Gå til innhold

Lager jeg fårikål sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag kjøpte jeg ferdig oppdelt "fårikål-kjøtt", et stort kålhode og svarte hele pepper.

Jeg legger kål og kjøtt lagvis, samt har i litt pepper innimellom lagene. Tilslutt fyller jeg kaldt vann til alt er dekket. Jeg setter middagen på koking (trekking?) i ca 1 1/2 time. Eller?

Bør jeg salte kjøttet på forhånd? Noe jeg har glemt?

Skrevet

Ikke ta så mye vann at det dekker alt! Bare ha litt i bånn av gryta. Kålen slipper mye vann, så det blir mer væske i gryta etter hvert. Jeg pleier å begynne med litt vann, og så følger jeg bare med underveis og tilsetter litt mer hvis det trengs. Det trengs så og si aldri mer.

Mmmmm.. fårikål er godt!

Skrevet

Glemte å si at du må strø litt salt mellom lagene også, så blir det kjempegodt! Mmmm, jeg skal i fårikållag til helgen og jeg gleder meg! :-)

Skrevet

Ikke ta så mye vann at det dekker alt! Bare ha litt i bånn av gryta. Kålen slipper mye vann, så det blir mer væske i gryta etter hvert. Jeg pleier å begynne med litt vann, og så følger jeg bare med underveis og tilsetter litt mer hvis det trengs. Det trengs så og si aldri mer.

Mmmmm.. fårikål er godt!

Takk for tips! Stemmer det at kålen avgir mye, vann, ja! Gleder meg til fårikål:)

Skrevet

Glemte å si at du må strø litt salt mellom lagene også, så blir det kjempegodt! Mmmm, jeg skal i fårikållag til helgen og jeg gleder meg! :-)

Okei, salt mellom lagene istedetfor å salte kjøttet på forhånd?

Skrevet

Jeg har bare gjort det sånn at jeg har strødd mellom lagene. Jeg vet ikke hvordan man salter kjøttet på forhånd, strør du salt på og lar det ligge en stund? Det går sikkert an det også, men det blir godt uansett :)

Gjest kålifår
Skrevet

Aldri laget fårikål før, togli? Gled deg det er nam! Fra matprat;

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7241

Jeg syns det blir best om det får koke lenge, kanskje 2-3 timer. Og jeg har pepper'n løs oppi. Pysene får pelle ut korna;-)

Skrevet

Er kjøttet fra lam eller sau? Hvis det er fra sau bør du koke/trekke det en times tid før du legger det lagvis med kålen. Er det fra lam har du alt i på en gang. Salt og helpepper mellom lagene, og slå på ca 3dl kokende vann. Trekkes 1,5 - 2 timer. nam nam!!!

Skrevet

Jeg har fått fårikål hvor kjøttet var stekt på forhånd og det var aldeles nydelig

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg bruker å lage en blanding av mel og salt som jeg har mellom lagene. Da blir kraften tykkere, og smaker bedre (syns jeg). De hele pepperkornene lar jeg også ligge løst. Og det lønner seg å la vannet som helles over være kokende. Dessuten er det viktig å la fårikålen koke lenge nok, slik at kjøttet blir skikkelig mørt. Helst over tre timer.

Men det viktigste er å lage dobbelt porsjon, for fårikålen smaker alltid best på dag to.

Gjest Jente31
Skrevet

Når tid kan jeg komme? :-)

Jeg mener å huske at mamma hadde litt hvetemel på toppen.. Kansje også mellom lagene. Men er ikke sikker.

Skrevet

Jeg har bare gjort det sånn at jeg har strødd mellom lagene. Jeg vet ikke hvordan man salter kjøttet på forhånd, strør du salt på og lar det ligge en stund? Det går sikkert an det også, men det blir godt uansett :)

Moren min nevnte at det var lurt å la kjøttet ligge i litt salt på forhånd, så spørs om jeg burde høre på henne ;)

Skrevet

Aldri laget fårikål før, togli? Gled deg det er nam! Fra matprat;

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7241

Jeg syns det blir best om det får koke lenge, kanskje 2-3 timer. Og jeg har pepper'n løs oppi. Pysene får pelle ut korna;-)

Nix, men jammen på tide!!! Sånn er det når man har vokst opp med en pappa som vokste opp på gård der de drev med sauer. Hele høsten spiste de fårikål, så er det to ting faren min hater, så er det sauekjøtt og kål ;)

Skrevet

Er kjøttet fra lam eller sau? Hvis det er fra sau bør du koke/trekke det en times tid før du legger det lagvis med kålen. Er det fra lam har du alt i på en gang. Salt og helpepper mellom lagene, og slå på ca 3dl kokende vann. Trekkes 1,5 - 2 timer. nam nam!!!

Å, så det har altså betydning! Jaja, så vet jeg det! Takk:)

Skrevet

Jeg har fått fårikål hvor kjøttet var stekt på forhånd og det var aldeles nydelig

Stekt på forhånd..Det var nytt for meg!

Skrevet

Jeg bruker å lage en blanding av mel og salt som jeg har mellom lagene. Da blir kraften tykkere, og smaker bedre (syns jeg). De hele pepperkornene lar jeg også ligge løst. Og det lønner seg å la vannet som helles over være kokende. Dessuten er det viktig å la fårikålen koke lenge nok, slik at kjøttet blir skikkelig mørt. Helst over tre timer.

Men det viktigste er å lage dobbelt porsjon, for fårikålen smaker alltid best på dag to.

Tusen takk for gode tips!!

Skrevet

Stekt på forhånd..Det var nytt for meg!

Det var nytt for meg også, men jeg tenkte jeg skulle gjøre det neste gang. Men vet ikke om jeg gidder å lage fårikål bare til minstemann og meg. Den kålen lager masse luft og det bråker vet du :o)

Måtte bare erte deg litt, håper du ikke tar deg nær av det for da må du si ifra :o)

Skrevet

Ååååh! Jegåvilhasågjemigjenlitttilmegerdusnill!

Det blir middag klokka 16.30 idag ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...