Gå til innhold

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Det er ikke snakk om å tro, det er snakk om begrepsforklaringer og forskjellen på disse.

Dersom enkelte dialekter bruker lemster som støl, ja da vet ikke jeg hvordan verden kommer til å bli.

Nei nå rakner nok ditt verdensbilde...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

15

• Mirabell

5

• fuji1365380447

3

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nå blander du. Det er ikke det samme å være lemster som å være støl. Lemster er når leddene er ekle/småverker fordi man er i dårlig form :-)

For meg er støl og lemster omtrent det samme. Støl blir man etter uvant trening, lemster er et litt videre begrep. Man kan være lemster både etter trening og før man får f.eks. influensa. Lemster er ubehagelig muskelverk. Og så har vi uttyrkket maroder, da er man så lemster at men er helt gåen :o)

Skrevet

Det viktigste er at du tok feil ;)

Det må du gjerne mene, men jeg tar ikke feil. Henviser igjen til Medisinsk Ordbok jeg har liggende foran meg her.

Skrevet

Jeg tok et søk på "lemster" og da kommer det kun opp sider som omtaler "lemster" i forbindelse med vondter etter trening....

Det er meget mulig, men det er ikke medisinsk korrekt i følge Medisinsk Ordbok jeg har her. Det var poenget.

Skrevet

Fordi jeg kunne opplyse debatten om at du hadde feil.

Men du er tydeligvis ikke interessert i å få dine synspunkter korrigert.

Jeg er fra sørlandet. Når jeg er lemster er jeg støl etter trening. Sånn er det med alle oss fra sørlandet.

Så da tenkte jeg at jeg skulle blande meg. Dette er da et åpent diskusjonsforum.

I Tanums store rettskrivningsordbok står det:

lemster = støl, stiv

Skrevet

Det må du gjerne mene, men jeg tar ikke feil. Henviser igjen til Medisinsk Ordbok jeg har liggende foran meg her.

Da henviser jeg til Tanums store rettskrivningsordbok:

lemster = støl, stiv

Det er ikke bare i helt spesielle dialekter det er slik, nei...

Skrevet

I Tanums store rettskrivningsordbok står det:

lemster = støl, stiv

Nå er det vel strengt talt ikke så viktig hvorvidt man er god i rettskrivning eller ikke..

Skrevet

Det er ikke snakk om å tro, det er snakk om begrepsforklaringer og forskjellen på disse.

Dersom enkelte dialekter bruker lemster som støl, ja da vet ikke jeg hvordan verden kommer til å bli.

Haha, velger å tro at det skal mere til enn ett par ord for at verden tar skade av det

Skrevet

Da henviser jeg til Tanums store rettskrivningsordbok:

lemster = støl, stiv

Det er ikke bare i helt spesielle dialekter det er slik, nei...

Og hvor har denne Tanum sine kilder fra? Lukter bakgårdskatt lang vei..

Skrevet

Det finnes mange eksempler på at to like norske ord har ulik betydning.

Skrevet

Og hvor har denne Tanum sine kilder fra? Lukter bakgårdskatt lang vei..

Eh...

Det er vel vel en av de aller viktigste norske ordbøkene...

Skrevet

Som banan og agurk?

Skrevet

Eh...

Det er vel vel en av de aller viktigste norske ordbøkene...

Han kan late som han er så viktig han bare vil, men å være lemster har han ikke greie på.

Skrevet

Han kan late som han er så viktig han bare vil, men å være lemster har han ikke greie på.

Snakker du om deg selv i 3. person, slik som kongelige, nå, eller :o)

Gjest GOMPANE
Skrevet

Dette var jo litt av en diskusjon!! HVORFOR I DET HELE TATT SPØRRE HVIS DU IKKE TÅLER Å FÅ SVAR JØLSEN. ORDET SNÅL F.EKS BETYR JO FESTLIG I STAVANGEROMRÅDET MENS I TRØNDELAG ER DU JO LITT KOKO HVIS DU ER SNÅL.

Skrevet

Ja, men det er jo ikke samme sak. Har man trent hvis man ikke pleier å trene og har vondt i musklene, er man støl (evt har forstrukket noe) men man er ikke lemster i disse tilfellene. Lemster er et ord som brukes ved ubehag i muskler/ledd ved sykdom. Spesielt forkjølelse/feber. På sykehuset brukes det ofte slik.

Jeg er langt på vei enig med deg.

Og hvis du er lemster/har vondt p.g.a. forkjølelse/feber kan du godt kjenne det selv om du sitter/ligger helt stille. Er man støl, kjenner man det bare når man beveger seg, jfr. betegnelsen gangsperre.

Skrevet

Som banan og agurk?

Nei, som f.eks. fil og fil eller skål og skål.

Skrevet

Dette var jo litt av en diskusjon!! HVORFOR I DET HELE TATT SPØRRE HVIS DU IKKE TÅLER Å FÅ SVAR JØLSEN. ORDET SNÅL F.EKS BETYR JO FESTLIG I STAVANGEROMRÅDET MENS I TRØNDELAG ER DU JO LITT KOKO HVIS DU ER SNÅL.

*løper og gjemmer seg*

Husk å legge innlegget under Jølsen sitt innlegg, ellers er det jeg som får kjefta ;)

Skrevet

Jeg er langt på vei enig med deg.

Og hvis du er lemster/har vondt p.g.a. forkjølelse/feber kan du godt kjenne det selv om du sitter/ligger helt stille. Er man støl, kjenner man det bare når man beveger seg, jfr. betegnelsen gangsperre.

Helt riktig. Endelig en opplyst person her :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...