Gå til innhold

Ryddehjelp i huset. Noen som har det?

Anbefalte innlegg

Gjest Løvinne71
Skrevet

Siden vi er en travel familie på 4, vurderer vi å skaffe oss litt hjelp i huset.

Å ha en vaskehjelp er jo ganske vanlig. Men helt ærlig synes jeg at det daglige ROTET er det største problemet hos oss!

Særlig å få unnagjort klesvask og lagt ting på plass, og den daglige ryddingen på kjøkkenet, som å ta ut / inn av oppvask maskinen, vaske kjeler, og holde benker og bord rene og ryddige.

Kunne defor tenke meg en person som kunne komme en time eller to et par ganger i uka for å vaske litt klær, rydde litt, særlig på kjøkkenet,og feie over med støvsugeren på de mest utsatte områdene.

Jeg tror dette ville vært mere til hjelp for oss, enn en som bare vasker hver 14 dag.

Er det noen som har erfaring med denne typen hjelp i huset?

Jeg tenkte muligens på en student, eller en videregående elev som kan trenge litt ekstra lommepenger. Da kunne vedkommende tatt et par timer hjemme hos oss før vi kommer hjem fra jobb.

Hvor burde jeg evt henvende meg for å finne en slik person? Og hvor mye bør vi isåfall betale?

Ville dere hatt betenkeligheter med å la en fremmed ungdom komme inn i huset når vi ikke er hjemme?

Barna våre på 11 og 12 er hjemme etter skoletid. og vil antagelig ofte være hjemme.

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ikke det skulle være så vanskelig å få tak i en person til å hjelpe dere med dette, enten det blir en utlending, en skoleelev eller en annen. Tror det er viktig at oppgavene er så konkrete som du nevner. Generell "rydding" blir jo litt vanskeligere å sette noen til (og det kan bli vanskelig å finne tingene igjen).

Vaskehjelpen vår hjelper til med bretting og sortering av klær, men har jo litt problemer med å sortere, særlig barneklærne, naturlig nok. Vi legger dem på plass selv. Hun rydder også litt i leker, selv om vi forsøker å få unna det grøvste før hun kommer.

Skrevet

Hva med å sette i sving barna dine? Det gjorde jeg da mine var i den alderen, de strøk, rydda, støvsugde og lagde litt mat.

Skrevet

Fra en students perspektiv, så vil jeg bare si at en sånn jobb høres super ut.

Man får jo fort en magefølelse for en person, om det er en til å stole på? Og barna dine er jo store nok til å ta en telefon til deg om det skulle være noe.

Det må jo være en glimrende løsning for å få litt bedre tid til viktigere ting :)

Skrevet

Hva med å sette i sving barna dine? Det gjorde jeg da mine var i den alderen, de strøk, rydda, støvsugde og lagde litt mat.

Joda, de hjelper ofte til de også. Men det blir litt tilfeldig, ettersom de ofte har myyye annet å gjøre etter skoletid. De er ofte sammen med venner, eller har med seg noen hjem.

Det er vanskelig å følge opp at ting blir gjort når vi ikke selv er tilstede og kan mase på dem...

Skrevet

Jeg ville heller latt ungene gjøre det mot lommepenger! Jeg hadde aldri sluppet inn noen fremmede for å rydde i klesvasken og oppvasken min, men det er mulig jeg er sær. :o)

At noen fremmede kunne vasket litt etter at jeg selv har ryddet kunne jeg kanskje gått med på, men jeg er ikke helt sikker der heller,.

Skrevet

Fra en students perspektiv, så vil jeg bare si at en sånn jobb høres super ut.

Man får jo fort en magefølelse for en person, om det er en til å stole på? Og barna dine er jo store nok til å ta en telefon til deg om det skulle være noe.

Det må jo være en glimrende løsning for å få litt bedre tid til viktigere ting :)

Så flott å høre!

Men hvor mye bør vi betale? Og hvor kan jeg evt henvende meg for å best nå frem til

denne målgruppen?

Skrevet

Jeg ville heller latt ungene gjøre det mot lommepenger! Jeg hadde aldri sluppet inn noen fremmede for å rydde i klesvasken og oppvasken min, men det er mulig jeg er sær. :o)

At noen fremmede kunne vasket litt etter at jeg selv har ryddet kunne jeg kanskje gått med på, men jeg er ikke helt sikker der heller,.

Jeg har tenkt som deg. Men funnet ut at jeg kanskje må fire litt på prinsippene mine

for at hverdagen, eller ihvertfall husholdningen, skal fungere litt mere tilfreds stillende.

Det er slitsomt og stressende og føle at det alltid er smårotete fordi man ikke har tid eller overskudd til å holde husarbeidet unna.

Full jobb, 2 hester, hus og barn krever sitt, så det er ikke mange timer tilovers i hverdagen.

Jeg tror også at avlastning utenifra ville ha hjulpet oss til å komme inn i en bedre rytme og virket litt motiverende for å gjøre en edre innsats selv også..

Skrevet

Så flott å høre!

Men hvor mye bør vi betale? Og hvor kan jeg evt henvende meg for å best nå frem til

denne målgruppen?

Hmm. Svart, tenker du på? Ca 100 kr timen svart, tror jeg er ok. Hvis du trenger 2 x 2 timer i uka, så utgjør det en koselig sum for en student; samtidig som det er en lett jobb i den forstand at den ikke krever så mye tenking, og det er fint når studiet er krevende.

