Gå til innhold

xenical

celinelar

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMI på 37 og har fått tips om noe som heter xenical. Som jeg forstår er dette et middel som demper opptaket av fett, og at ikke hvem som helst som kan få det.

Hva skal til for at legen kan foreskrive ut dette til en pasient?

Fikk høre at det var ekstremt dyrt.

Noen som vet hva det koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

hei!

det eneste jeg vet er at man må ha bmi over 30 for å få det.

pluss at hvis mere enn 30 prosent av maten er fett, så får man visst skikkelig diare, sånn at man omtrent ikke kan bøye seg uten at det går galt...

men er jo egentlig bare en ekstra dytt til å spise sunnt!!!

jeg vet ikke hva det koster, men det er vel bare å ringe en lege å spørre??

lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster rundt 700 til 800 kroner.Du kan få det hvis du har BMI over 30 Har hørt at noen også kan få det dekket av trygdekontoret men det kom ann på legen din"bare rykter vet ikke sikert"

Det nytter ikke og drikke cola og spise sjokolade for det vil ikke ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenical koster ca. 730 kroner for en måneds forbruk.

Du må ha BMI over 30 for å få det. Noen leger er likevel skeptiske til å skrive det ut fordi effekten ikke er spesielt god. Jeg kranglet meg til å få forsøke, og gikk ned tre ørsmå kilo på 3 måneder! FOr meg var det overhodet ikke verdt pengene!

Xencial hemmer fettopptaket litt, og det er altså bare for dem som spiser ekstremt mye fet mat dette har noen effekt. Jeg spiste mest sukkerholdig mat (brus, sjokolade mm) og det hjelper det ikke på i hele tatt.

Spiser man for mye fett en dag, får man en veldig ekkel diarè. Den er nesten som olje (fett!) og ikke helt enkel å kontrollere. Noen har det verre enn andre. Jeg plagdes i tillegg med litt magesmerter og luft.

Jeg kuttet ut Xencial etter 3 måneder. Har valgt å gjøre det "the hard way" med mosjon og sunn mat. Det var tøft de første ukene, men nå går det nesten automatisk og vekta går sakte, men sikkert riktig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde en BMI på 29,men kom opp på 30 med klær på hos legen, så jeg fikk Xenical (jeg har lavt stoffskifte også og bruker liothyronin og thyroxin). Har brukt xenical i en mnd. og har allerede gått ned 5 kg. Dette er jeg svært godt fornøyd med. Jeg betaler 680 kr. mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å takke alle dere som har bidratt med svar. fint at det er opp og ned, ble noe bekymret over diare innlegget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei celinelar

Xenical fås kun på resept fra lege etter en vurdering. Helsemessig skadelig overvekt er et absolutt krav. BMI må være over 30 kg/m2 (evt over 28 kg/m2 med andre risikofaktorer i tillegg). Kontraindikasjoner er malabsorpsjon (tarmen tar ikke opp næring som normalt), gallesykdom, graviditet, amming eller kjent overfølsomhet mot innholdsstoffer. Medikamentet er kun godkjent til personer over 18 år. Bruk må vurderes spesielt ved lever- og nyresykdom. Det koster i overkant av 700 kroner per måned å benytte dette medikamentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...