Gå til innhold

Være sammen med en med stomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke negativ altså, jeg mente bare at hvis det var avføring så har man mulighet til å ta av posen i viktige øyeblikk og er det snakk om urin så kan man jo ha mitrofanoff "hull på magen" uten pose.

Hull på magen uten pose?

Hva erstatter posen da?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

6

• Speak

2

• fuji1365380447

1

• pastell

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)
Skrevet

Hull på magen uten pose?

Hva erstatter posen da?

Jeg har bare hull på magen, ingen pose. Det er laget ett resovar (en slags pose) inni magen, av tykktarm. Så kobles urinlederene på der. Fra det resovaret er det lagt ut en kanal med enten blindtarm eller tynntarm. Får da ett lite hull på magen, som jeg stikker ett kateter inni, og tømmer ut urinen.

Har bare en liten bandasje på.

Det er flere måter og få urostomi på i dag, som ikke gir pose på magen. Dessverre er det mange sykehus som ikke har den kunnskapen.

Skrevet

Ja, hvis jeg var glad i vedkommende så hadde ikke det gjort meg noe.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Nå er jeg lykkelig gift, så problemstillingen er ikke reel.

Men svaret er ja. Om mennesket er nydelig og lett å elske ville stomi, psoriasis, eksem, allergi, astma eller uansett annen kronisk "sykdom" ikke betydd noe.

Skrevet

Nå er jeg lykkelig gift, så problemstillingen er ikke reel.

Men svaret er ja. Om mennesket er nydelig og lett å elske ville stomi, psoriasis, eksem, allergi, astma eller uansett annen kronisk "sykdom" ikke betydd noe.

''Nå er jeg lykkelig gift, så problemstillingen er ikke reel.''

Man vet aldri. Samboeren min ble sammen med meg da jeg var frisk, i dag, mange år etter, er han sammen med meg og min stomi (og mine sykdommer).

Sjangsen er liten da :o)

Jeg har ikke pose, men like fullt en stomi som innebærer endring av utseende, og en del andre praktiske ting.

Ellers er jeg enig med deg, eksem eller grønne prikker, er jeg glad i en person, er jeg glad i en person :o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1192559380' post='3696897]

Man vet aldri. Samboeren min ble sammen med meg da jeg var frisk, i dag, mange år etter, er han sammen med meg og min stomi (og mine sykdommer).

Jeg har ikke pose, men like fullt en stomi som innebærer endring av utseende, og en del andre praktiske ting.

Ellers er jeg enig med deg, eksem eller grønne prikker, er jeg glad i en person, er jeg glad i en person :o)

Du har rett. :-)

Man vet aldri. Jeg _tenkte_ bare ikke på den muligheten. Men selvsagt kan det skje oss like mye som det skjedde dere.

takk for påminnelsen. :-)

Gjest best wishes
Skrevet

Ja, det ville jeg gjort. Men jeg ser ikke bort i fra at det kunne tatt tid å venne meg til det. Men om jeg fant drømmeprinsen nå, så hadde jeg ikke vraket han pga pose på magen.

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg er ikke negativ altså, jeg mente bare at hvis det var avføring så har man mulighet til å ta av posen i viktige øyeblikk og er det snakk om urin så kan man jo ha mitrofanoff "hull på magen" uten pose.

Hvis man har Colostomi, så har man en mulighet til å erstatte posent med et lite lokk i perioder. Men har man utlagt tynntarm så er ikke det mulig. Da må alltid posen være der.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1192559380' post='3696897]

Jeg tror du misforstod sjøstjerna litt. Er man gift, så er man det i "gode og onde dager", og tar det som måtte komme. Mens om en man er interesert i har noen "skavanker", så er det noe man vurderer før man involverer seg og blir glad i personen.

Når det er sagt, så ville ikke en stomi hindret meg heller i å bli sammen med noen. Derimot ville jeg vært skeptisk til å bli sammen med en rollestolbruker, men vil selvsagt ikke forlate min kjære om han skulle komme til å trenge det en dag.

Dorthe: Ikke ta det personlig, det skyldes at jeg ikke har helse til alle de tunge løftene og praktiske problemene som ville følge med.

