Gå til innhold

Jeg har formue, hvor får jeg tak i de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står i skattelistene at jeg har en formue på 200 000,- De skulle jeg gjerne tatt ut i cash:o)

Hvordan har de kommet frem til dette tro? Hva kan det være?

Jeg fikk en baksmell i år som var mye høyere enn det jeg har hatt tidligere, kan det ha noe med min formue å gjøre? Kan jeg ringe skattekontoret og finne ut hvor dette kommer fra?

Skrevet

Dersom du ikke hadde bankinnskudd sist nyttår, kan det være hus, bil. båt. akskjer f.eks. Det var spesifisert på den ferdig utfylte selvangivelsen du fikk i vår. Det vil også gå fram hvor stor del av skatten som skriver seg fra formuen. Men formueskatten er langt mindre enn inntektsskatten.

Skrevet

Selvsagt kan du ringe og spørre hva dette er.

Hvis du har f.eks hus, bil, båt, kontanter osv, så har dette en ligningsverdi (kontanter er verdi pålydende sum) denne verdien er langt under salgsverdi.

Summen av dette utgjør en formue, men så skal det trekkes i fra gjelden din, hvis eierdelene dine er høyere enn gjelden, så har du formue.

Dette betyr at du har lite gjeld eller 200.000 mindre i gjeld enn hva summen av dine eiendeler utgjør.

Men du ser jo dette på selvangivelsen din.

Skrevet

Du har jo mottatt den forhåndsutfylte selvangivelsen din i posten, og deretter enten signert og sendt inn eller sendt inn elektronisk, så hva ligningsmyndighetene har av info om ditt formuesforhold kan vel neppe komme som noen overraskelse...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...