Gå til innhold

Penger er ikke alt, sier Fabian Stang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye interessant i det intervjuet. Tenk, han var på Romsås da han var fjortis! Duverden, for en folkelig fyr! Ikke rart han vet hvordan vi som bor på østkanten bør leve nesten 40 år senere.

''Når jeg står overfor noen som sliter eller en utsatt gruppe, trenger jeg ikke gå via en koblingsboks i hodet for å behandle vedkommende med respekt.''

Lurer litt på hva østkantfolk som sliter synes om akkurat det. (For ordens skyld: Østkant-beboere er ikke noen utsatt gruppe som helhet. Jeg er selv verken spesielt ressurssvak eller spesielt utsatt.)

Og akkurat det med å stille med advokat på skolen i stedet for å stramme opp junior, tillater jeg meg å tro er et vestkantfenomen ( * koser seg med fordommene *) .

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

12

• Lillemus

6

• Sofline

6

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kanskje han skulle dele ut alle pengene sine til de fattige og leve på sosialnormen en periode...

Enig! Det er lett å si at penger er ikke alt, når man har "skapet" fullt av dem! Den dagen en ikke får endene til å møtes, blir det til et ganske stort problem.

Skrevet

Det er mye interessant i det intervjuet. Tenk, han var på Romsås da han var fjortis! Duverden, for en folkelig fyr! Ikke rart han vet hvordan vi som bor på østkanten bør leve nesten 40 år senere.

''Når jeg står overfor noen som sliter eller en utsatt gruppe, trenger jeg ikke gå via en koblingsboks i hodet for å behandle vedkommende med respekt.''

Lurer litt på hva østkantfolk som sliter synes om akkurat det. (For ordens skyld: Østkant-beboere er ikke noen utsatt gruppe som helhet. Jeg er selv verken spesielt ressurssvak eller spesielt utsatt.)

Og akkurat det med å stille med advokat på skolen i stedet for å stramme opp junior, tillater jeg meg å tro er et vestkantfenomen ( * koser seg med fordommene *) .

''Det er mye interessant i det intervjuet. Tenk, han var på Romsås da han var fjortis! Duverden, for en folkelig fyr! Ikke rart han vet hvordan vi som bor på østkanten bør leve nesten 40 år senere.''

Det der reagerte jeg også på. Fyren lever virkelig opp til alle fordommer jeg har mot blærete folk fra Oslo vest. Deilig.

Skrevet

''Det er mye interessant i det intervjuet. Tenk, han var på Romsås da han var fjortis! Duverden, for en folkelig fyr! Ikke rart han vet hvordan vi som bor på østkanten bør leve nesten 40 år senere.''

Det der reagerte jeg også på. Fyren lever virkelig opp til alle fordommer jeg har mot blærete folk fra Oslo vest. Deilig.

Ja, han skulle bare visst hvordan han nører oppunder forskjellene i byen ved slike uttalelser. En meget dårlig start.

Det er så overforenklet (mange her på DOL vet fra før at jeg ikke kan fordra enkle forklaringer på kompliserte problemstillinger) å kategorisere på den måten.

Jeg trodde faktisk ordførerstillingen var en slags figur som skulle representere byen og dens beboere som helhet. Typen "jeg er også sosialklientenes ordfører".

Skrevet

Nå har jeg lest hele interjuet og mannen er faen ikke riktig klok. Nesten så man skulle sendt ham en mail og kjeftet litt. Hen ser virkelig bare en vei. Blæh.

Skrevet

Nå har jeg lest hele interjuet og mannen er faen ikke riktig klok. Nesten så man skulle sendt ham en mail og kjeftet litt. Hen ser virkelig bare en vei. Blæh.

''Nå har jeg lest hele interjuet og mannen er faen ikke riktig klok. ''

Du har rett. Jeg håper virkelig mannen har gode rådgivere som kanskje får han til å jekke seg ned et par hakk.

