Gå til innhold

rammet av slag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen kjenner til historier der de har kommet seg helt/delvis igjen etter et slag? En person jeg kjenner har hatt slag og er lam i venstre siden. Det er fire år siden ca. Masse trening gjør at musklene ser bra ut også i den lamme siden MEN kanskje det er noe som ikke er blitt prøvd ut her? Skulle så gjerne sett at armen kunne virke i det minste.....

Skrevet

Min bestefar hadde 4 slag fra ganske tidlig i livet (rundt 40) og trente opp halvsidig lammelse til noenlunde normal bruk 2 ganger, samt trente tilbake taleevnen til noenlunde normalt 2 ganger. I tillegg til de store tilfellene hadde han flere små tilfeller med "drypp".

Så det er mulig men det er jo store individuelle forskjeller alt etter skadeomfang og mye mer.

Skrevet

Min bestefar hadde 4 slag fra ganske tidlig i livet (rundt 40) og trente opp halvsidig lammelse til noenlunde normal bruk 2 ganger, samt trente tilbake taleevnen til noenlunde normalt 2 ganger. I tillegg til de store tilfellene hadde han flere små tilfeller med "drypp".

Så det er mulig men det er jo store individuelle forskjeller alt etter skadeomfang og mye mer.

Takk for svar! Vet du hvor mye og hva slags trening han fikk? Jeg vet at det er store variasjoner når det gjelder slag, men spør likevel. Den jeg kjenner får egentlig bare "vedlikeholds trening" nå.

Skrevet

Takk for svar! Vet du hvor mye og hva slags trening han fikk? Jeg vet at det er store variasjoner når det gjelder slag, men spør likevel. Den jeg kjenner får egentlig bare "vedlikeholds trening" nå.

Nøkkelen ligger vel hovedsakelig i de første 6 mnd, men det skjedde mye etter den tid også. Som regel ble opptreningen startet på sykehuset men de to siste gangene var det også inkludert 4-6 ukers opphold på rehabiliteringssenter med et spesielt bevegelsesprogram som jeg beklageligvis ikke vet så mye om. Når det gjaldt armen husker jeg at han klemte mye på en myk ball etterhvert som han hadde fått igjen litt kontroll.

Min bestefar trente videre på egen hånd, jeg kan egentlig ikke huske at han noen gang stoppet før de siste årene da kroppen til slutt var nok nedbrutt av all den harde medfarten.

Skrevet

Som tiliti sier, etter fire år er det nok forseint å få tilbake så mye. Han må nok satse på stamcelleforskning og det kan bli noen år til det blir aktuelt.

Dessuten kommer det an på hvor stor skaden er. Jeg kjenner folk som har kommet seg så det ikke synes og jeg kjenner folk som ikke har fått tilbake noe som helst. Men vedlikeholdstrening er viktig.

Skrevet

Som tiliti sier, etter fire år er det nok forseint å få tilbake så mye. Han må nok satse på stamcelleforskning og det kan bli noen år til det blir aktuelt.

Dessuten kommer det an på hvor stor skaden er. Jeg kjenner folk som har kommet seg så det ikke synes og jeg kjenner folk som ikke har fått tilbake noe som helst. Men vedlikeholdstrening er viktig.

Grunnen til at det plutselig har blitt et tema igjen er at en som fikk slag samtidig, nå plutselig har begunt å få følelse i hånden sin. Like lang tid siden slaget på dem begge.

Skrevet

Grunnen til at det plutselig har blitt et tema igjen er at en som fikk slag samtidig, nå plutselig har begunt å få følelse i hånden sin. Like lang tid siden slaget på dem begge.

Det skjer, men veldig sjelden. Det eneste rådet jeg kan gi er å bruke en slik ball som man ruller og knyter i hånda og det nesten døgnet rundt. Det er nok bare trening som hjelper, det finnes dessverre ingen hokus pokus medisin.

Det finnes noe som heter FES altså en spesiell muskelstimulator men det tror jeg ikke finnes i mange av i Norge. Catosenteret har en som kan brukes på armene, men det hjelper ikke med fire uker tror jeg. Og de koster rundt 50 000 spenn så det er ikke akkurat det første man har råd til.

Skrevet

Det skjer, men veldig sjelden. Det eneste rådet jeg kan gi er å bruke en slik ball som man ruller og knyter i hånda og det nesten døgnet rundt. Det er nok bare trening som hjelper, det finnes dessverre ingen hokus pokus medisin.

Det finnes noe som heter FES altså en spesiell muskelstimulator men det tror jeg ikke finnes i mange av i Norge. Catosenteret har en som kan brukes på armene, men det hjelper ikke med fire uker tror jeg. Og de koster rundt 50 000 spenn så det er ikke akkurat det første man har råd til.

Takk! Kan nevne den da, og anbefale ballbruk for det gjøres ikke.

Skrevet

Takk! Kan nevne den da, og anbefale ballbruk for det gjøres ikke.

Jeg tror at man får de riktige ballene av ergoterapeuten i kommunen.

Skrevet

Jeg tror at man får de riktige ballene av ergoterapeuten i kommunen.

Ok, det passer fint for nå er en avtale med en slik terapaut rundt hjørnet siden ting og tang bør skiftes ut og byttes til andre ting :)

Skrevet

4 år er nok for sent. De fleste som får tilbake noe gjør det innen et år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...