bli amnesti og taushetsplikt hos vetrinær.

Ja, det bør være et minstemål!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...