Skrevet

Du har rett. :-)

Man vet aldri. Jeg _tenkte_ bare ikke på den muligheten. Men selvsagt kan det skje oss like mye som det skjedde dere.

takk for påminnelsen. :-)

Det var ikke meningen og være pirkete, men noen ganger sier jeg at man vet aldri. Så man skal være glad for det man har :o)

Jeg glemmer det selv, både titt og ofte ;o)

Skrevet

Jeg tror du misforstod sjøstjerna litt. Er man gift, så er man det i "gode og onde dager", og tar det som måtte komme. Mens om en man er interesert i har noen "skavanker", så er det noe man vurderer før man involverer seg og blir glad i personen.

Når det er sagt, så ville ikke en stomi hindret meg heller i å bli sammen med noen. Derimot ville jeg vært skeptisk til å bli sammen med en rollestolbruker, men vil selvsagt ikke forlate min kjære om han skulle komme til å trenge det en dag.

Dorthe: Ikke ta det personlig, det skyldes at jeg ikke har helse til alle de tunge løftene og praktiske problemene som ville følge med.

Hvilke tunge løft og ekstra oppgaver da? Jeg bor jo alene og har ingen mann til å ta tunge løft og ekstra oppgaver. Jeg hadde ikke fått mindre timer assistent om jeg var gift, men flere antagelig :o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1192560597' post='3696915]

Det var ikke meningen og være pirkete, men noen ganger sier jeg at man vet aldri. Så man skal være glad for det man har :o)

Jeg glemmer det selv, både titt og ofte ;o)

Den bevisstgjøringen kommer nok med alder også. Jeg merker jeg tenker litt mer på helse nå enn før. Feks kosthold i forhold til forebyggelse av livsstilsykdommer og kreft.

Men stomi og sikkert mange andre ting har jeg faktisk ikke tenkt på. Så jeg synes ikke du var pirkete. Det var bare en liten bevisstgjøring form meg. :-)

Skrevet

Du, jeg misforsto litt med vilje skjønner du ;o)

Det er mye som kan skje, mye som ikke kommer til å skje. Vi tror vi kommer til å reagere slik og slik, kanskje gjør vi det, kanskje ikke. Jeg har lært en ting, og det er at man ikke alltid reagerer slik man hadde trodde man reagerer.

Dessverre er det ikke alltid nok å være gift. Mange klarer store omveltninger, dessverre er det mange som ikke klarer det, også. Så lenge man gjør en innsats, er jeg fornøyd :o)

Uvitenhet er også noe. Tunge løft? Hvem løfter på Dorthe da? Så vidt meg bekjent så bor hun alene og jeg ser ikke helt for meg at minstemann løfter på henne? Her er det mye jeg ikke kan, sikkert ikke du heller, dermed skal du ikke si så skråsikkert at du hadde valgt bort en i rullestol. Nå er jo du en gift og fornøyd dame, så det er vel ikke aktuelt for deg :o)

Allikvel tar jeg det opp. Mye er uvitenhet, mye jeg ikke kan også, dermed er det lett og tro at man velger bort enkelte ting. Helt til kanskje den dagen man faller så pladask, at man setter seg inn i ting, og ser at det ikke var så vanskelig allikvel?

Skrevet

Den bevisstgjøringen kommer nok med alder også. Jeg merker jeg tenker litt mer på helse nå enn før. Feks kosthold i forhold til forebyggelse av livsstilsykdommer og kreft.

Men stomi og sikkert mange andre ting har jeg faktisk ikke tenkt på. Så jeg synes ikke du var pirkete. Det var bare en liten bevisstgjøring form meg. :-)

Jeg er jo oppmerksom på det siden jeg er syk selv. Jeg kan nesten garantere at hadde jeg vært frisk og rask, hadde jeg ikke tenkt så mye på det.

Jeg har også litt fokus på kosthold om dagen, det er spennendes og se hvor mye bedre kroppen fungerer når jeg spiser rett. Så er det jo så mye god mat som kan lages, som er sunt *sulten* :o)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvilke tunge løft og ekstra oppgaver da? Jeg bor jo alene og har ingen mann til å ta tunge løft og ekstra oppgaver. Jeg hadde ikke fått mindre timer assistent om jeg var gift, men flere antagelig :o)

Jeg bor i enebolig, og det er mange fysiske oppgaver her som jeg ikke klarer å utføre. Som snømåking, vedlikehold, beskjæring av fruktrær osv.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1192561048' post='3696922]

Du, jeg misforsto litt med vilje skjønner du ;o)

Det er mye som kan skje, mye som ikke kommer til å skje. Vi tror vi kommer til å reagere slik og slik, kanskje gjør vi det, kanskje ikke. Jeg har lært en ting, og det er at man ikke alltid reagerer slik man hadde trodde man reagerer.

