Gå til innhold

Autogiro - gyldig som regnskapsbilag?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Om man har e-faktura, kan man da bruke det som regnskapsbilag? Må man da skrive det ut og sende det til regnskapsføreren? Eller kan den man får i nettbanken videresendes på noe vis?

Det samme med autogiro....

Skrevet

Vår revisor sier at dette er et problem.

Vi har måtte opprette en egen e-post adresse til e-fakturaer. Denne e-postadressen kan ikke redigeres. Skikkelig klønete egentlig.

Persille1365381127
Skrevet

Vår revisor sier at dette er et problem.

Vi har måtte opprette en egen e-post adresse til e-fakturaer. Denne e-postadressen kan ikke redigeres. Skikkelig klønete egentlig.

Ja, det ante meg....

Skrevet

Ja, det ante meg....

Det er et år siden jeg fikk denne beskjeden, så det kan jo ha hendt ting da....

De MÅ jo bare myke opp disse reglene.

For ordens skyld: vi bruker Ernst & Young, så det er jo et stort og anerkjent revisjonsfirma.

Persille1365381127
Skrevet

Det er et år siden jeg fikk denne beskjeden, så det kan jo ha hendt ting da....

De MÅ jo bare myke opp disse reglene.

For ordens skyld: vi bruker Ernst & Young, så det er jo et stort og anerkjent revisjonsfirma.

Nå vet ikke jeg helt hvordan disse giroene fungerer, iom at jeg aldri har brukt dem.

Men de som blir lagt rett inn i banken - der kan det jo ikke være noe bilag å sende regnskapsføreren?

Og er det e-giro eller autogiro? Og hva er forskjellen?

Skrevet

Nå vet ikke jeg helt hvordan disse giroene fungerer, iom at jeg aldri har brukt dem.

Men de som blir lagt rett inn i banken - der kan det jo ikke være noe bilag å sende regnskapsføreren?

Og er det e-giro eller autogiro? Og hva er forskjellen?

Autogiro blir trukket direkte fra kontoen. E-faktura må du gå inn og godkjenne i nettbanken. (bruker det privat) På e-fakturaen kan jeg også skrive ut selve fakturaen. Det må man jo dersom man skal ha fradrag for mva.

Persille1365381127
Skrevet

Autogiro blir trukket direkte fra kontoen. E-faktura må du gå inn og godkjenne i nettbanken. (bruker det privat) På e-fakturaen kan jeg også skrive ut selve fakturaen. Det må man jo dersom man skal ha fradrag for mva.

Ok, men da må jo e-faktura kunne gå an - og så videresende den til regnskapsføreren? Da slipper jeg jobben med å punche KID osv....

Skrevet

Kan du ikke bruke kopi av kontoutdrag som bilag da? Det husker jeg vi gjorde da en bank sluttet å sende kvittering på utenlandsbetalinger for flere år siden.

Persille1365381127
Skrevet

Kan du ikke bruke kopi av kontoutdrag som bilag da? Det husker jeg vi gjorde da en bank sluttet å sende kvittering på utenlandsbetalinger for flere år siden.

Nei, hun vil visst ha regningene... Ellers skulle man jo trodd det...

Skrevet

Ok, men da må jo e-faktura kunne gå an - og så videresende den til regnskapsføreren? Da slipper jeg jobben med å punche KID osv....

For at en e-faktura skal være gyldig må du ha den til en mailadresse som er sperret. Dvs. en du ikke kan slette noe fra. Det var i hvertfall det som var regelen for et drøyt år siden. Dersom man kunne redigere osv. så var det ingen original. Så det skal ikke være enkelt.

Persille1365381127
Skrevet

For at en e-faktura skal være gyldig må du ha den til en mailadresse som er sperret. Dvs. en du ikke kan slette noe fra. Det var i hvertfall det som var regelen for et drøyt år siden. Dersom man kunne redigere osv. så var det ingen original. Så det skal ikke være enkelt.

Ok - sånn ja. Jaja, vi får holde oss til gamlemetoden så lenge :)

Men; Telio sender ikke ordentlig faktura - de sender mail med betalingsinformasjon, og den får jeg godkjent? Men jeg sendte dem en mail der jeg spurte om det kunne gjøres annerledes, det kunne det ikke - og da godtok regnskapsføreren det...

Jeg får høre med henne. Takk for hjelpen!! :)

Skrevet

På kontoutdraget står det kun at du har betalt et visst beløp til et firma. Ikke HVA dette er, eller spesifisering av mva.

Skrevet

På kontoutdraget står det kun at du har betalt et visst beløp til et firma. Ikke HVA dette er, eller spesifisering av mva.

Vi bokførte jo fakturaene da. Og når vi senere førte betalingene, brukte vi noen ganger kontoutdrag som bilag for betalingen.

Skrevet

Vi bokførte jo fakturaene da. Og når vi senere førte betalingene, brukte vi noen ganger kontoutdrag som bilag for betalingen.

DET er jo helt OK. Men en e-faktura er jo noe annet:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...