Gå til innhold

Sunne mellommåltid

pærebrus

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva lurt man kan spise på jobb som mellommåltid... Spiser banan og annen frukt, pluss bixit fullkornbar. Det jeg også lurer på er om disse fullkornbarene egentlig er så lure å spise, er vel en del sukker i de? Ser det står sukker osv på innholdsfortegnelsen, men jeg er ikke vant til å lese slikt så vet ikke helt hvor mye det er i forhold til andre matvarer..

Finnes det andre kjeks eller noe sånt som er sunne og i tillegg gode??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen nøtter eller en yoghurt naturell er nok bedre, for da får du i deg litt protein.

Nøtter ja, det er lurt. Men faren der er at hvis jeg først åpner en pose så greier jeg ikke å spise bare litt. :) Posen blir nok tom fort. Med slike fullkornbarer er det greit, for da spiser jeg ikke mer enn de to barene som er i pakken.

Det finnes jo slike småposer med nøtter, men de er jo fryktelig dyre sikkert... Kanskje jeg skal posjonere ut hjemme og ta med bare en liten neve i en plastpose. :)

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Så bra at du er interessert i å leve sunt!

Innholdsfortegnelsen er oppbygd slik at den ingrediensen det er mest av, står først. Står sukker høyt oppe, betyr det altså at det er mye sukker i produktet.

Det dumme med industriproduserte kjeks og kaker er at mange av dem inneholder mye transfett, som vi helst ikke bør ha i oss for mye av.

Jeg vet ikke om dette gjelder Bixit, men du kan jo sjekke om det står "delvis herdet vegetabilsk fett" på pakken, det er det samme som transfett.

Jeg synes vel kjeks er mer "kosemat" enn hverdagsmat. Altså er det helt ok iblant, men kanskje ikke som standard mellommåltid...

Et knekkebrød med magert pålegg og en frukt, en lettyoghurt med litt müsli + frukt/grønnsak, cottage cheese blandet med hakkede nøtter/mandler og banan/tørkede aprikoser, ei grov brødskive med magert pålegg og et glass (ekstra lett) melk, smoothie, havregrøt, grove pannekaker/vafler....er bare noen eksempler, men det finnes massevis av sunne mellommåltider. Når det er sagt er det ingen krise å ta seg en kjeks, bolle, kake eller sjokolade iblant=)

Hvilke mellommåltider som passer akkurat DEG, kommer blant annet an på totalt energibehov, smakspreferenser og livsstil. Så det er vanskelig å gi generelle råd. Men med god fantasi og de tre G-er som pekepinn; Grønt, Grovt og Gunstig(fett), kommer du ganske langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at du er interessert i å leve sunt!

Innholdsfortegnelsen er oppbygd slik at den ingrediensen det er mest av, står først. Står sukker høyt oppe, betyr det altså at det er mye sukker i produktet.

Det dumme med industriproduserte kjeks og kaker er at mange av dem inneholder mye transfett, som vi helst ikke bør ha i oss for mye av.

Jeg vet ikke om dette gjelder Bixit, men du kan jo sjekke om det står "delvis herdet vegetabilsk fett" på pakken, det er det samme som transfett.

Jeg synes vel kjeks er mer "kosemat" enn hverdagsmat. Altså er det helt ok iblant, men kanskje ikke som standard mellommåltid...

Et knekkebrød med magert pålegg og en frukt, en lettyoghurt med litt müsli + frukt/grønnsak, cottage cheese blandet med hakkede nøtter/mandler og banan/tørkede aprikoser, ei grov brødskive med magert pålegg og et glass (ekstra lett) melk, smoothie, havregrøt, grove pannekaker/vafler....er bare noen eksempler, men det finnes massevis av sunne mellommåltider. Når det er sagt er det ingen krise å ta seg en kjeks, bolle, kake eller sjokolade iblant=)

Hvilke mellommåltider som passer akkurat DEG, kommer blant annet an på totalt energibehov, smakspreferenser og livsstil. Så det er vanskelig å gi generelle råd. Men med god fantasi og de tre G-er som pekepinn; Grønt, Grovt og Gunstig(fett), kommer du ganske langt. :)

Nei kjeks har ikke vært akkurat hverdagsmat her heller, men siden det er fullkornkjeks og greier tenkte jeg kanskje det var ok. :) Står ingenting om delvis herdet veg. fett, men står vegetabilsk fett et stykke ned på lista. Sukker står som nummer 5.

