Gå til innhold

Ut av skapet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, si ikke det. Jeg synes du skal prøve;-)

Sønnen min har en egen vri på den sangen: ren som en plomme og stygg som en vind, jag fyller snart sutten sa Cecilia Lind. *smelt*

*he he*

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• pekkaline

5

• fuji1365380447

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har faktisk tre CD'er med Mozart i huset ;)

Når eldstemann ble født HØRENDE, fikk vi litt panikk.. Vi hadde jo ikke musikkanlegg i huset og vi hadde selvsagt fått med oss hvor viktig musikk er for den psykososiale- og kognitive (osv osv) utviklingen, så her gjaldt det å holde tunga rett i munnen!

Når babyen var fire uker gammel, dro papsen på shopping og kom hjem med flunkende nytt musikkanlegg og syv CD'er, de fleste med klassisk musikk. Vi hadde fått det for oss at klassisk musikk var det store og ungen er glup hun, så kanskje det hjalp? ;)

Vil du få "vanlig" hørsel etter operasjonen? *nysgjerrig*

Beklager hvis du synes jeg er uvitende.. ;)

Skrevet

Vil du få "vanlig" hørsel etter operasjonen? *nysgjerrig*

Beklager hvis du synes jeg er uvitende.. ;)

Bare fint du spør:)

Nei, jeg vil ikke få normal hørsel, men en slags kunstig hørsel. Nå ligger dette lille implantatet (ca 3-4 mm tykt og 2X3 cm stort?) midt imellom mitt høyre øre og midten av bakhodet (jeg kjenner en liten forhøyning der det ligger). Fra implantatet går det en tynn ledning (på tykkelse med et fiskesnøre vil jeg tro) påsatt 22 (?) elektroder. Denne ledingen har blitt dytta inn i sneglehuset i det indre øret. Dvs. at alle elektrodene "tapper" direkte borti hørselsnerven når det lages lyder.

Om ca fire uker (såret må ha grodd skikkelig) får jeg det utvendige implantatet som består av en ørehenger (datamaskinen) og en sender (tror jeg?). Til senderen er det festet en magnet som festes utenpå huden der implantatet sitter. Når denne er festet, sendes lyden direkte (og i samme øyeblikk) inn til elektrodene i sneglehuset.

Den første tiden (etter en dag eller etter mange dager/uker) vil jeg kanskje bare høre alt som et sammensurium av rare lyder. Hjernen min vil jobbe på høygir for å lære å gjenkjenne lydene og den vil etterhvert lære å skille lydene bedre.

Jeg fikk akkurat mail fra ei venninne som fikk på lyd for to dager siden. Hun sier at alle høres ut som Donald når de prater. Dessuten synes hun at hun selv har en grusom stemme, så hun prater helst ikke selv ennå ;) Om noen dager vil hjernen ha tilpasset seg implantatet bedre og hun vil da føle at stemmene høres bedre ut.

De aller fleste som har Ci sier at lyden er tusen ganger bedre enn med høreapparater. Mannen min orker ikke tanken på høreapparatene sine nå. CI er visst mye bedre (han har hatt det i 1 1/2 år).

Det er en typisk misforståelse å tro at man får normal hørsel med CI (media får ta skylda;)), men man vil antagelig høre mye bedre enn før. Det som blir min utfordring (fordi jeg er døvfødt og min hjerne ikke "husker" lyd) blir å klare å skille alle lydene fra hverandre og lære å huske hva alle lydene betyr. Alt vil jeg ikke kunne klare, men kanskje ganske mye :)

Skrevet

Bare fint du spør:)

Nei, jeg vil ikke få normal hørsel, men en slags kunstig hørsel. Nå ligger dette lille implantatet (ca 3-4 mm tykt og 2X3 cm stort?) midt imellom mitt høyre øre og midten av bakhodet (jeg kjenner en liten forhøyning der det ligger). Fra implantatet går det en tynn ledning (på tykkelse med et fiskesnøre vil jeg tro) påsatt 22 (?) elektroder. Denne ledingen har blitt dytta inn i sneglehuset i det indre øret. Dvs. at alle elektrodene "tapper" direkte borti hørselsnerven når det lages lyder.

Om ca fire uker (såret må ha grodd skikkelig) får jeg det utvendige implantatet som består av en ørehenger (datamaskinen) og en sender (tror jeg?). Til senderen er det festet en magnet som festes utenpå huden der implantatet sitter. Når denne er festet, sendes lyden direkte (og i samme øyeblikk) inn til elektrodene i sneglehuset.

Den første tiden (etter en dag eller etter mange dager/uker) vil jeg kanskje bare høre alt som et sammensurium av rare lyder. Hjernen min vil jobbe på høygir for å lære å gjenkjenne lydene og den vil etterhvert lære å skille lydene bedre.

