Jølsen Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Hvordan vil du beskrive det å være lemster i kroppen? Sånn man blir spesielt rett før man blir syk, og mens man har feber osv. Jeg ville beskrevet det som at alle muskler og ledd er ubehagelige, ikke direkte stor smerte, men mer ekkelt-vondt, 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg forbinder det med å være støl og/eller ha gangsperr (som vi sier det), men det blir kanskje feil? 0 Siter
Jølsen Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Skrevet 16. oktober 2007 Jeg forbinder det med å være støl og/eller ha gangsperr (som vi sier det), men det blir kanskje feil? Nå blander du. Det er ikke det samme å være lemster som å være støl. Lemster er når leddene er ekle/småverker fordi man er i dårlig form :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Nå blander du. Det er ikke det samme å være lemster som å være støl. Lemster er når leddene er ekle/småverker fordi man er i dårlig form :-) Aha, brukes ikke uttrykket "lemster" i trøndelag? *ser for seg trøndervenninna si: "Æ e sååå læmster idag æ, shø"* 0 Siter
pekkaline Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Nå blander du. Det er ikke det samme å være lemster som å være støl. Lemster er når leddene er ekle/småverker fordi man er i dårlig form :-) Hva? Lemster blir man om man overbruker (om jeg kan si det sånn) kroppen. Eks du går en lang tur og det gjør du aldri ellers, da vil muskelen bli lemster, spesielt om du ikke tøyer ut muskelen. Jeg vil si at støl kan brukes på samme måten. Når man er syk med feber så strammer musklene rundt leddene, det kalles verk/smerter. Jeg mener det oppstår pga temperatur forskjellen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Hva? Lemster blir man om man overbruker (om jeg kan si det sånn) kroppen. Eks du går en lang tur og det gjør du aldri ellers, da vil muskelen bli lemster, spesielt om du ikke tøyer ut muskelen. Jeg vil si at støl kan brukes på samme måten. Når man er syk med feber så strammer musklene rundt leddene, det kalles verk/smerter. Jeg mener det oppstår pga temperatur forskjellen. Sånn er det jeg har oppfattet det også! 0 Siter
Jølsen Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Skrevet 16. oktober 2007 Hva? Lemster blir man om man overbruker (om jeg kan si det sånn) kroppen. Eks du går en lang tur og det gjør du aldri ellers, da vil muskelen bli lemster, spesielt om du ikke tøyer ut muskelen. Jeg vil si at støl kan brukes på samme måten. Når man er syk med feber så strammer musklene rundt leddene, det kalles verk/smerter. Jeg mener det oppstår pga temperatur forskjellen. Jeg er ikke enig med deg. Støl blir man ved tilfeller der man trener slik du nevnte. Verk er ikke noe som kan beskrives ved feber, det blir ikke samme sak. 0 Siter
Jølsen Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Skrevet 16. oktober 2007 Aha, brukes ikke uttrykket "lemster" i trøndelag? *ser for seg trøndervenninna si: "Æ e sååå læmster idag æ, shø"* Ja, men det er jo ikke samme sak. Har man trent hvis man ikke pleier å trene og har vondt i musklene, er man støl (evt har forstrukket noe) men man er ikke lemster i disse tilfellene. Lemster er et ord som brukes ved ubehag i muskler/ledd ved sykdom. Spesielt forkjølelse/feber. På sykehuset brukes det ofte slik. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Ja, men det er jo ikke samme sak. Har man trent hvis man ikke pleier å trene og har vondt i musklene, er man støl (evt har forstrukket noe) men man er ikke lemster i disse tilfellene. Lemster er et ord som brukes ved ubehag i muskler/ledd ved sykdom. Spesielt forkjølelse/feber. På sykehuset brukes det ofte slik. Men kan du ikke være lemster dersom du har gått på fjellet en hel dag og kroppen kjennes sliten ut? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg er ikke enig med deg. Støl blir man ved tilfeller der man trener slik du nevnte. Verk er ikke noe som kan beskrives ved feber, det blir ikke samme sak. Det kan kanskje være dialektvarianter? 0 Siter
pekkaline Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg er ikke enig med deg. Støl blir man ved tilfeller der man trener slik du nevnte. Verk er ikke noe som kan beskrives ved feber, det blir ikke samme sak. haha, en sånn dag i dag. Tro hva du vil du 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Nå blander du. Det er ikke det samme å være lemster som å være støl. Lemster er når leddene er ekle/småverker fordi man er i dårlig form :-) Nei, det er du som blander. På min dialekt så er "lemster" det samme som "støl" på østlandsk. 0 Siter
Jølsen Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Skrevet 16. oktober 2007 Men kan du ikke være lemster dersom du har gått på fjellet en hel dag og kroppen kjennes sliten ut? Nei, da er du støl/sliten i muskler og ledd. Lemster er liksom når man er syk og muskler og ledd derfor er ømme på grunn av feber. 0 Siter
Jølsen Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Skrevet 16. oktober 2007 Nei, det er du som blander. På min dialekt så er "lemster" det samme som "støl" på østlandsk. Hvorfor blander du deg? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Nei, da er du støl/sliten i muskler og ledd. Lemster er liksom når man er syk og muskler og ledd derfor er ømme på grunn av feber. Jeg tok et søk på "lemster" og da kommer det kun opp sider som omtaler "lemster" i forbindelse med vondter etter trening.... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Hvorfor blander du deg? Fordi hun må fortelle deg at du tar feil ;-) *yiahhh* 0 Siter
Jølsen Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Skrevet 16. oktober 2007 haha, en sånn dag i dag. Tro hva du vil du Det er ikke snakk om å tro, det er snakk om begrepsforklaringer og forskjellen på disse. Dersom enkelte dialekter bruker lemster som støl, ja da vet ikke jeg hvordan verden kommer til å bli. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Hvorfor blander du deg? Fordi jeg kunne opplyse debatten om at du hadde feil. Men du er tydeligvis ikke interessert i å få dine synspunkter korrigert. Jeg er fra sørlandet. Når jeg er lemster er jeg støl etter trening. Sånn er det med alle oss fra sørlandet. Så da tenkte jeg at jeg skulle blande meg. Dette er da et åpent diskusjonsforum. 0 Siter
Jølsen Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Skrevet 16. oktober 2007 Fordi hun må fortelle deg at du tar feil ;-) *yiahhh* Men jeg tar ikke feil. Det står her i Medisinsk Ordbok. Lemster: Ved feber med nedsatt allmenntilstand der muskler og ledd kjennes trykkømme. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Det er ikke snakk om å tro, det er snakk om begrepsforklaringer og forskjellen på disse. Dersom enkelte dialekter bruker lemster som støl, ja da vet ikke jeg hvordan verden kommer til å bli. Det viktigste er at du tok feil 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.