Gå til innhold

Er dette rasisme?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke i kveld
Skrevet

Det er to søkere til en stilling. En er etnisk norsk, den andre er afrikaner. Begge har like kvalifikasjoner, men ut fra personlig egenhet så kommer nordmannen best ut og får stillingen.

Har afrikaneren noen grunn til å føle seg diskriminert?

Gjest Elextra
Skrevet

Det spørs vel helt hva man legger i "personlig egnethet".

Gjest ikke i kveld
Skrevet

Det spørs vel helt hva man legger i "personlig egnethet".

Det går på personlighet. Den etniske norske hadde den personligheten som best passet inn i arbeidsmiljøet.

Gjest vanlig arbeider
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Hvordan en person passer inn, spiller en ganske stor rolle for miljøet på arbeidsplassen.

Men når det er sagt, så kan det av idealistiske grunner være fornuftig å ansette "utlendinger".

Med tanke på å endre holdniger generelt i samfunnet.

Jeg har jobbet mye med ikke etnisk norske og synes det er spennende og interessant.

Det har også endret mine holdninger til det positive.

Nordmenn er ganske sære har jeg inntrykk av, og har en tendens til å mene at vår måte å være på er best.

Skrevet

Det går på personlighet. Den etniske norske hadde den personligheten som best passet inn i arbeidsmiljøet.

Afrikaneren kan ha grunn til å føle seg diskriminert. Jeg synes det er rart å begrunne ansettelse med at en hvit har en bedre egnet personlighet enn en svart. Ofte blir personer med minoritetsbakgrunn oppfordret til å søke og bør ha forgang.

Afrikaneren har neppe hatt uegnet personlighet for arbeidsmiljøet.

Skrevet

Afrikaneren kan ha grunn til å føle seg diskriminert. Jeg synes det er rart å begrunne ansettelse med at en hvit har en bedre egnet personlighet enn en svart. Ofte blir personer med minoritetsbakgrunn oppfordret til å søke og bør ha forgang.

Afrikaneren har neppe hatt uegnet personlighet for arbeidsmiljøet.

"og bør ha forgang"

Hvorfor det? Fordi det er en utlending? Det er da omvendt rasisme?

Skrevet

"og bør ha forgang"

Men nå er det blitt slik i kommunene at minoriteter skal ha fordel og bli ansatt i slike tilfelle. Dvs utlendinger, homofile og funksjonshemmede.

Gjest dobbeltmoral lenge leve
Skrevet

"og bør ha forgang"

he he, det er greit å diskriminere hvite, men ikke svarte. det er noe rart som har sneket seg inn etterhvert.

Skrevet

"og bør ha forgang"

Minoriteter skal ha forgang. Det er ikke omvendt rasisme. Hvis et menneske i rullestol blir ansatt anser du det som rasisme/fordommer mot oss som ikke er det?

Skrevet

he he, det er greit å diskriminere hvite, men ikke svarte. det er noe rart som har sneket seg inn etterhvert.

Det er ikke for å diskriminere heterofile at homfile skal ha forgang. Det er for å motarbeide den diskrimineringen som har vært.

Gjest dobbeltmoral lenge leve
Skrevet

Det er ikke for å diskriminere heterofile at homfile skal ha forgang. Det er for å motarbeide den diskrimineringen som har vært.

komemr til å bli spennende for meg etterhvert detta, kvinner,handikappede, utlendinger, homofile osv osv skal hoppe foran i køen, jeg er ingen av delene :)

Skrevet

Men nå er det blitt slik i kommunene at minoriteter skal ha fordel og bli ansatt i slike tilfelle. Dvs utlendinger, homofile og funksjonshemmede.

Samer. Du glemte samer.

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis. Men det kommer selvsagt an på hva som ligger i begrepet "personlig egnhethet". Det er ofte en litt ullen greie.

Gjest Gymlærer
Skrevet

Men du må se den litt morsomme ironien i å "gjøre godt" med samme forseelse.

Jeg forstår poenget såklart, men uansett ...

Skrevet

Samer. Du glemte samer.

Hehe, de går vel i samme pose som afrikanere ;o)

Skrevet

komemr til å bli spennende for meg etterhvert detta, kvinner,handikappede, utlendinger, homofile osv osv skal hoppe foran i køen, jeg er ingen av delene :)

vel i kvinnedominerte yrker, så er det mennene som går foran i køen.

Skrevet

Hadde dette vært ett engangstilfelle i vårt samfunn, hadde det ikke vært rasisme.

Dessverre ser man ofte at etniske norske velges fremfor mørke utlendninger. Det som også er snedig, er at, er søkeren utenlands, men lys i huden, spiller det ikke noen rolle. Da passe de vist inn...

:(

Skrevet

Det kommer litt an på hva denne "personlige egnetheten" går ut på?

Skrevet

Ikke i seg selv. Men når denne begrunnelsen som er svært ullen kommer frem gang på gang og at ikke etnisk norske rapporterer at de møter nettopp dette ofte så er det grunn til å bli mistenksom. Det som er ille med skjult rasisme er jo at det blir umulig å ta noen på det. Det er ikke uttalt. Man har ikke sagt noe bestemt diskriminerende.

Gjest ikke i kveld
Skrevet

Minoriteter skal ha forgang. Det er ikke omvendt rasisme. Hvis et menneske i rullestol blir ansatt anser du det som rasisme/fordommer mot oss som ikke er det?

Men blir det noe bedre for personen med minoritetsbakgrunn at h*n er ansatt pga han har minoritetsbakgrunn? Vil de ikke de fleste bli ansatt pga kvalifikasjoner og personlighet, og ikke bare være et symbol for inkludering?

Hvordan kan man da vite om man er den beste for jobben?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...