Gå til innhold

Mer om vanntilstanden i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom butikken istad og tenkte jeg skulle bare raske med meg et par vannflasker. Trilla vogna mi fornøyd inn i mineralvannavdelinga, og fikk øye på 5-6 mennesker som lessa på halvannenlitersflasker med Imsdal fra en nesten tom pall.

Jeg stappa to vannflasker i handlekurven før to av damene der begynte å snakke om at det nok lønte seg å kjøpe litt mer, for det var faktisk tomt i de fleste butikkene i området. En tredjeperson bekrefta at han også hadde vært innom flere butikker i nærheten og at det var tomt for vann i hyllene. Jaja, så bunkra jeg opp med litt ekstra, da...

Er det Oslofolk som er så redde for å måtte gjøre litt ekstra innsats og koke vannet sitt, eller hadde dette skjedd andre steder i landet også? Og reagerer vi for raskt før vi krisemaksimerer og bunkrer flaskevann for flere uker? :)

Skjønner at flaskevannindustrien jubler som aldri før i dag, ihvertfall. ;)http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/17/515273.html

Skrevet

Vi får holde oss til vin, flyfly :)

Men helt alvorlig - det her er jo helt typisk. Bare noen truer med produksjons- eller utkjøringsstopp eller streik eller noe i den dur er butikkene tomme før tabloidpressen har fått snusen i saken...

Skrevet

Vi får holde oss til vin, flyfly :)

Men helt alvorlig - det her er jo helt typisk. Bare noen truer med produksjons- eller utkjøringsstopp eller streik eller noe i den dur er butikkene tomme før tabloidpressen har fått snusen i saken...

''Vi får holde oss til vin, flyfly :)''

Jeg tenkte akkurat det samme - dette er en god unnskyldning for å drikke cola light i hele dag, og et par glass vin i kveld. ;)

Skrevet

''Vi får holde oss til vin, flyfly :)''

Jeg tenkte akkurat det samme - dette er en god unnskyldning for å drikke cola light i hele dag, og et par glass vin i kveld. ;)

Skullerudvann her da, så jeg vet ikke helt om argumentet holder. Men jeg klarer meg fint uten gode argumenter...

Skrevet

Men er det ikke sånn folk er?

En venn av meg som jobbet i dagligvarebutikk fortalte om enslige pensjonister som kjøpte flere 10-kilospakninger med mel fordi det skulle bli streik. Hvor mye brød klarer egentlig én pensjonist å spise?

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg jobber i oslo, og var også innom for å kjøpe vann når jeg oppdaget at man ikke skulle drikke vannet her ( etter at jeg hadde helt i meg nesten 1 liter med springvann på jobb).

Var jo nesten ikke vann igjen i butikken, men kjøpte kun to flasker som skulle holde i dag jeg. Er det det samme i morgen, så kan jeg ta med meg vann hjemmefra.

Men husker godt når det var snakk om bryggeristreik, like før 17. mai et år (om jeg ikke husker helt feil) var faen meg tomt for brus innen dagen det ble informert om mulig streik jo.

Har sett det ved andre anledninger også, folk hamstrer som gale om det er mulighet for streik av noen slag. Helt vilt.

Skrevet

En venn av meg som jobbet i dagligvarebutikk fortalte om enslige pensjonister som kjøpte flere 10-kilospakninger med mel fordi det skulle bli streik. Hvor mye brød klarer egentlig én pensjonist å spise?

''En venn av meg som jobbet i dagligvarebutikk fortalte om enslige pensjonister som kjøpte flere 10-kilospakninger med mel fordi det skulle bli streik. Hvor mye brød klarer egentlig én pensjonist å spise?''

Hehe, godt poeng. Jeg lurte vel egentlig på om dette var et Oslo-fenomen,eller om det var slik i resten av landet også. Husker da det var bankstreik eller noe sånn i fjor, tror jeg det var. Jeg tenkte at det sikkert ikke varte mange dagene, for det var jo cash å få i minibankene, men jaggu blei de tømt på en ettemiddag... Og da jeg måtte i banken, gikk jeg ned og trakk kølapp i lunsjen, opp igjen på kontoret og jobba to timer før det var min tur... Galskap.

Skrevet

Vi ser jo det samme hver gang det er eller varsles streik på et område som rammer varehandelen i større eller mindre grad. Og det er jo denne hamstringen som er den største trusselen i forhold til vareutvalget. Oftest hadde det vært nok til alle dersom folk ikke ble helt gale på hamstringen.

Men om dette med vannhamstring kontra å koke selv er et Oslo-fenomen tør jeg ikke uttale meg om.

Gjest ikke kokemuligheter på jobb og skole
Skrevet

veldig mange av de som kjøper vann nå i morgentimene, er vel folk som er på jobb etc uten mulighet for å koke vann. her på min jobb hvar vi mange kaffetraktere / kaffemaskiner, men ingen kokeplater, kjeler eller vanndispensere. Så da er vui ganske avhengige av kjøpevann (i hvertfall til vi får organisert noe, slik at folk har med kokt vann hjemmefra).

Så det har ikke med latskap å gjøre.

Skrevet

veldig mange av de som kjøper vann nå i morgentimene, er vel folk som er på jobb etc uten mulighet for å koke vann. her på min jobb hvar vi mange kaffetraktere / kaffemaskiner, men ingen kokeplater, kjeler eller vanndispensere. Så da er vui ganske avhengige av kjøpevann (i hvertfall til vi får organisert noe, slik at folk har med kokt vann hjemmefra).

Så det har ikke med latskap å gjøre.

Jeg skjønner det, altså, jeg var selv innom på vei til barnehagen for å få tak i litt vann som Lillesøster kunne ha med seg på tur.

Men det er massehamstringen jeg ikke helt skjønner.

