Gå til innhold

Stipend til elev i videregående?

Anbefalte innlegg

Gjest stipend
Skrevet

Er det ikke meningen at eleven skal kunne disponere dette selv?

Datteren min går i vgs, har kjøpt skolebøker og det hun trenger. Hun og far har kranglet, og han har nå sperret bankkortet hennes der stipendet går inn, og jenta er rimelig fortvilt og pengelens.

Fortsetter under...

Skrevet

Jo, pengene er til eleven og ikke til foreldrene. Hadde de vært ment til foreldrene, hadde de blitt utbetalt til foreldrene, sånn som barnetrygden.

Gjest Vekten87
Skrevet

pengene får hun for å nettopp kjøpe skole ting.. og kunne ha muligheten til å kunne belaste dere mindre. å sperre kontoen er helt på tryne..! hvor skal hun da få penger fra.. pengene tildeles henne og til hennes bruk!

hvorfor har han gjort det? fordi hun bruker de på skole ting?

Skrevet

Begge mine har fått disponere de pengene sjøl. Men da fikk de ikke noe av meg, bortsett fra mat da. Jeg spleiset på skolebøker da, det var mer penger enn stipendet da.

Gjest mandolina
Skrevet

Stipend blir beregnet i to deler, læremiddelstipend og grunnstipend.

Læremiddelstipend er selvsagt til å kjøpe bøker og annet læremiddel.

Stipendet blir utbetalt til eleven og derfor bør grunnstipend disponeres av eleven. Her i familien blir det spart til å bruke til å ta sertifikat for.

Hilsen

Annonse

Skrevet

Stipend blir beregnet i to deler, læremiddelstipend og grunnstipend.

Læremiddelstipend er selvsagt til å kjøpe bøker og annet læremiddel.

Stipendet blir utbetalt til eleven og derfor bør grunnstipend disponeres av eleven. Her i familien blir det spart til å bruke til å ta sertifikat for.

Hilsen

Det samme gjorde vi - førerkortet ble betalt av stipendpengene

Skrevet

Stipendet er pengene som eleven får på grunnlag av at foreldrene har lav inntekt/mange barn å forsørge.

Det er selvsagt elevens penger, men foreldrene står jo fritt til å ikke gi eleven flere penger slik at stipendet må dekke alt.

Faren bør se på dette som en mulighet for jenta til å lære å disponere egne penger. De kan sette opp et budsjett i fellesskap. Hvis hun trenger førerkort, kan pengene gå til det.

annemy1365381129
Skrevet

Trodde det stipendet som studentene får skal gå til skolemateriell osv mens de er studenter.Iallefall lot jeg min datter få ha styring over disse pengene selv,og da måtte hun også bruke det til det det var ment til.De reiser jo ofte på turer ol når de går på skolen.Ville tro at dersom pengene var ment å gå til feks foreldre så vile de ha kommet inn på deres konto.Nei vi har barnetrygd vi så jeg syns faktisk disse pengene tilfaller den som er student.Lykke til

Skrevet

Dere har muligens fått orden på det no, ikkje vet eg.

Men hvilken konto pengene kommer inn på må oppgis på søknaden

og om den kontoen er disponibel for barna aleine avhenger av hvilken avtale dere har gjort med banken når kontoen blei oppretta.

Hvis ikkje barnet er over 18 år da.

Eg oppretta tidligere i høst ny konto på min sønn (16 år) der han aleine har disposisjonsrett og kort, bankutskriftene går bare til han.

Og i dag fikk han stipend, som han (etter att skulebøkene er betalt) kan disponere sjøl, men eg vil nok komme med råd og vink slik at han ikkje sløser de bort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...