Jeg fikk akkurat mail fra ei venninne som fikk på lyd for to dager siden. Hun sier at alle høres ut som Donald når de prater. Dessuten synes hun at hun selv har en grusom stemme, så hun prater helst ikke selv ennå ;) Om noen dager vil hjernen ha tilpasset seg implantatet bedre og hun vil da føle at stemmene høres bedre ut.

De aller fleste som har Ci sier at lyden er tusen ganger bedre enn med høreapparater. Mannen min orker ikke tanken på høreapparatene sine nå. CI er visst mye bedre (han har hatt det i 1 1/2 år).

Det er en typisk misforståelse å tro at man får normal hørsel med CI (media får ta skylda;)), men man vil antagelig høre mye bedre enn før. Det som blir min utfordring (fordi jeg er døvfødt og min hjerne ikke "husker" lyd) blir å klare å skille alle lydene fra hverandre og lære å huske hva alle lydene betyr. Alt vil jeg ikke kunne klare, men kanskje ganske mye :)

Spør videre, jeg! ;)

Men har du hatt høreapparater tidligere? Har det noen funksjon dersom du er født "stokk døv"?

Har man den ørenehengeren på seg døgnet rundt, slik at du ikke liksom skrur av og på når du vil høre og ikke?

Det må jo være utrolig rart å skulle begynne å høre, eller "lære seg å høre" dersom man ikke har hørt noe som helst tidligere?Det var helt merkelig for meg da du skrev om dette med musikk, det gikk opp for meg at du kanskje ALDRI har hørt hva musikk er? (toppen av uvitenhet å ikke ha innsett noe slik før kanskje! *s*)

Veldig kult at du gidder å svare på dustespørsmål, asså. ;)

Skrevet

Spør videre, jeg! ;)

Men har du hatt høreapparater tidligere? Har det noen funksjon dersom du er født "stokk døv"?

Har man den ørenehengeren på seg døgnet rundt, slik at du ikke liksom skrur av og på når du vil høre og ikke?

Det må jo være utrolig rart å skulle begynne å høre, eller "lære seg å høre" dersom man ikke har hørt noe som helst tidligere?Det var helt merkelig for meg da du skrev om dette med musikk, det gikk opp for meg at du kanskje ALDRI har hørt hva musikk er? (toppen av uvitenhet å ikke ha innsett noe slik før kanskje! *s*)

Veldig kult at du gidder å svare på dustespørsmål, asså. ;)

Det er ikke dustespørsmål:) Jeg hadde garantert lurt på det samme selv ;)

''Men har du hatt høreapparater tidligere? Har det noen funksjon dersom du er født "stokk døv"?''

Man regnes som døv dersom man har et hørselstap på over 90 dB i talefrekvensområdet. I de dypeste bassene (svært sjelden lyd) ligger mitt tap på rundt 80 og i diskanten hører jeg ingenting. Talefrekvensområdet ligger omtrent midt i mellom og der har jeg rundt 110 dB i hørselstap. Det er så og si ingen døve som ikke hører noe som helst uten høreapparater. De aller fleste hører lyder i større eller mindre grad. Dette blir omtrent som blinde. De aller fleste blinde ser f.eks. skygger (mener jeg å ha hørt iallefall?). Jeg har brukt et høreapparat fordi jeg har kontrollert stemmeleiet mitt med dette (høy/lav stemme i forhold til omgivelsene osv.). Legene skjønner ikke at jeg har nytte av apparatet, men det har jeg altså, så slikt er veldig individuelt.

Jeg kan ikke høre _hva_ som blir sagt, men jeg kan høre veldig mange lyder. Det blir derfor litt feil når hørende tenker at jeg er heldig som slipper å høre bråk. Bråk blir for meg kanskje verre enn for deg, i og med at høreapparatet ikke diskriminerer uvesentlige lyder - det tar inn alle lyder ukritisk. Hvis noen roper et navn med to takter, vil jeg jeg kanskje tro de roper på meg (jeg har et navn med to takter i). Jeg kunne like gjerne snudd meg hvis de ropte "Anne" som hvis de ropte "togli" ;)

''Har man den ørenehengeren på seg døgnet rundt, slik at du ikke liksom skrur av og på når du vil høre og ikke?''

Nei, man tar den av om natta, når man skal bade (tåler ikke vann) og ellers når man ønsker det. Da er man like døv som før ;)

''Det må jo være utrolig rart å skulle begynne å høre, eller "lære seg å høre" dersom man ikke har hørt noe som helst tidligere?Det var helt merkelig for meg da du skrev om dette med musikk, det gikk opp for meg at du kanskje ALDRI har hørt hva musikk er? (toppen av uvitenhet å ikke ha innsett noe slik før kanskje! *s*)''

Nå har jo jeg en formening om lyd i og med at jeg har hatt nytte av apparater. Kanskje får jeg likevel en aha-opplevelse av at lyd egentlig er helt annerledes enn jeg har oppfattet det før? Det finner jeg vel ut av om noen uker ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...