Gå til innhold

Bolleoppskrift

Gjest Sønn som gleder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bake boller med 11 åringen min i morgen og har klart å rote bort bakeboken min. Min egne gamle håndskrevne bakebok :)

Men boller må vi ha. Klart jeg kan søke opp et utall oppskrifter på nett og i bakebøker, men det er så mange slag der ute og jeg vil ha gode, passe kladdete, småsøte boller. Ikke for tørre, ikke for like rundstykker i smaken.

Litt småsær kan du si ;)

Noen som kan hjelpe meg?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kjøp en pakke med bollemel, det blir det kjempegode boller av. Alltid vellykket.

Gjest Vekten87
Skrevet

Kjøp en pakke med bollemel, det blir det kjempegode boller av. Alltid vellykket.

ja, de er faktisk veldig gode :) lett og greit...

Skrevet

Ferdig pose som ChiengMai foreslår men Regals er bedre enn Møllerens. Jeg pleier å putte i litt ekstra vaniljepulver og kardemomme så blir de enda bedre :o)

Skrevet

Okey, hvor mange boller blir det da? Pleier å bake masser hver gang jeg da, noen uten rosiner, noen med rosiner, noen med sjokolade etc :)

Takk foresten

Skrevet

Ferdig pose som ChiengMai foreslår men Regals er bedre enn Møllerens. Jeg pleier å putte i litt ekstra vaniljepulver og kardemomme så blir de enda bedre :o)

Takk Dorthe. Hvor mange poser må jeg kjøpe da tro :D Pleier å bake noen til spising, noen til frysing, med rosin, uten rosin, med sjokolade etc.

Skrevet

Takk Dorthe. Hvor mange poser må jeg kjøpe da tro :D Pleier å bake noen til spising, noen til frysing, med rosin, uten rosin, med sjokolade etc.

En pakke blir bare 12 boller når minstemann baker, jeg hadde kjøpt to hvis du skal fryse ned. Jeg blander meg egentlig ikke borti den bakinga, han er 11 og gjør alt sjøl så lenge det er pose ;o)

Skrevet

Okey, hvor mange boller blir det da? Pleier å bake masser hver gang jeg da, noen uten rosiner, noen med rosiner, noen med sjokolade etc :)

Takk foresten

En ferdigpakke gir ca 20-25 boller tror jeg. Bollene er kjempegode!!

Skrevet

Jeg bruker følgende forhold:

125 g smør (ikke margarin), 25-50 g gjær og 5 dl melk (gjerne H-melk).

1,5-2 dl sukker, litt kardemomme, og hvetemel til passe deig (ikke for mye mel, heller litt lite)

Er det rosiner eller sjokoladebiter i kan sukkermengden reduseres til ca 1 dl.

Viktig å elte godt. Jeg lar deigen heve både før og etter utbaking. Oftest lager jeg dobbel porsjon, og fordobler da alle tall bortsett fra gjærmengden (bruker 50 g).

Verdens beste boller (heeeelt objektivt sett) ;-)

annemy1365381129
Skrevet

her kommer en grei og enkel en:

25 gram gjær

3 dl melk(varmes til 37c)

2ss smør(ta det du har i kjøleskapet) blandes i melken

4ss sukker

ca 6 dl hvetemel(bland i litt og litt til du ser at deigen er sånn passe,ikke for klissete og ikke for tørr).

annemy1365381129
Skrevet

hei skrev feil på dl med melk det skal være 5 dl,sorry

Skrevet

her kommer en grei og enkel en:

25 gram gjær

3 dl melk(varmes til 37c)

2ss smør(ta det du har i kjøleskapet) blandes i melken

4ss sukker

ca 6 dl hvetemel(bland i litt og litt til du ser at deigen er sånn passe,ikke for klissete og ikke for tørr).

Det var da en liiiiten oppskrift. :o) Jeg lager i overkant av 3 ganger så mye og selv det holder ikke mange dagene hos oss med to bollegale unger. :o)

Skrevet

Disse er utrolig gode!

1 kg hvetemel

150 gr sukker

200 gr margarin

6-7dl melk

2 egg

50 gr gjær

Heve til dobbel størrelse først og minst 45 minutter etter utbaking.

Husker ikke antall det blir, men jeg steker 3 brett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...