Gå til innhold

Undervekt

Minja

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente i midten av 20 - årene. Sliter med dårlig matlyst og tristhet på grunn av familiære årsaker. ... I løpet av de siste 5 måneder har jeg tatt av tilsammen 14 kilo. Har gått fra 62 til 48 kilo, er 167 centimeter høy. Synes selv jeg er skrekkelig tynn nå, men jeg har altså dårlig matlyst. Samtidig har jeg en aktiv hverdag sammen med eget barn og skole.

Er det farlig å være så tynn? Føler meg ofte svimmel når jeg reiser meg, men har kontrollert både blodtrykk og blodprosent og disse verdiene var fine. Forsøker å spise kaloririk mat, men samtidig når matlysten er så dårlig blir det helst til at jeg må spise noe jeg faktisk har lyst på. Håper noen kan gi meg råd og vink.

hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mora mi har alltid vært tynn. (Var 52 kilo da ho var høygravid meg meg....)

Ho skulle ha kjevelås en periode, og var veldig engstelig for det. Ho ble da tipset om å lage seg proteinshake. Dvs. proteinpulver, melk, gjerne litt is + frukt. Det var lett å få i seg, og ho gikk ned minimalt i denne perioden.

Kanskje dette kan være noe for deg også?

Mange slike slankepulver/proteinpulver inneholder mye vitaminer/mineraler, og det har du i hvertfall godt av nå da du spiser lite. (Selvsagt i tillegg til den maten du spiser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Kjøp calogen på apoteket, det er et kaloritilskudd som du kan ta for å unngå ytterligere vektnedgang.

Du tar 30 ml x 3 pr dag, det er ikke så store mengder av gangen. Det gjør at det er lettere å få ned selv om man har nedsatt matlyst.

Hva med å ha liggende noe smått og lettspist som f.eks ritzkjeks med smøreost, og druer? Det har høyt energiinnhold og lavt volum slik at det ikke fyller opp så veldig.

Når du er tørst, velg drikke som inneholder kalorier, gjerne juice, da får du litt vitaminer også. Kalorier som inntas i drikkeform gir mindre metthetsfølelse enn kalorier inntatt som mat.

Du burde også ta vitamintilskudd og omega3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora mi har alltid vært tynn. (Var 52 kilo da ho var høygravid meg meg....)

Ho skulle ha kjevelås en periode, og var veldig engstelig for det. Ho ble da tipset om å lage seg proteinshake. Dvs. proteinpulver, melk, gjerne litt is + frukt. Det var lett å få i seg, og ho gikk ned minimalt i denne perioden.

Kanskje dette kan være noe for deg også?

Mange slike slankepulver/proteinpulver inneholder mye vitaminer/mineraler, og det har du i hvertfall godt av nå da du spiser lite. (Selvsagt i tillegg til den maten du spiser)

Tusen takk for råd og vink. Tror jeg skal prøve noe kalori pulver =) 30 ml er jo ikke så mye!

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og vink. Tror jeg skal prøve noe kalori pulver =) 30 ml er jo ikke så mye!

Hilsen meg

30 ml???? Du må nok lage litt mer enn det dersom det skal monne. Det er jo under 1/2 dl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Noe som hjalp meg da jeg også fikk det som deg, orket ikke mat nå alt rundt meg var kaos. Gikk fra litt overvektig til normalvektig jeg da, men ble jo svimmel osv... kroppen trenger mat uansett.

Les på sider som www.matprat.no og www.artoftaste.no. Bilder av mat og enkle oppskrifter, se om du finner noe som frister, ev du liker deler av oppskrifter men vil heller ha noe annet i, det har jeg ofte gjort. Ha som mål å spis NOE i løpet av dagen, jeg startet med å tvinge i meg et måltid om dagen.. orker egentlig ikke men tenkte at ET måltid klarer jeg vel. Så gikk det uten problem å spise både 1-2 måltider (tillot meg så klart flere måltider, dette var minimum) så da ville jeg spise 2 ganger hver eneste dag framover. Gjelder å ta en dag om gangen når alt er kaos, og fokusere på her og nå. Og her og nå finner du kanskje en god oppskrift du vil prøve ;-).

Hva med ting som melk, jogurt osv? Det er flytende men inneholder kalorier, kanskje hjelper litt å heller drikke et glass melk og spise litt jogurt, så har du ihvertfall fått i deg litt energi? Drikkejogurt finnes det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Gå til legen og be om Tolvon. De virker lett anti-depressive, søvnfremkallende og fremfor alt appetittvekkende! Jeg gikk opp 15 kg på dem fra 43 til 58 på rundt ett år!

Anebefales på det sterkeste. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...