Gå til innhold

Er dette i overkant med utskiftning av kolleger?

Anbefalte innlegg

Gjest Helle 34
Skrevet

hei,

jeg ble ansatt på et sosialkontor for ett år siden nå.

Siden jeg begynte har 4 sluttet. 4 nye begynt - og 2 av disse siste tilskuddene skal nå også slutte.

Er ikke dette vel mye utskiftning på en arbeidsplass, eller?

jeg blir helt sliten og har tilogmed tatt opp med ledelsen at jeg er lei av å bli kjent med nye, for så miste dem...og jeg er lei av å hele tiden forholde seg til alt virrvarr av utskiftninger.

Men blir ikke hørt, de kan ikke gjøre noe mener de.

kan de virkelig ikke det??

Skrevet

Hva mener du de skal gjøre med det?

Innføre kontrakter som tvinger de til å jobbe der i lange perioder? Det ikke lov vet du.

Skrevet

De kan vel kanskje begynne å se på årsakene til at folk slutter og om det er noe de kan gjøre, som får folk til å ønske å bli der. Men man kan ikke tvinge folk til å jobbe der lenger enn de ønsker...

Skrevet

Selvfølgelig kan ikke arbeidsgiver nekte folk å slutte dersom de vil det! Arbeidsmiljøloven regulerer arbeidstageres rettigheter, og ledelsen kan selvfølgelig ikke overprøve dette.

Men det kan godt hende dere vil ha utbytte av å forsøke å forbedre arbeidsmiljøet sånn at det blir mer attraktivt å bli i jobben.

Skrevet

Om fire nye medarbeidere på et kontor er mye kommer jo an på om dere er bare fem, eller om dere er f.eks. hundre.

Vi er i en periode med lav arbeidsløshet, og i mange bransjer er det lett å få ny jobb. Også der hvor jeg jobber (privat) har det vært mer enn vanlig mange utskiftninger det siste året.

Skrevet

Dersom dette er et lite miljø med høy turnover er det helt klart relevant å se på årsaken til at arbeidstakere slutter. Er det arbeidsmiljøet for eksempel så er det jo noe de kan gjøre noe med.

Skrevet

velkommen til min verden. siden i fjor har ca 2/5 av staben vært skifta ut. og det er en del. man kan ikke tvinge folk til å bli noe som helst sted. jeg skjønner at du blir sliten av det, og kanskje du kan spørre sjefen om det er mulig å ansette folk som har et ønske om å bli i yrket en stund? slikt er uansett vanskelig. på jobbintervju og i søknad kan man godt si at man blir, men så blir man lei og vil videre. det er en del av livet. det eneste man kan stole på er forandring. prøv å ikke ta det så tungt at du stadig må bli kjent med nye mennesker. det trenger ikke være mer slitsomt enn du gjør det til. du trenger ikke involvere deg like mye med alle dine kolleger.

Gjest Helle 34
Skrevet

Om fire nye medarbeidere på et kontor er mye kommer jo an på om dere er bare fem, eller om dere er f.eks. hundre.

Vi er i en periode med lav arbeidsløshet, og i mange bransjer er det lett å få ny jobb. Også der hvor jeg jobber (privat) har det vært mer enn vanlig mange utskiftninger det siste året.

Vi er sju....så det er over halvparten.

Gjest Helle 34
Skrevet

Hva mener du de skal gjøre med det?

Innføre kontrakter som tvinger de til å jobbe der i lange perioder? Det ikke lov vet du.

Jeg mener de bør se på arbeidsmiljøet, for selvom de som slutter sier det har med heeelt andre ting enn miljøet, så tror i hvertfall ikke jeg på dem...dessverre.

OG de bør få inn folk som sier iallefall at de har lyst å jobbe der over tid. Om de så endrer mening, ja, det må jo kunne skje. Jeg har selv sluttet i en jobb etter tre måneder grunnet mistrivsel, dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...