Gjest eljo Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Hvordan kom dette fram i dagens episode? (fikk ikke sett den). Hvem fortalte det til hvem? (eller noe sånt.. ;-) Vel, Tormod ("far") ble litt pussa, de snakket om å skrive gården over på Tor, og da sa han "men gården er _min_", jeg er ikke faren deres" og så kom det ganske så rett på bordet :-) 0 Siter
Gjest eljo Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Vel, Tormod ("far") ble litt pussa, de snakket om å skrive gården over på Tor, og da sa han "men gården er _min_", jeg er ikke faren deres" og så kom det ganske så rett på bordet :-) Eh, poenget var også at det var julaften og de var samlet til middag alle sammen, Krumme, Erlend, Tor, torunn, Margido og Tormod. 0 Siter
sant å si Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Eh, poenget var også at det var julaften og de var samlet til middag alle sammen, Krumme, Erlend, Tor, torunn, Margido og Tormod. OK - takketakk ) 0 Siter
laban Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg lurer på en ting til: Jeg syns de nevnte noe om at dette ble spesielt vanskelig for Tor og Torunn? Hvorfor var det vanskeligere for dem enn for de andre brødrene da? Og hvorfor visste Margido dette men ikke de andre? Pussig at han heter Margido forresten, når de andre har mer vanlige navn... Margido visste det fordi han så moren og bestefaren sammen da han var gutt. Han hadde også snakket med moren om det én enkelt gang, da fortalte hun ham at ekteskapet bare var for syns skyld. Det var etter denne samtalen at Margido sluttet å komme hjem til gården på besøk. Moren herset jo med "faren" deres og var sjefen på gården. Tors forhold til en jente fra mer urbane strøk hadde nok ingen sjanse - det forsto jo Torunns mor ganske raskt, og stakk. Digresjon: Dette er på ingen måte noen forhistorisk problemstilling: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3140123 Jeg er enig med deg i at de tre brødrene har underlige navn hvis man ser dem under ett. Nå er Margido ikke helt ukjent i Trøndelag, men jeg synes liksom ikke det høres ut som om navnene Tor, Erlend og Margido kan være valgt av de samme foreldrene. Men det har vært mye oppkalling osv. på de kanter - og jeg kan tenke meg at moren deres var av den typen som tok hensyn til sånt... 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg skriver ikek :-) Kjedelig å rette på det hele tiden! Det har jeg gjort i ti år - og det kommer aldri til å bli bedre tror jeg.... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Bestefar Tallak og bestemor fikk bare en sønn, og han var homse. Så kom det en ny dame på gården, og bestefar Tallak tok henne til elskerinne. Hun ble gravid, og mor til de tre brødrene (Tor, Erlend og Margido). For å gjøre dette uten at noe ble avslørt, og på en sånn måte at fasaden ble opprettholdt, mens det likevel kom nye arvinger til gården, giftet elskerinnen seg med sønnen til bestefar Tallak, som altså dermed var både halvbroren og stefaren til de tre nye sønnene til bestefar Tallak. Jadda. Oppklart nå? :-) ''Så kom det en ny dame på gården'' Hvis hun ikke kom dit som den homofile sønnens kone, hvordan havnet hun på gården? Traff hun Tallak eller sønnen først? Har lest boken, men husker ikke om dette var klart :-). 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 ''Så kom det en ny dame på gården'' Hvis hun ikke kom dit som den homofile sønnens kone, hvordan havnet hun på gården? Traff hun Tallak eller sønnen først? Har lest boken, men husker ikke om dette var klart :-). Enten var hun fra bygda og traff Tallak utenfor gården som hans elskerinne - eller så kom hun til gården som tjenestejente, og ble hans elskerinne der. Jeg husker heller ikke dette eksakt. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Enten var hun fra bygda og traff Tallak utenfor gården som hans elskerinne - eller så kom hun til gården som tjenestejente, og ble hans elskerinne der. Jeg husker heller ikke dette eksakt. Ok, takk 0 Siter
