Gjest Gingi Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Trenger kostholdsråd i forhold til en svært oppblåst mage. Blitt værre de siste to år. Har hatt flere undersøkelser som viser en kronisk irritert tarm, med fluxproblemer, slik at maten lett kommer opp igjen. Har spist mye medisiner mot Lupus i 20 år, immurel, prednisolon, lisinopril og paralgin forte hver dag, pluss mye stress på jobb. Må nå bruke gravidtøy for magen, resten av kroppen er ikke overvektig. Har tatt en planlagt sykemelding til over nyttår for å endre livsstil og kosthold. Har sluttet å røyke, og startet med trening hver dag. Trenger nå gode tips til mat og tider for mat.Forsøkte å få hjelp til dette på Rikshospitalet der jeg er under Lipusbehandling, men stillingen som ernæringsfysiolog var blitt inndratt! Gjerne daglige/ukentlige forslag til mat da jeg ikke har særlig fantasi i hverdagen til dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hei! Først av alt - gratulerer med røykekutt og daglig treningsrutiner! Det vil i seg selv hjelpe på fordøyelsen. Følelsen av å være oppblåst er ubehagelig, og slik du beskriver, har du nok enda større plager enn det som er vanlig. Det var synd at Rikshospitalet ikke kunne stille med ernæringsfysiolog, for du trenger nok et mer spesialtilpasset opplegg enn det som jeg kan gi deg via denne spør-og-svar-tjenesten. Jeg vil gjerne foreslå for deg at du tar kontakt med oss ernæringsfysiologer i DinKost.no - spesielt har Cathrine Borchsenius og Vibeke Landaas, som begge er kliniske ernæringsfysiologer, anledning til å ha konsultasjoner og lage kostplan for deg. Men inntil videre er det visse grep du kan prøve å tilpasse til hverdagen din, som vil kunne lette plagene dine: 1. Ta deg tid til å sette deg ned når du spiser og ha ro rundt måltidet. 2. Spis sakte og tygg maten med lukket munn slik at du unngår å svelge luft. 3. Unngå de vanligste gassdannende produktene, eller se om de øker luftplagene for deg: · Løk · Bønner · Kål · Erter · Asparges · Eple og eplejuice · Kålrot (kålrabi) · Kullsyreholdige drikker (brus, Farris, mozell og lignende) Tyggegummi og produkter som inneholder sorbitol kan også medføre luftplager. 4. Kokte grønnsaker er mindre gassdannende enn rå, så hold deg til disse. 5. Unngå mye fiber på en gang, spesielt hvis du vanligvis har et fiberfattig kosthold. Øk jevnt! 6. Prøv å registrere om det er en sammenheng mellom enkelte matvarer du spiser og luftplagene (bedring eller forverring). For eksempel kan melk være et problem dersom du har en viss laktoseintoleranse, eller frukt og sukker kan være et problem om du har fruktosemalabsorpsjon. Irritabel tarm er i seg selv en årsak til luftplager, og mange medisiner kan også ha luft som bivirkning. Prøv å inkludere Biola i kosten, gode tarmbakterier er også bra for en god fordøyelse. Lykke til! Hilsen Gnn Helene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.