Gå til innhold

Plager med prikking/stikking og luft etter oppkast og diare

Anbefalte innlegg

Gjest Lei kvinne
Skrevet

Hei! For 2 mnd siden fikk jeg plutselig merkelig prikking og stikking i huden i øvre mageregion og ut over på begge sidene. En dag senere fikk samme symtomer først i fingertuppene og så hele håndflaten samt tærne. 3-4 dager etter ble jeg plutselig kvalm og kastet voldsomt opp mange ganger og hadde vannholdig diare hele natten og hele neste dag. Hadde ikke spesielle smerter, men var frossen, slapp og svimmel. To dager senere gjentar akkurat det samme seg. Diaréen ga seg etter et døgn, men jeg kontaktet lege etter et par dager siden de andre symptomene bare fortsatte. Han kjente på magen og det ble tatt diverse relevante blodprøver. Jeg ble også henvist til ul. av mageregionen. Alle prøvene viste seg å være normale. På eget initiativ leverte jeg urinprøve som først viste hvite blodceller 3+, men ikke bakterier ved dyrkning. Noen uker senere var urinprøven normal 1+. Jeg har siden ikke hatt mer diare, men det tok en hel uke før jeg fikk avføring igjen. Jeg var ganske forstoppet de første ukene, men er blitt nesten normal de siste ukene. Avføringen er imidlertid fremdeles delvis småknollet, mørk og glinsende. Jeg sliter fortsatt med mye luft i magen og konstant prikking/stikking. Jeg har også iskalde hender og føtter på dagtid, men ikke om natten. Legen sier nå at jeg engster meg unødig og at jeg sannsynligvis sluker luft når jeg spiser. Jeg har hele tiden tatt Biola hver dag, drikker en del vann og har ellers et normalt fiberikt kosthold. Jeg har også begynt med naturproduktet Gevita Fennikkel mot luftplagene uten å merke spesiell bedring. Jeg unngår stress, forsøker å være i aktivitet og mosjonerer for å øke blodsirkulasjonen og for å få ut luft. Når jeg løper kjenner jeg ekstra stort ubehag over mellomgulvet, men det letter litt når jeg får rapet. Jeg er temmelig lei av å gå slik så lenge. Skjønner du hva som feiler meg? Jeg var i Montenegro i juli, kan plagene mine skyldes paracitten Giardia? Bør jeg få tatt en avføringsprøve eller er det for sent? Har du andre forslag?

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Hei, For å begynne på slutten, nei, jeg kan desverre ikke stille noen diagnose på dine symptomer. Historien er alt for kompleks og noe utflytende, og jeg har problemer med å finne noen felles nevner for dine plager. Min første tanke var at dette kunne skyldes en form for allergi, men jeg har ingen muloigheter til å komme nærmere målet, dvs å stille diagnose. Jeg har mine tvil om at diareen har noe sammenheng med hudsymptomene, prikkin g og stikking. Giardia er i vinden nå om dagen, men jeg kjenner ikke til at denne parasditten kan forårsake slike symptomer (diaré, ja, men ikke de øvrige. ) Jeg tror at de jeg ville ha gjort å leve et normalt liv med normal vanlig kost, mye grønt og frykt, mosjonere normalt, og ikke minst: tenke minst mulig på det. Jvis det er noen undersøkelser som kunne være aktuelle, måtte det være en avføringsprøve på bakterier og parasitter. Men, som sagt jeg har lite tro på at det har noe med infeksjon å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...