Gå til innhold

hva er galt når ...


Gjest kalia

Anbefalte innlegg

Hva er galt når en persons eneste ønske er å bli likt av andre? Når en person ikke lenger kan være sint? Når en person ikke lenger kan si nei? Når en persons eneste mål er å unngå konflikter eller å skape dårlig stemning eller vonde følelser hos noen?

Personen vet at det er vel og bra å være snill og flink. Men hun føler seg ikke normal. Selvutslettende, samtidig som hun innerst inne også tenker på seg selv. Hun ønsker intenst at noen skal gi henne litt genuin oppmerksomhet eller omsorg, men hun undertrykker ønsket så mye hun klarer fordi hun føler det er for egoistisk. Hun vil ikke være egoist. Men kanskje er det nettopp det hun er? Hykler, fordi hun prøver så hardt hun kan å være en person, en snill og riktig person, et så godt menneske som hun kan være, men samtidig tenker hun innerst inne ganske mye på seg selv?

Hva er det med henne egentlig?

Hun vil bare være et godt menneske. Men derfor kan hun ikke lenger tillate seg å vise svakheten hun føler inne i seg. Hun kan ikke være svak lenger. Hun lengter intenst etter omsorg. Men hun kan ikke være svak.

Hun hater den hun er. Hun er ikke god nok.

(håper veldig noen kan ta seg bryet med å skrive noen ord?)

Hun trenger noen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei kalia...

jeg kjenner meg igjen(som en del av min fortid)og d er grusomt ekkelt ¨å sitte inne med alt d.

DU ER IKKE HYKLERSK,ELLER EGOISTISK!!

men du-som du skriver selv-hater deg selv,føler deg mindre verdt en andre,og du lar all aggresjon gå innover,du reagerer med å straffe degselv/tar ansvar for andres følelser i en altfor stor grad!!

jeg vet d ikke nytter å si at du må være stærk,kreve å bli hørt....men d er aldri sunt å reagere slikt som du gjør...d er sunnere og bedre å reagere utad!! du er vell redd for å skape konflikter,men d skal du ikke behøve å være...folk er ikke så skjøre at de ikke tåler å høre d som er rett,d du føler!

man blir dessverre nestn bare utnyttet hele tiden når man ikke klarer å si nei!

en stor klem gir jeg deg,og håper at du klarer å være ekte,være degselv og stå på dine behov og meninger!!

du fortjener omsorg,du fortjener å vise aggresjon!

d er ingenting egoistisk med å ta vare på sine behov/interesser!!!husk at du er den nærmeste personen i livet ditt,og du er ikke ansvarlig for andre!!!!

du må ta vare på degselv førstogfremst!såå kan du tenke på andre! jeg foreslår at du tar kontakt med terapaut/rådgiver,og at du kanskje melder deg på et bøllekurs!!? man er født med retten til å si nei!!og d er d dessverre alt for mange kvinner som ikke greier å si,ofte har d med erfaringer for hva som skjer når man sier nei,kanskje har man fått ødelagt sine grenser! men ingenting annet en brae ting kan skje når man sier nei.på d langsiktige!!man finner sine virkelige venner,man klarer etterhvert å slappe av,man øker sin selvtillit,krever/får respekt,og lar seg ikke utnytte!!man er tross alt født alene,og man dør alene,man er seg selv nærmest..og må derfor sørge for sine egne behov for å kunne være dær for andre!

jeg ønsker deg lykke til,og husk at du er en flott person,som ikke er/vil være egoistisk!d er ikke noe egoistisk med å ta vare på segselv(dette ble et langt innleg..)*omsorg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dette er diagnosekriteriene på unnvikende personlighetsforstyrrelse.

Kjenner du igjen noe her?

Unnvikende personlighetsforstyrrelse

DSM-IV 302.82, ICD-10: F60.6

Et vedvarende mønster av sosial hemming, utilstrekkelighetsfølelse og overfølsomhet for negativ vurdering. Dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav fire (eller flere) av følgende:

1. unngår yrkesaktiviteter som medfører betydelig sosial kontakt på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvising

2. er uvillig til å innvolvere seg med andre uten å være sikker på å bli godtatt

3. er tilbakeholden i intime forhold på grunn av frykt for å bli gjort til skamme eller latterliggjort

4. er opptatt av å bli kritisert eller avvist i sosiale situasjoner

5. er hemmet i nye interpersonelle situasjoner på grunn av utilstrekkelighetsfølelse

6. betrakter seg selv som sosialt udugelig, lite attraktiv eller mindreverdig sammenlignet med andre

7. er uvanlig tilbakeholdende med å ta personlig risiko eller å engasjere seg i nye aktiviteter fordi de kan føre til forlegenhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HemLiss

Jeg tror at mange som leser dette kjenner seg veldig godt igjen nå. Jeg har det akkurat sånn jeg også, og jeg jobber veldig med å bli kvitt dørmattesyndromet. Det er ikke lett, og det føles forferdelig å måtte såre noen når jeg må si nei, eller å si det jeg egentlig mener. Jeg har dessverre ingen råd, ellers hadde jeg brukt dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

Jeg kjenner meg så godt igjen!

Jeg var der for 1 år siden. Men jeg oppsøkte psykolog, og han fikk meg sakte men sikkert til å skjønne at MINE meninger og følelsen OGSÅ var viktige!

Det hjalp meg tidligere en gang å gå på selv-helvdelseskurs eller "bøllekurs", men jeg glemte "alt" kort tid etter.

Etter noen måneder hos psykolog har jeg "lært" det, og jeg har det MYE bedre!

Kontakt allmennlegen din og be om henvisning til en psykolog som har avtale med det offentlige (så blir det ikke så dyrt, og du får frikort etterhvert) og så får du time om en stund!

Lykke til!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er diagnosekriteriene på unnvikende personlighetsforstyrrelse.

Kjenner du igjen noe her?

Unnvikende personlighetsforstyrrelse

DSM-IV 302.82, ICD-10: F60.6

Et vedvarende mønster av sosial hemming, utilstrekkelighetsfølelse og overfølsomhet for negativ vurdering. Dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav fire (eller flere) av følgende:

1. unngår yrkesaktiviteter som medfører betydelig sosial kontakt på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvising

2. er uvillig til å innvolvere seg med andre uten å være sikker på å bli godtatt

3. er tilbakeholden i intime forhold på grunn av frykt for å bli gjort til skamme eller latterliggjort

4. er opptatt av å bli kritisert eller avvist i sosiale situasjoner

5. er hemmet i nye interpersonelle situasjoner på grunn av utilstrekkelighetsfølelse

6. betrakter seg selv som sosialt udugelig, lite attraktiv eller mindreverdig sammenlignet med andre

7. er uvanlig tilbakeholdende med å ta personlig risiko eller å engasjere seg i nye aktiviteter fordi de kan føre til forlegenhet

Å, herregud!

Dette må da være meg, alt stemte! Uff ja, godt jeg får hjelp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...