Mirabell Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 ''Så kom det en ny dame på gården'' Hvis hun ikke kom dit som den homofile sønnens kone, hvordan havnet hun på gården? Traff hun Tallak eller sønnen først? Har lest boken, men husker ikke om dette var klart :-). Det var Tallak hun traff. Boken åpner med en scene der de elsker i forbindelse med slåttonn eller noe. Nede i naustet, kanskje? Tror hun jobber på gården før hun gifter seg med sønnen. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg lurer på en ting til: Jeg syns de nevnte noe om at dette ble spesielt vanskelig for Tor og Torunn? Hvorfor var det vanskeligere for dem enn for de andre brødrene da? Og hvorfor visste Margido dette men ikke de andre? Pussig at han heter Margido forresten, når de andre har mer vanlige navn... Grunnen til at det var vanskeligere for Tor var også at dette betydde at "faren" (som da egentlig er halvbroren) dermed er eldst, og odelsgutt, foran Tor, som altså har ønske om å ta over gården. 0 Siter
Atene Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Grunnen til at det var vanskeligere for Tor var også at dette betydde at "faren" (som da egentlig er halvbroren) dermed er eldst, og odelsgutt, foran Tor, som altså har ønske om å ta over gården. Men hvorfor skulle det spille noen rolle? "Faren" har jo odel uansett. Det er han som er Tallaks eldste sønn. 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Men hvorfor skulle det spille noen rolle? "Faren" har jo odel uansett. Det er han som er Tallaks eldste sønn. Jeg tror det er et rimelig hardt slag i trynet for Tor å få vite at "faren" hans er homofil, aldri har hatt sex med moren, og at hans egentlige far er den han har kalt farfar hele sitt liv. 0 Siter
Atene Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg tror det er et rimelig hardt slag i trynet for Tor å få vite at "faren" hans er homofil, aldri har hatt sex med moren, og at hans egentlige far er den han har kalt farfar hele sitt liv. Spille noen rolle i forhold til odelen, mente jeg. Resten er en annen sak. 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Spille noen rolle i forhold til odelen, mente jeg. Resten er en annen sak. Ja, jeg skjønte egentlig at det var det dere snakket om, men leste tråden litt i hytt og pine og ville bare si at jeg trodde Tor reagerte pga det, ikke fordi han plutselig ikke ville få gården lenger. 0 Siter
Babette Skrevet 23. oktober 2007 Skrevet 23. oktober 2007 Ja, jeg skjønte egentlig at det var det dere snakket om, men leste tråden litt i hytt og pine og ville bare si at jeg trodde Tor reagerte pga det, ikke fordi han plutselig ikke ville få gården lenger. Jeg tror det verste for Tor er at moren ikke var den han trodde, at hun har sveket dem alle. Han er ekstremt morsbundet og nærmest sosialt forkrøplet i forhold til andre mennesker. Den eneste han knyttet seg til, var moren. Så viser det seg at hun levde på en stor løgn hele livet, og har trukket dem alle inn i denne løgnen. . Måten hun herset med sin mann på, stilles også i et enda verre lys når man kjenner hele historien. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Men hvorfor skulle det spille noen rolle? "Faren" har jo odel uansett. Det er han som er Tallaks eldste sønn. Nei, jeg er ikke sikker på det der, men det er sånn det står i boka. Jeg ville vel også ment at gården allerede er "faren" sin, og ikke moren, som jo var inngift. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Men jeg husker ikke at Erlend slo ned Tor i boka. Nå har jeg sett mandagens episode på internett. Syntes at serien tok seg veldig opp nå i tredje episode i forhold til de to første gangene. Sjekket med boka, og det stemmer at Erlend slo Tor da han ble så sint fordi Erlend og Krumme strøk hverandre på låret. 0 Siter
Babette Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Nå har jeg sett mandagens episode på internett. Syntes at serien tok seg veldig opp nå i tredje episode i forhold til de to første gangene. Sjekket med boka, og det stemmer at Erlend slo Tor da han ble så sint fordi Erlend og Krumme strøk hverandre på låret. Jeg må ha fortrengt det! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg må ha fortrengt det! Det står faktisk ikke direkte at Erlend slår, men det ligger mellom linjene: ''"-Ikke rop. Du har ikke gjort mor annet enn vondt." Kinnet sved., han falt inn over kjøkkenbenken.......'' Så det var egentlig lett å misse akkurat den handlingen! 0 Siter
Babette Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Det står faktisk ikke direkte at Erlend slår, men det ligger mellom linjene: ''"-Ikke rop. Du har ikke gjort mor annet enn vondt." Kinnet sved., han falt inn over kjøkkenbenken.......'' Så det var egentlig lett å misse akkurat den handlingen! Jeg synes liksom ikke det ligner Erlend å slå. Han virker så pasifistisk. Og det høres jo mer ut som en ørefik i boka. I serien ble Tor slått i gulvet og fikk skikkelig blåveis. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.