Skrevet

Jeg reagerte også på overskriften.Men da jeg leste hele, forsto jeg at han ikke mente det slik. Penger kan bety mye for folks helse, men han har rett i at folk på vestkanten går mer turer og tar bedre vare på helsen.

De fleste på østkanten tar like godt vare på helsen som vestkantfolk.

Det han imidlertid glemmer er at

på østkanten bor det flere såkalte svake grupper, narkomane, alokoholikere osv. som drar ned statistikken.

Det er ikke bare å si til disse at de skal gå mer på tur.

Skrevet

Det siste avsnittet ditt har du nok rett i. Reagerte også på den uttalelsen.

Skrevet

Joda, men det blir så teit (i mine øyne) når velbeslåtte, vellykkede Fabian Stang ser ned på de som ikke er så heldige og sier at alt blir bedre bare de kommer seg ut i skogen og penger betyr jo ingenting. Det er jo også lettere å finne overskudd til trening og skogsturer om man har det lettere på andre fronter i livet.

Jeg tror faktisk ikke han mente det slik, men det var uklokt å starte karrieren som ordfører med en slik uttalelse. Han burde forstå at det gjør han upopulær.

Skrevet

''Nå har jeg lest hele interjuet og mannen er faen ikke riktig klok. ''

Du har rett. Jeg håper virkelig mannen har gode rådgivere som kanskje får han til å jekke seg ned et par hakk.

Kanskje han skulle sponse hver eneste østkantbeboer slik at de også fikk 800 000 i inntekt. Det hadde jo vært et godt tiltak ;o)

Skrevet

Han har nok blitt litt fisefin av og vokse opp med Wenche som mor, men jeg tror ikke det var vondt ment. Bare lite gjennomtenkt.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1192897094' post='3699833]

Ja, Fabian (herregud, for et navn..!) er litt av en dust i sine uttalelser. Rett og slett fornærmende overfor de som ikke har så de klarer seg. Nok penger + litt til gjør livet lettere, det er ikke til å komme i fra.

''Ja, Fabian (herregud, for et navn..!) ''

Navnet skjemmer ingen, heter det, men navn som Fabian og Preben - kan det _bli_ mer "Montelbello vel"? ;-)

Skrevet

Stang tar til orde for et prinsipp som generelt benyttes lite i Norge: "Hva kan vi lære av de som får det til?".

Jeg er sikker på at denne tilnærmingen burde brukes i mange flere sammenhenger, ikke bare på individuelt nivå, men også på organisasjonsnivå.

I psykiatrien er det ingen sammenheng mellom hvor mye penger den enkelte avdeling har til rådighet og kvaliteten på de tjenester som leveres.

Nei, det kan nok hende, men har man mye penger så har man mulighet til å betale en privat terapeut og har man lite så er det helt umulig å få time hos noen, spesielt i Oslo.

Skrevet

Det er da en _viss_ forskjell på å si at penger ikke er _løsningen_ på alt som å si at det ikke _er_ alt.

Absolutt. Jeg ville bare oppklare hvor sitatet kom fra.

Gjest Signert
Skrevet

Nei, det kan nok hende, men har man mye penger så har man mulighet til å betale en privat terapeut og har man lite så er det helt umulig å få time hos noen, spesielt i Oslo.

Jeg fikk time hos "offentlig" terapeut i løpet av en uke. Det er ikke svart/hvitt

Skrevet

Jeg fikk time hos "offentlig" terapeut i løpet av en uke. Det er ikke svart/hvitt

Etter sju år har jeg gitt opp ;)

Skrevet

''Ja, Fabian (herregud, for et navn..!) ''

Navnet skjemmer ingen, heter det, men navn som Fabian og Preben - kan det _bli_ mer "Montelbello vel"? ;-)

Fabian er håpløst... Preben er mer spiselig.

Skrevet

Absolutt. Jeg ville bare oppklare hvor sitatet kom fra.

I know! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...