Gå til innhold

Berlinerpoplene - kan noen forklare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke vite hva som skjer videre, jeg vil bare forstå hva som skjedde i kveld. Jeg skjønte jo at far ikke er far men halvbroren deres. Men så skjønte jeg ikke mer. Har de felles mor? Eller giftet han seg med moren? Og hvem er faren? Og hadde dette noe spesielt å si for Tor eller Torunn?

Jeg har ikke lest boken, og jeg fikk ikke med meg alt de sa i dag. Ikke har jeg tid å se filmen omigjen på nettet heller. Setter derfor pris på en kort oppklaring!

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

6

• Atene

3

• ekte nick

3

• sant å si

2

Skrevet

Jeg fikk bare med meg slutten av episoden, men har lest boka - så jeg skal se om jeg husker det:

Gamlefar er ikke far til Margido, Tor og Erlend. Far til gamlefar, altså "bestefar Tallak" var derimot far til alle disse fire guttene.

Anna (hun som nettopp døde) var sammen med Tallak mens han var gift med en annen, og ble gravid med ham. Tallak fant en god løsning: At Anna giftet seg med hans sønn som da var ung voksen men uten interesse for jenter, og hun kunne fortsette å være hans elskerinne. Anna fikk altså de tre sønnene Margido, Tor og Erlend med Tallak, men alle trodde at "Gamlefar" var faren, men de hadde bare et proforma ekteskap....

See?

Skrevet

Bestefar Tallak og bestemor fikk bare en sønn, og han var homse. Så kom det en ny dame på gården, og bestefar Tallak tok henne til elskerinne. Hun ble gravid, og mor til de tre brødrene (Tor, Erlend og Margido). For å gjøre dette uten at noe ble avslørt, og på en sånn måte at fasaden ble opprettholdt, mens det likevel kom nye arvinger til gården, giftet elskerinnen seg med sønnen til bestefar Tallak, som altså dermed var både halvbroren og stefaren til de tre nye sønnene til bestefar Tallak.

Jadda. Oppklart nå? :-)

Skrevet

Jeg fikk bare med meg slutten av episoden, men har lest boka - så jeg skal se om jeg husker det:

Gamlefar er ikke far til Margido, Tor og Erlend. Far til gamlefar, altså "bestefar Tallak" var derimot far til alle disse fire guttene.

Anna (hun som nettopp døde) var sammen med Tallak mens han var gift med en annen, og ble gravid med ham. Tallak fant en god løsning: At Anna giftet seg med hans sønn som da var ung voksen men uten interesse for jenter, og hun kunne fortsette å være hans elskerinne. Anna fikk altså de tre sønnene Margido, Tor og Erlend med Tallak, men alle trodde at "Gamlefar" var faren, men de hadde bare et proforma ekteskap....

See?

Tusen takk for forklaringen! Da får jeg sove i natt uten å ligge og gruble! ;-)

Skrevet

Bestefar Tallak er faren til alle sammen. Altså både til Margido, Tor, Erlend og "faren", tror han heter Tormod. Anna er mor til Margido, Tor og Erlend, og sto altså i med svigerfaren sin.

Dette er så klart et hardt slag for Tor, som så veldig opp til moren. Margido visste det allerede, han så dem sammen da han var 10 år.

Så man kan spørre hvorfor Tormod giftet se med Anna. Men han var en lydig sønn, som antakelig ikke hadde så mye han skulle ha sagt. Dessuten homofil, og kanskje var det greit å søke ly i et ekteskap på den tida. Annas motiv var vel å få være nær sin elsker, og slippe å være ugift mor. (Tallak var jo gift).

Skrevet

See?

Du postet mens jeg satt og formulerte he he Slo meg på målstreken :-)

Annonse

Skrevet

Tusen takk for forklaringen! Da får jeg sove i natt uten å ligge og gruble! ;-)

Bare hyggelig :-)

Skrevet

Du postet mens jeg satt og formulerte he he Slo meg på målstreken :-)

Målstrek og målstrek, fru Blom!

