Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som så Dokument 2 i går kveld ? "I kø for livet" , ett utrolig gripende program som sitter lenge i.

I min familie har vi for lenge siden tatt stilling til donasjon, ( og for min del - kan jeg brukes til noe fornuftig etter min død har jeg iallfall ikke dødd forgjeves eller levd for den saks skyld-), men det jeg ikke med min beste vilje kan forstå er hvordan mennesker som ikke har noen motforestillinger mot å få et organ (og det gjelder vell stort sett alle!!) ikke kunne tenke seg å donere bort sine egne eller sine nærmestes organer.!!.. Nei, alle skulle vært potensielle donorer og heller gått med kort viss det var en spesiell/personlig grunn til at en ikke ønsket dette.

Skrevet

''Nei, alle skulle vært potensielle donorer og heller gått med kort viss det var en spesiell/personlig grunn til at en ikke ønsket dette.''

Det er jeg helt enig i! Jeg glemte bort programmet jeg :( Det må være knalltøft å vente på organ, og vite at det står om liv eller død for mange av dem.....

Skrevet

Jeg så også det programmet og jeg er enig med deg. Men det har vært en evig diskusjon her inne og det viser seg at de fleste av de yngste her inne ikke kunne tenke seg å være donor eller la familien være donor hvis noe skulle skje. Jeg har prøvd å overbevise de to største ungene mine om at det er en bra ting, men de vil ikke.

Jeg hadde en venninne som døde i sommer av hjerneblødning, 29 år gammel og i etterkant har jeg hørt at familien donerte bort alle organene hennes og jeg synes nesten det hjalp på sorgen å vite at noen lever videre fordi hun døde.

Gjest Vekten87
Skrevet

jeg feiga ut, så at det sto på, men orket ikke se på mennesker lide.. dårlig gjort av meg, synes jeg..

selv har jeg donorkort i lommeboken... hva skal vi med organene når vi er død, eller hvis vi opperere de vekk..

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg kikka bare litt. Jeg er organdonor, og har hatt heftige diskusjoner rundt temaet for. Jeg stiller meg undrendes til at folk tar i mot med åpne armer, men nekter selv og være donor. Gode argument er en ting, men ofte har de ikke ett argument og komme med, de har ikke en gang tenkt over det, annet enn at nei dette er ekkelt.

Vi har tatt praten hjemme, og vi er alle donorer.

Skrevet

Jeg er helt enig. Dokumentaren var sterk og gripende. Og temaet er viktig. Jeg er også enig i det du sier om at man heller bør ha et kort hvis man ikke vil eller ikke kan være donor.

Da slipper man også å "plage" pårørende med dette spørsmålet når de er i sjokk og sorg.

Skrevet

jeg feiga ut, så at det sto på, men orket ikke se på mennesker lide.. dårlig gjort av meg, synes jeg..

selv har jeg donorkort i lommeboken... hva skal vi med organene når vi er død, eller hvis vi opperere de vekk..

Hva folk skal med organene når de er død? Det er ikke poenget. Poenget er at enkelte religioner sier at man skal begraves hel, kroppen skal ikke blitt "skjendet". Det er en av grunnene til at endel mennesker rett og slett ikke kan donere organer.

Gjest Vekten87
Skrevet

Hva folk skal med organene når de er død? Det er ikke poenget. Poenget er at enkelte religioner sier at man skal begraves hel, kroppen skal ikke blitt "skjendet". Det er en av grunnene til at endel mennesker rett og slett ikke kan donere organer.

jepp, sant det. tenkte ikke på det...

Gjest AlBundy
Skrevet

For å ta imot organer under sykdom må man være organdonor selv, ingen unntak. Sånn burde det vært.

Skrevet

Jeg tok stilling til dette som ganske ung, og har donorkort i lommeboka.

Jeg klarer heller ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor noen ikke ønsker å være donorer. Hva i alle dager skal vi med kroppen etter at vi er døde da? Mye bedre å kunne hjelpe andre - hvis vi har mulighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...