Gjest puss puss så får du en suss Skrevet 19. oktober 2007 Skrevet 19. oktober 2007 Min samboer og jeg diskuterte hvorvidt en flourtablett skal tygges eller suges på, hun mener at den skal tygges og jeg mener at den skal suges på til den er borte. Var forleden hos tannlegen med guttungen som sa at flourtabletten skal suges på, altså det jeg har ment hele veien. En kollega av samboeren min har foreldre som begge er tannleger, men hun har aldri hørt at tabletten skal suges på. Jeg mener at når man suger på tabletten så kommer man skikkelig til mellom tennene, mens når man tygger så blir mye borte i svelget, altså få tenner beskyttes. Noen som har et fastitsvar her? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 19. oktober 2007 Skrevet 19. oktober 2007 det står på boksen at den både kan tygges/suges, det er vel godt nok. 0 Siter
org Skrevet 19. oktober 2007 Skrevet 19. oktober 2007 Tannlegen "vår" sier den skal suges - og gjerne så lenge som mulig. Hun oppfordret oss voksne om å ta en tablett samtidig med barna, og ha en liten konkurranse om hvem som hadde tabletten lengst. 0 Siter
annemy1365381129 Skrevet 19. oktober 2007 Skrevet 19. oktober 2007 tror det egentlig blir ett fett for jeg har forstått det slik at den fluoren som kommer i magen blir tatt opp av kroppen og derfor holder tannråte unna på den måten.... 0 Siter
Gjest puss puss så får du en suss Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 det står på boksen at den både kan tygges/suges, det er vel godt nok. Joda Mrs Wallace, men tannlegen påpekte at de skulle suges på, ikke tygges...!?!? det står på boksen at den både kan tygges/suges, det er vel godt nok. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Joda Mrs Wallace, men tannlegen påpekte at de skulle suges på, ikke tygges...!?!? det står på boksen at den både kan tygges/suges, det er vel godt nok. Jada, men poenget mitt er at når tannlegene gir forskjellig info, og det står på boksen at begge deler kan gjøres, er det nok uansett ganske marginale forskjeller. Altså, at det er godt mulig at man får maks utbytte av å suge tabletten, men at å tygge den er godt _nok_. Jeg ser at jeg kanskje var litt kort og utydelig i første svaret, ble litt distrahert på hjemmebane. 0 Siter
Gjest tanntrolllet Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 tror det egentlig blir ett fett for jeg har forstått det slik at den fluoren som kommer i magen blir tatt opp av kroppen og derfor holder tannråte unna på den måten.... Fluor virker lokalt i munnen, dirkekte på tennene ved å binde seg på tannoverflaten. Man får absolutt ingen beskyttelse mot hull av fluor som tas opp i kroppen etter at tennene er ferdig dannet. Man får ikke tannskader av fluor som svelges heller, etter at tennene er ferdig dannet. Ved 12 års alder skal alle tennene være ferdige. 0 Siter
Gjest tanntrolllet Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Joda Mrs Wallace, men tannlegen påpekte at de skulle suges på, ikke tygges...!?!? det står på boksen at den både kan tygges/suges, det er vel godt nok. Tannleger er som håndtverkere flest - de mener ulike ting. De er uenige om hvorvidt man skal bruke tanntråd før eller etter tannpuss også. Enkelte ganger må man bare selv vurdere etter hva som passer en selv, og om det ene er vel så bra som det andre. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jo lenger fluoren er i kontakt med tennene, jo bedre er det. Så det er best å suge på tabletten! 0 Siter
laban Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Her er kopi av tannlegens svar etter en tidligere diskusjon: "Slike tabletter har to virkemåter. Når de suges eller tygges virker de direkte på tannemaljen på de frembrudte tennene. Når fluor deretter svelges bringes det videre til tenner som dannes og styrker disse. Jeg skulle anta at de virker lengre lokalt om de suges." Jeg tolker dette svaret slik: Mens ungen holder på å få tenner (typisk i grøt-perioden hvor mange brukte brusetabletter med fluor i grøten, men de finnes visst ikke lenger?), har fluoren effekt på de tennene som er i ferd med å dannes / "mineraliseres". Senere, når tennene har brutt fram, er det fint om tabletten kan være lenge i munnen, for da er virkningen størst på de tennene som _er_ der. Det blivende tannsettet er jo også under utvikling i barneårene, så fluor som tygges og svelges kan vel til en viss grad styrke disse også. Så jeg innbiller meg at det ikke er direkte bortkastet å gi fluor uansett, men at det er fint om de lærer seg å suge tabletten etter hvert. 0 Siter
Gjest tanntrolllet Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jo lenger fluoren er i kontakt med tennene, jo bedre er det. Så det er best å suge på tabletten! Når man tygger vil det sette seg biter av tabletten i tennene som sakte smelter og blander seg med spyttet, så det er vel i grunn hipp som happ. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.