Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vil du beskrive det å være lemster i kroppen? Sånn man blir spesielt rett før man blir syk, og mens man har feber osv.

Jeg ville beskrevet det som at alle muskler og ledd er ubehagelige, ikke direkte stor smerte, men mer ekkelt-vondt,

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

15

• Mirabell

5

• fuji1365380447

3

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg forbinder det med å være støl og/eller ha gangsperr (som vi sier det), men det blir kanskje feil?

Skrevet

Jeg forbinder det med å være støl og/eller ha gangsperr (som vi sier det), men det blir kanskje feil?

Nå blander du. Det er ikke det samme å være lemster som å være støl. Lemster er når leddene er ekle/småverker fordi man er i dårlig form :-)

Skrevet

Nå blander du. Det er ikke det samme å være lemster som å være støl. Lemster er når leddene er ekle/småverker fordi man er i dårlig form :-)

Aha, brukes ikke uttrykket "lemster" i trøndelag?

*ser for seg trøndervenninna si: "Æ e sååå læmster idag æ, shø"* ;)

Skrevet

Hva? Lemster blir man om man overbruker (om jeg kan si det sånn) kroppen. Eks du går en lang tur og det gjør du aldri ellers, da vil muskelen bli lemster, spesielt om du ikke tøyer ut muskelen. Jeg vil si at støl kan brukes på samme måten.

Når man er syk med feber så strammer musklene rundt leddene, det kalles verk/smerter. Jeg mener det oppstår pga temperatur forskjellen.

;)

Skrevet

Hva? Lemster blir man om man overbruker (om jeg kan si det sånn) kroppen. Eks du går en lang tur og det gjør du aldri ellers, da vil muskelen bli lemster, spesielt om du ikke tøyer ut muskelen. Jeg vil si at støl kan brukes på samme måten.

Når man er syk med feber så strammer musklene rundt leddene, det kalles verk/smerter. Jeg mener det oppstår pga temperatur forskjellen.

;)

Sånn er det jeg har oppfattet det også!

Skrevet

;)

Jeg er ikke enig med deg. Støl blir man ved tilfeller der man trener slik du nevnte. Verk er ikke noe som kan beskrives ved feber, det blir ikke samme sak.

Skrevet

Aha, brukes ikke uttrykket "lemster" i trøndelag?

*ser for seg trøndervenninna si: "Æ e sååå læmster idag æ, shø"* ;)

Ja, men det er jo ikke samme sak. Har man trent hvis man ikke pleier å trene og har vondt i musklene, er man støl (evt har forstrukket noe) men man er ikke lemster i disse tilfellene. Lemster er et ord som brukes ved ubehag i muskler/ledd ved sykdom. Spesielt forkjølelse/feber. På sykehuset brukes det ofte slik.

Skrevet

Ja, men det er jo ikke samme sak. Har man trent hvis man ikke pleier å trene og har vondt i musklene, er man støl (evt har forstrukket noe) men man er ikke lemster i disse tilfellene. Lemster er et ord som brukes ved ubehag i muskler/ledd ved sykdom. Spesielt forkjølelse/feber. På sykehuset brukes det ofte slik.

Men kan du ikke være lemster dersom du har gått på fjellet en hel dag og kroppen kjennes sliten ut?

Skrevet

Jeg er ikke enig med deg. Støl blir man ved tilfeller der man trener slik du nevnte. Verk er ikke noe som kan beskrives ved feber, det blir ikke samme sak.

Det kan kanskje være dialektvarianter?

Skrevet

haha, en sånn dag i dag. Tro hva du vil du :)

fuji1365380447
Skrevet

Nei, det er du som blander.

På min dialekt så er "lemster" det samme som "støl" på østlandsk.

Skrevet

Men kan du ikke være lemster dersom du har gått på fjellet en hel dag og kroppen kjennes sliten ut?

Nei, da er du støl/sliten i muskler og ledd. Lemster er liksom når man er syk og muskler og ledd derfor er ømme på grunn av feber.

Skrevet

Nei, det er du som blander.

På min dialekt så er "lemster" det samme som "støl" på østlandsk.

Hvorfor blander du deg?

Skrevet

Nei, da er du støl/sliten i muskler og ledd. Lemster er liksom når man er syk og muskler og ledd derfor er ømme på grunn av feber.

Jeg tok et søk på "lemster" og da kommer det kun opp sider som omtaler "lemster" i forbindelse med vondter etter trening....

Skrevet

Hvorfor blander du deg?

Fordi hun må fortelle deg at du tar feil ;-)

*yiahhh*

Skrevet

haha, en sånn dag i dag. Tro hva du vil du :)

Det er ikke snakk om å tro, det er snakk om begrepsforklaringer og forskjellen på disse.

Dersom enkelte dialekter bruker lemster som støl, ja da vet ikke jeg hvordan verden kommer til å bli.

fuji1365380447
Skrevet

Hvorfor blander du deg?

Fordi jeg kunne opplyse debatten om at du hadde feil.

Men du er tydeligvis ikke interessert i å få dine synspunkter korrigert.

Jeg er fra sørlandet. Når jeg er lemster er jeg støl etter trening. Sånn er det med alle oss fra sørlandet.

Så da tenkte jeg at jeg skulle blande meg. Dette er da et åpent diskusjonsforum.

Skrevet

Fordi hun må fortelle deg at du tar feil ;-)

*yiahhh*

Men jeg tar ikke feil. Det står her i Medisinsk Ordbok.

Lemster: Ved feber med nedsatt allmenntilstand der muskler og ledd kjennes trykkømme.

Skrevet

Det er ikke snakk om å tro, det er snakk om begrepsforklaringer og forskjellen på disse.

Dersom enkelte dialekter bruker lemster som støl, ja da vet ikke jeg hvordan verden kommer til å bli.

Det viktigste er at du tok feil ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...