Skal prøve å heller spise noen nøtter eller en yoghurt som mellommåltid, som ble nevnt av andre her. Mange gode tips du hadde også. :) Cottage cheese har jeg aldri turt å prøve, kanskje jeg skal ta sjansen. Gulrot og kålrabi er også godt å ha med.

Synes selv at jeg spiser ganske sunt, men problemet mitt er at jeg må ha noe å tygge på hele tiden. Så selv om det er sunt så er det jo ikke bra å spise så mye. Men det er iallefall bedre å "overspise" nøtter og frukt enn sjokolade håper jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Nei kjeks har ikke vært akkurat hverdagsmat her heller, men siden det er fullkornkjeks og greier tenkte jeg kanskje det var ok. :) Står ingenting om delvis herdet veg. fett, men står vegetabilsk fett et stykke ned på lista. Sukker står som nummer 5.

Skal prøve å heller spise noen nøtter eller en yoghurt som mellommåltid, som ble nevnt av andre her. Mange gode tips du hadde også. :) Cottage cheese har jeg aldri turt å prøve, kanskje jeg skal ta sjansen. Gulrot og kålrabi er også godt å ha med.

Synes selv at jeg spiser ganske sunt, men problemet mitt er at jeg må ha noe å tygge på hele tiden. Så selv om det er sunt så er det jo ikke bra å spise så mye. Men det er iallefall bedre å "overspise" nøtter og frukt enn sjokolade håper jeg. :)

Det er ikke bra med konstant småspising. Hverken for tennene eller fordøyelsen.

Jeg har samme problem som deg; et ekstremt knaskebehov. Det som kan hjelpe iblant, er å pusse tennene, eller tygge sukkerfri tyggis. Den friske smaken kan ta bort søt-/snacksbehovet litt.

Ellers er det jo som du sier, MYE bedre å velge frukt og grønt enn sjokolade da. Nøtter (de naturelle) er også bra, men det man må huske på, er at de inneholder veldig mye energi; 200 gram dekker over halve dagsbehovet for en kvinne. Fort gjort å spise for mye, synes jeg...

Bare et tips; matvaretabellen kan være grei å slå opp i når man er opptatt av å spise sunt, og lurer på hva maten gir av næringsstoffer og energi:

http://www.shdir.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/matvaretabellen_21113

Slenger med et par linker til bra matsider der du kan søke oppskrifter og hente inspirasjon:

http://www.mat.no/Default.aspx

http://www.tasteline.com/

:) Klem fra superknasker´n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra med konstant småspising. Hverken for tennene eller fordøyelsen.

Jeg har samme problem som deg; et ekstremt knaskebehov. Det som kan hjelpe iblant, er å pusse tennene, eller tygge sukkerfri tyggis. Den friske smaken kan ta bort søt-/snacksbehovet litt.

Ellers er det jo som du sier, MYE bedre å velge frukt og grønt enn sjokolade da. Nøtter (de naturelle) er også bra, men det man må huske på, er at de inneholder veldig mye energi; 200 gram dekker over halve dagsbehovet for en kvinne. Fort gjort å spise for mye, synes jeg...

Bare et tips; matvaretabellen kan være grei å slå opp i når man er opptatt av å spise sunt, og lurer på hva maten gir av næringsstoffer og energi:

http://www.shdir.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/matvaretabellen_21113

Slenger med et par linker til bra matsider der du kan søke oppskrifter og hente inspirasjon:

http://www.mat.no/Default.aspx

http://www.tasteline.com/

:) Klem fra superknasker´n

Supert, takk skal du ha. :) Skal prøve å bli kvitt knaskemanien min. Går heldigvis greit hverdagene når jeg er på jobb, for da har jeg ingenting å knaske på (bortsett fra frukt og slikt). Men på kveldstid og om jeg er hjemme en dag er det ekstremt. Trenger ikke nødvendigvis være så usunt heller. Favoritten om dagen er fruktsalat med litt nøtter og sans vaniljeyoghurt. Men det er jo så godt at jeg greier ikke å stoppe... :)

Samboeren min er helt motsatt av meg, han spiser bare fordi han må...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...