Gå til innhold

LeseUlyst-aksjonen....

Gjest lesehesten min fikk lesepest

Anbefalte innlegg

Gjest lesehesten min fikk lesepest
Skrevet

Driver deres skoler fremdeles med denne aksjonen?

Har en fortvilt åtteåring i huset. Vi leser jevnt og trutt som vi alltid har gjort, dvs. ca en halvtime sammen hver dag. Tida strekker ikke til så mye mer, med søsken, alenemamma, pendling til og fra pappa'n etc etc.

Hun leste ganske mye i høstferien og skrev dette inn på rett plass i skjemaet. det fikk hun IKKE poeng for, for da var det ferie. Og i dag hadde hun ikke fått poeng fordi hun ikke hadde summert forrige ukes minutter. Og som hun sa: "Det er vel kanskje fordi det ikke er nok poeng til å få klistremerke.."

I dag har de hatt samvær med faren, kom hjem halv åtte, skal spise og stelle seg - og det ble ikke tid til lesing. Jenta var så fortvilt at hun var på gråten.

Hun har alltid vært glad i bøker, blader og lydbøker, blir lest for (stort sett) hver eneste dag, leser selv og trives med det. Men nå er lesing blitt TVANG, det eneste som teller er å få de helv... klistremerkene på plass. Klistremerkene er blitt et symbol på flink/ikke flink. All leselyst er forsvunnet, det begynner å bli lenge siden sist hun satte seg for å KOSE seg med en bok.

Skrevet

Det er det jeg har fryktet at vil skje med mange av barna ja. Min datter sliter også. Uka som gikk ble det bare lest til lesekompismerke. Det var ok sa hun, men denne uka vil ho ta igjen slik at ho får medalje, men det ser ut til å sprekke? Jeg synes det er rart at ikke lærerene sier at de må ta tiden selv når de leser på skolen. Min datter husker det ikke. Er lærerene også leie kanskje?

Skrevet

Det er det jeg har fryktet at vil skje med mange av barna ja. Min datter sliter også. Uka som gikk ble det bare lest til lesekompismerke. Det var ok sa hun, men denne uka vil ho ta igjen slik at ho får medalje, men det ser ut til å sprekke? Jeg synes det er rart at ikke lærerene sier at de må ta tiden selv når de leser på skolen. Min datter husker det ikke. Er lærerene også leie kanskje?

På skolen "vår" får alle 15 minutter pr. skoledag i skoletiden uansett. Kanskje noe å foreslå for deres lærer også?

Skrevet

Innmari synd hvis det får sånne utslag, og det kan det nok lett få... Jeg syns det blir alt for mye konkurranse. Nå er jeg et fryktelig u-konkurrerende menneske, og liker i utgansgpunktet ikke at ungene skal konkurrere på skolen. Alle er kjempeflinke og står på som bare det, og så er det èn klasse eller èn elev som skal "vinne".

Når det i tillegg får sånne utslag som for lesehesten din er det rett og slett tragisk. Håper du formidler dette med all mulig tydelighet til læreren og gjerne på foreldremøte også, det hadde jeg gjort hvis jeg hadde sett sånne resultater.

Litt artig kommentar fra førsteklassingen min på søndag: har vi leselekser _neste_ uke også?? Ja, sier jeg, det er leseslystaksjon neste uke også for førsteklassen, men det er vel bare hyggelig? Vi leser jo så mye ellers også, så det er vel ikke noe problem? sier jeg. Jo, for det var ikke noe moro når de skulle ha leselekser i _to_ uker! Mente han. Ennå hos oss har de ikke sånt pes med klistremerker og mas, de har bare i lekse at vi skal lese sammen minst 15 minutter daglig. Tror det er mer opplegg på de andre trinnene, blant annet fikk en av klassene premie på fredag for flest leste sider, Teit spør du meg.

Nei, LeseUlyst er ikke noe bra, da har det virket stikk motsatt. Bedre å oppmuntre til lesing hele året da, med besøk på biblioteket, bruk av lydbøker, lesing av bøker i klassen og oppmuntring til lesing på senga..... Sånn skippertakmetodikk passer ikke alle.... Og resten av familien har jo faktisk et liv ved siden av skolen selv om de har leseaksjon...

Skrevet

På skolen "vår" får alle 15 minutter pr. skoledag i skoletiden uansett. Kanskje noe å foreslå for deres lærer også?

Ja det er jo greit å ha noe fast å forholde seg til. Minst 15min er jo greit. Tidligere leste de opp mot en time på skolen.... Virker som lærerene dabber av.

Skrevet

Min 3-klassing er med på prosjektet. De fikk klistremerker i høstferien også.

Som du sier, så strekker ikke alltid tiden til, men det har vært positivt her i huset.

Hver frokost setter vi på lydbok. Kjempekoselig. Holder på med Lillebror og knerten akkurat nå. Da har vi fått unna 20 minutter. Så er det leselekse på 15-20 minutter. I tillegg blir det litt lesing på skolen. Det har ikke blitt noe pes her selv om ho alltid vil oppnå beste "trinn" å lese 315 minutter i uka.

Jeg har også kjøpt inn Tom og Jerry blad hver gang det er et nytt blad. Det er alltid stor stas, og tar over 30 minutter å lese.

Men jeg har jo måtte være litt kreativ for at det skal bli positivt for henne. I tillegg har ho fått en skritteller som har stoppeklokke på. Så da tar ho tiden selv, og det er kult synes ho.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...