Dessverre er det ikke alltid nok å være gift. Mange klarer store omveltninger, dessverre er det mange som ikke klarer det, også. Så lenge man gjør en innsats, er jeg fornøyd :o)

Uvitenhet er også noe. Tunge løft? Hvem løfter på Dorthe da? Så vidt meg bekjent så bor hun alene og jeg ser ikke helt for meg at minstemann løfter på henne? Her er det mye jeg ikke kan, sikkert ikke du heller, dermed skal du ikke si så skråsikkert at du hadde valgt bort en i rullestol. Nå er jo du en gift og fornøyd dame, så det er vel ikke aktuelt for deg :o)

Allikvel tar jeg det opp. Mye er uvitenhet, mye jeg ikke kan også, dermed er det lett og tro at man velger bort enkelte ting. Helt til kanskje den dagen man faller så pladask, at man setter seg inn i ting, og ser at det ikke var så vanskelig allikvel?

Det var en grunn til at jeg skrev "før man involverer seg". Når man først har falt for noen, så er det anderledes.

Se svaret under til Dorthe. Jeg tenkte ikke på løfting av mannen min med "tunge løft", men når vi fordeler arbeidsoppgaver i det daglige, så er det mye som naturlig faller på mannen min fordi jeg ikke kan utføre det.

Skrevet

Jeg bor i enebolig, og det er mange fysiske oppgaver her som jeg ikke klarer å utføre. Som snømåking, vedlikehold, beskjæring av fruktrær osv.

Jeg bor i blokk men hadde jeg bodd i hus så hadde jeg fått hjelp til slike ting eller betalt noen for å gjøre det. Akkurat som du ville betalt eller flyttet hvis du bodde alene :o)

Skrevet

Det var en grunn til at jeg skrev "før man involverer seg". Når man først har falt for noen, så er det anderledes.

Se svaret under til Dorthe. Jeg tenkte ikke på løfting av mannen min med "tunge løft", men når vi fordeler arbeidsoppgaver i det daglige, så er det mye som naturlig faller på mannen min fordi jeg ikke kan utføre det.

Det er mye som faller på mannen her også, men det hadde latt seg praktisk ordne om jeg ikke hadde hatt han, eller han ikke kunne utføre det.

Jeg kverrulerer litt i denne tråden, men jeg har så mange tanker om dette ;o)

Og mange er uvitendes og avfeier med at ting er ekkelt eller vanskelig, uten og egentlig vite hva de snakker om. Egentlig ikke deg da, men deg kan jeg diskutere med :o). Mange er uvitendes om meg også, kan ikke forstå at jeg har mann, eller samboer får jeg vel si, siden vi aldri somler oss til giftemål ;o)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg bor i blokk men hadde jeg bodd i hus så hadde jeg fått hjelp til slike ting eller betalt noen for å gjøre det. Akkurat som du ville betalt eller flyttet hvis du bodde alene :o)

Da hadde jeg nok flyttet. Men nå trenger jeg ikke det, siden jeg har en førlig mann.

Men skulle jeg brått blitt singel, og straks hatt to friere på døra som jeg ellers likte like godt, så ville jeg valgt han uten rollestol. Rent hypotetisk.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1192567961' post='3697027]

Det er mye som faller på mannen her også, men det hadde latt seg praktisk ordne om jeg ikke hadde hatt han, eller han ikke kunne utføre det.

Jeg kverrulerer litt i denne tråden, men jeg har så mange tanker om dette ;o)

Og mange er uvitendes og avfeier med at ting er ekkelt eller vanskelig, uten og egentlig vite hva de snakker om. Egentlig ikke deg da, men deg kan jeg diskutere med :o). Mange er uvitendes om meg også, kan ikke forstå at jeg har mann, eller samboer får jeg vel si, siden vi aldri somler oss til giftemål ;o)

Det er en interesant diskusjon, og det var jeg selv som rotet meg inn i den :-)

Om du husker det, så fikk du en gang en mail der jeg fortalte om min situasjon. Men siden jeg ikke ønsker å trekke frem den her, blir det litt hypotetiske argument jeg kommer med. Så egentlig skulle vi tatt det på PM på Avkroken, så jeg kunne tatt meg selv som eksempel :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...