Skrevet

Jeg hørte en historie om noen som skulle rydde ut av et hus etter at den gamle bestemora var død. På loftet fant de flere kilo med sukker som hun hadde kjøpt inn i forbindelse med Cuba-krisen på begynnelsen av 60-tallet...;-)

Skrevet

Jeg hørte en historie om noen som skulle rydde ut av et hus etter at den gamle bestemora var død. På loftet fant de flere kilo med sukker som hun hadde kjøpt inn i forbindelse med Cuba-krisen på begynnelsen av 60-tallet...;-)

Hehe, vi fant også 10-15 kg sukker og 10 kg hvetemel i matboden til mormor da vi rydda. Hun var av typen som ikke ville gå tom, og som mente det måtte være mye sukker i huset til safting og sylting på høsten (men hun gjorde minimalt av det de siste åra!).

Skrevet

Hehe, vi fant også 10-15 kg sukker og 10 kg hvetemel i matboden til mormor da vi rydda. Hun var av typen som ikke ville gå tom, og som mente det måtte være mye sukker i huset til safting og sylting på høsten (men hun gjorde minimalt av det de siste åra!).

Kanskje frykten og hamstringen hos denne generasjonen har noe med det å ha opplevd krigen å gjøre? ;-)

Gjest ikke kokemuligheter
Skrevet

Jeg skjønner det, altså, jeg var selv innom på vei til barnehagen for å få tak i litt vann som Lillesøster kunne ha med seg på tur.

Men det er massehamstringen jeg ikke helt skjønner.

Vi er over 100 på jobben her, så jeg så nok ut som en massehamstrende husmor der jeg var, jeg også. men det var bare til de ansatte på jobben, intill vi får tilkjørt dispensere.

Skrevet

Jeg kjøpte en halv liter for å få pusset tennene.

Skrevet

Hvorfor kjører man ikke til bensinstasjoner, venner/familie og bekjente i Akershus/Skullerud-området og fyller kanner med vann? På hytta har vi ikke drikkbart vann, og det fungerer da helt fint å fylle på bensinstasjon. Kokt vann smaker dritt så jeg skjønner at de fleste ikke drikker det. Det går til nød i saft.

Jeg bodde i Bergen ved forige utbrudd, men jeg husker ikke at det var tomt for vann i butikkene. Den gangen glemte jeg meg bort så ofte at jeg til slutt ga opp hele vannhysteriet. Det var ikke så lett å holde styr på i hvilke deler av byen vannet var OK og ikke. Ble ikke syk.

Gjest litt for mange
Skrevet

Hvorfor kjører man ikke til bensinstasjoner, venner/familie og bekjente i Akershus/Skullerud-området og fyller kanner med vann? På hytta har vi ikke drikkbart vann, og det fungerer da helt fint å fylle på bensinstasjon. Kokt vann smaker dritt så jeg skjønner at de fleste ikke drikker det. Det går til nød i saft.

Jeg bodde i Bergen ved forige utbrudd, men jeg husker ikke at det var tomt for vann i butikkene. Den gangen glemte jeg meg bort så ofte at jeg til slutt ga opp hele vannhysteriet. Det var ikke så lett å holde styr på i hvilke deler av byen vannet var OK og ikke. Ble ikke syk.

Det er jo litt forskjell på om noen hyttegjester fyller vann om sommeren, enn om en halv million mennesker skal fylle vann på bensinstasjonene.

Hvis man drikker forurenset vann, er det ca en tredjedel som blir syke. Så det er ikke rart at du ikke ble syk selv om du drakk forurenset vann, men hadde en større gruppe gjort det, ville en tredjedel blitt syke.

Noen er fortsatt veldig syke etter at de drakk forurenset vann i Bergen, så det kan være alvorlig.

Skrevet

Det er jo litt forskjell på om noen hyttegjester fyller vann om sommeren, enn om en halv million mennesker skal fylle vann på bensinstasjonene.

Hvis man drikker forurenset vann, er det ca en tredjedel som blir syke. Så det er ikke rart at du ikke ble syk selv om du drakk forurenset vann, men hadde en større gruppe gjort det, ville en tredjedel blitt syke.

Noen er fortsatt veldig syke etter at de drakk forurenset vann i Bergen, så det kan være alvorlig.

Jojo, mitt forslag var jo ment som å avlaste litt av vannhamstringen i hovedstaden. Og det er i overkant av 4000 hytter på mitt feriested, så det er jo en del fordelt på to bensinstasjoner og to dagligvareforetninger... - Ikke inkludert campingvogner og feriebåter. som gjerne fyller hundrevis av liter vann på samme bensinstasjon.

Såvidt jeg har lest er det 3 personer som har stått frem som "fortsatt syke" etter Bergensutbruddet, 1500 personer som fikk påvist smitte og anslagsvis 6000 personer totalt som ble smittet den gangen. Nå aner ikke jeg hvor mange mennesker som får vannet sitt fra Svartediket, men det er jo stort sett hel Bergen sentrum dvs. ganske mange mennesker. Og jeg tipper at _noen få_ av dem som ble syke overhodet ikke drakk vann derfra. Sånn er det alltid i når slike utbrudd kommer.

All statistikk viser at de som ble syke den gangen er de som drikker mest vann. Merkelig nok unge kvinner og de som trener mye. :) Dermed er det ikke superfarlig å skylde grønnsaker eller å pusse tennene eller å ta ett glass et par ganger hvis man ikke er ganske ømfintlig fra før. Selv om det selvsagt ikke kan anbefales av vannverket. Foreløpig er det påvist 1 parasitt per 10 liter vann. (De endelige prøvene er klare fredag) Det må mellom 10 og 50 parasitter til før man blir syk sier ekspertene. Det er mye vann, det! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...