Kjenner du en som er student? På høyskolen hvor jeg studerer, så kan elevene logge seg inn på en side på hjemmesidene til skolen, hvor det blant annet er et sånt alt-mulig-rart-forum hvor man kan annonsere. Så en student kunne lagt ut en sånn annonse på vegne av deg. Fysisk inne på skolen er det også oppslagstavle, men jeg vet ikke hvor ok det er å bruke den..

Skrevet

Joda, de hjelper ofte til de også. Men det blir litt tilfeldig, ettersom de ofte har myyye annet å gjøre etter skoletid. De er ofte sammen med venner, eller har med seg noen hjem.

Det er vanskelig å følge opp at ting blir gjort når vi ikke selv er tilstede og kan mase på dem...

Flott at du har begynt å "lære" dem opp. Barn i dag har nok mere å gjøre enn da mine vokste opp,( er jo en mere hektisk tid vi lever i) men de sier nå i voksen alder at dem er glad for at dem måtte hjelpe til hjemme, er nok viktig når dem en dag skal stå på egne bein. Jeg var heller aldri i 100% stilling så har du muligheten til ryddehjelp er det sikkert godt for deg/dere.

Skrevet

Det hadde vært deilig med ryddehjelp i huset til tider.... Det å ta inn en fremmed er litt tøft siden du har barna hjemme i den tiden. Jeg synes du skal høre med ungdommer du kjenner om de vet om noen som kunne tenke seg en slik jobb. Da fpår du muligheten til å vite hva slags person du tar inn i huset ditt.

Her flyter det også ofte med rot. Alle har sitt å holde på med. Vi har en ordning med å fordele oppgaver/ansvarsområder, men det sklir jo ut iblant. Nå er det på tide med oppfrisking.

Jeg foreslår at du ber dine barn starte vaskemaskinen når de kommer hjem. En starter og en henger opp. En dag hver pr uke? Så en annen dag har en ansvar for ok kjøkken til du kommer , og den andre passer på at du ikke faller overende pga sko og klær i gangen? Osv

Din mann tar seg av rydding av stua og oppvasken etter middag, og omvent når han lager middag?

Disse tingene tar ikke lange tiden, men letter din hverdag masse. Dine barn blir fornøyde med seg selv også.

Si til barna hva du har tenkt å søke etter, spør om de vil ha jobben eller om de kjenner noen som vil ha den :)

Så lett det er å skrive gitt ;) Det er ikke alltid lett å få ting på gli.

Gjest knekkebrødet
Skrevet

Skjønner hva du mener. Det er ikke alltid lett å strekke til med alt husarbeidet når man har annet å drive med av jobb og fritidsinteresser. Her i huset var alt kaos og det var skikkelig vanskelig å få gjort ryddingen, så vi betaler en neger femti kroner timen for tre timers arbeid 2-3 dager i uka.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tenkte som deg tidligere. Men har man først svelget denne kamelen, skjønner man ikke at man ikke gjorde det tidligere!

I en travel hverdag med (mer enn) fulle jobber er vaskehjelpen en utrolig hjelp - både rent praktisk/tidsmessig og ikke minst i forhold til konfliktkilder i hjemmet (foreldre mellom). Nå skjønner jeg ikke helt hvordan vi skulle klart oss uten... langt mindre hvordan det da ville sett ut hjemme¨.

Gjest Elextra
Skrevet

Skjønner hva du mener. Det er ikke alltid lett å strekke til med alt husarbeidet når man har annet å drive med av jobb og fritidsinteresser. Her i huset var alt kaos og det var skikkelig vanskelig å få gjort ryddingen, så vi betaler en neger femti kroner timen for tre timers arbeid 2-3 dager i uka.

Neger!? Om du fleiper her var det ikke morsomt.

Skrevet

Har det ikke og har foreløpig ikke råd siden mannen studerer og bare jobber deltid.

Her ser det 99% av året fullstendig katastrofalt ut. Og da overdriver jeg ikke.

Gjest Vekten87
Skrevet

har ikke hatt vaskehjelp, men har vært.. likte meg godt, var bekjent gjennom barnevakt.. fikk bra betalt og de stolte på meg. tillit er viktig når du skal slippe en fremmed inn og la mennesket gå å ordne i deres ting..

mine oppgaver var og:

rydde

tørke støv

legge sammen henge opp klær (ikke vaske de)

vaske baderommene

tømme/fylle oppvaskmaskinen

støvsuge og vaske gulv

hadde ca to timer på meg..så de tok helge handel i mens så jeg fikk styre i fred....

ungene ryddet rommene sine og lekerommet før jeg kom. mor i huset sa at rommene deres ikke ble vasket hvis de var rotete.(så de lærte litt også)

jeg synes dette var en veldig grei ordning, tror de gjorde det også :)

Skrevet

Neger!? Om du fleiper her var det ikke morsomt.

Jeg tviler på at det er noen som gidder ta andres dritt for en femtilapp i timen (her i landet) så jeg antar det var et forsøk p¨å å være morsom ja.

Skrevet

Jeg er student, og syns den jobben høres super ut! Tror ikke du vil få noen problemer med å finne noen som vil ha en slik jobb. Det blir jo ikke så mange timer i uka, studier tar jo lang nok tid, samtidig som det blir litt ekstra lommepenger.

Hør med eldre søsken til vennene av barna? De kjenner dere kanskje litt, eller i det minste vet hvem de er, så blir det litt tryggere?

Skrevet

Dust.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...