Det var faktisk hele fire minutter :-)

Skrevet

Bestefar Tallak og bestemor fikk bare en sønn, og han var homse. Så kom det en ny dame på gården, og bestefar Tallak tok henne til elskerinne. Hun ble gravid, og mor til de tre brødrene (Tor, Erlend og Margido). For å gjøre dette uten at noe ble avslørt, og på en sånn måte at fasaden ble opprettholdt, mens det likevel kom nye arvinger til gården, giftet elskerinnen seg med sønnen til bestefar Tallak, som altså dermed var både halvbroren og stefaren til de tre nye sønnene til bestefar Tallak.

Jeg lurer på en ting til: Jeg syns de nevnte noe om at dette ble spesielt vanskelig for Tor og Torunn? Hvorfor var det vanskeligere for dem enn for de andre brødrene da? Og hvorfor visste Margido dette men ikke de andre?

Pussig at han heter Margido forresten, når de andre har mer vanlige navn...

Skrevet

Bruker goood tid på å poste jeg da skjønner du! Må snu og vende og lese korrektur før jeg sender og da flyr minuttene ;-)

Skrevet

Men jeg husker ikke at Erlend slo ned Tor i boka.

Skrevet

Jeg lurer på en ting til: Jeg syns de nevnte noe om at dette ble spesielt vanskelig for Tor og Torunn? Hvorfor var det vanskeligere for dem enn for de andre brødrene da? Og hvorfor visste Margido dette men ikke de andre?

Det var jo Anna som ikke ville vite av Tors kjæreste (Torunns mor) - og heller ikke ville vite noe av Torunn.

Dermed fikk ikke Torunn og Tor blitt kjent med hverandre før nå.

Skrevet

Men jeg husker ikke at Erlend slo ned Tor i boka.

Gjorde han det? Fikk bare se de siste fem minuttene jeg.... Må visst over på nrk.no og se hele episoden!

Annonse

Skrevet

Vet ikke om jeg skal si så mye om det, i tilfelle jeg røper noe som kommer i neste episode :-)

Skrevet

Bruker goood tid på å poste jeg da skjønner du! Må snu og vende og lese korrektur før jeg sender og da flyr minuttene ;-)

Jeg blir så ivrig at jeg ofte trykker på send litt for tidlig...

Har fått en fæl standard-feil i det siste: Skriver kanksje i stedet for kanskje... :-(

Skrevet

Jeg får inntrykk av at det skal ha noe med odelen å gjøre.

Men jeg skjønner ikke hvorfor. Gamlefar er jo uansett Tallaks eldste sønn, og odelsgutt. Nummer to er Tor, enten han er bror eller sønn til gamlefar.

Skrevet

Gjorde han det? Fikk bare se de siste fem minuttene jeg.... Må visst over på nrk.no og se hele episoden!

Ja da Krumme hadde ankommet gården, kom Tor inn på kjøkkenet mens Erlend strøk Krumme over låret. Dette taklet han ikke å se, så han slengte en del edder og galle til Erlend om at han bare hadde gjort moren vondt etc. Da slo Erlend ham rett i kjøkkengulvet.

Skrevet

Hvordan kom dette fram i dagens episode? (fikk ikke sett den).

Hvem fortalte det til hvem? (eller noe sånt.. ;-)

Gjest hun var slem
Skrevet

Torunn sier til faren og Margido at farmoren må ha vært ond.

Tor er uenig, mens Margido sier at hun gjorde ting vanskelig for mange, inkludert det at hun la sitt hat på Torunns mor, noe som gjorde at Torunn vokste opp uten kontakt med faren, og Tor ikke fikk møte datteren sin. Så deres tap var kanskje spesielt stort.

Skrevet

Jeg blir så ivrig at jeg ofte trykker på send litt for tidlig...

Har fått en fæl standard-feil i det siste: Skriver kanksje i stedet for kanskje... :-(

Jeg skriver ikek :-) Kjedelig å rette på det hele tiden!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...