Gjest best wishes Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har snakket med en person som ikke skiller mellom tonemer. han uttaler Kina som "bønner". Jeg lurte først på om han var utenlandsk opprinnelig, men det stemmer visst ikke. Hvilke dialekter er det som ikke skiller mellom sola og Sola? 0 Siter
Babette Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Nordnorske. I alle fall i mine ører. 0 Siter
Mistera Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 For meg er det de med østlands dialekt (samma hvor) 0 Siter
Babette Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 For meg er det de med østlands dialekt (samma hvor) Jeg har aldri hørt noen dialekter på Østlandet som ikke skiller mellom bønner og bønder, sola og Sola osv. Hvilke deler av Østlandet tenker du på? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg vet ikke om noen dialekt som er sånn, men har vært borti enkeltpersoner som snakker sånn. Det er vel ikke alle som har oppfattet at ordene skal betones ulikt. 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg vet ikke om noen dialekt som er sånn, men har vært borti enkeltpersoner som snakker sånn. Det er vel ikke alle som har oppfattet at ordene skal betones ulikt. jeg synes det er merkelig om en person ikke hører forskjell på det, spesielt hvis vedkommende er født og oppvokst et sted hvor det er en forskjell på sola og Sola. Går det an da? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 jeg synes det er merkelig om en person ikke hører forskjell på det, spesielt hvis vedkommende er født og oppvokst et sted hvor det er en forskjell på sola og Sola. Går det an da? Personlig hører jeg tydelig forskjell, så jeg har ingen god forklaring på hvorfor noen snakker sånn. Det er flust av folk som ikke hører forskjell på kj og skj-lyden også. For meg skjærer det i ørene når jeg hører Pia Haraldsen snakke om "fin skjole med fint skjede i halsen", men selv hører hun antagelig ikke forskjell. 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Personlig hører jeg tydelig forskjell, så jeg har ingen god forklaring på hvorfor noen snakker sånn. Det er flust av folk som ikke hører forskjell på kj og skj-lyden også. For meg skjærer det i ørene når jeg hører Pia Haraldsen snakke om "fin skjole med fint skjede i halsen", men selv hører hun antagelig ikke forskjell. men disse skj-lydene er det jo nesten ingen under 25 år som kan uttale riktig lenger, så jeg blir ikke så overrasket over folk som ikke har lært det. Hvordan skal man lære det, når alle andre sier schole og schørt? Men i dette tilfellet snakker vi om forskjellig tonefall. Jeg synes det er rart hvis en kan gå hele livet igjennom og uttale Kina som "bønner" uten at en blir oppmerksom på at det er feil tonefall. Eneste må være en hørselsskade som gjør det vanskelig å skille mellom tonemene. 0 Siter
Gjest hakkenosignaturidag Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 I Namdal`n sei vi ægg å bønner, å ett de e my bønner på bygda. Akkurat samma uttalen på bønner. Snakki vi om kjerka så ber folk bønni. Men Sola å sola bli nå anna. 0 Siter
Platina Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Høres ut som en fra Brønnøysund. De har trykket på de mest underlige steder. :-) 0 Siter
Gjest hørselskader liksom hehe Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Fra Trondheim til Steinkjer (trøndelag) sier vi bønner (kaffebønner, mokkabønner og tomatbønner) og bønner i traktor (bønder) om to forskjellige ting. Det har selvfølgelig ikke noe med at vi ikke hører hvor tonefallet skal være. Vi uttaler det riktig for oss. Men som hun fra brønnøysund sier- det er forskjell på Sola og sola. Men altså ikke på bønner og bønder.:0) Har ingenting med kj /schj-lyder, at vi ikke hører det selv, at det er feil uttalelse å gjøre eller hørselskader,hehe. 0 Siter
Mistera Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har aldri hørt noen dialekter på Østlandet som ikke skiller mellom bønner og bønder, sola og Sola osv. Hvilke deler av Østlandet tenker du på? Vel, siden jeg kommer fra en plass der vi uttaler ordene tydelig så hører jeg veldig godt forskjell på ordene... OG siden jeg er fra bygda og siden de på østlandet tror der bare bor "bønner" har jeg fått dette slengt i trynet mere enn en gang for å si det sånn... Spess er det vel oslofolk som sier dette, og jeg kan med hånden på hjertet si at det utales bønner som i bønner og ikke bønDer med trykk på D som gjør hele forskjellen i det ordet! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Enkelte steder i indre østfold. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har aldri hørt noen dialekter på Østlandet som ikke skiller mellom bønner og bønder, sola og Sola osv. Hvilke deler av Østlandet tenker du på? Enkelte steder i indre østfold, f.eks. 0 Siter
Gjest hakkenosignaturidag Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Fra Trondheim til Steinkjer (trøndelag) sier vi bønner (kaffebønner, mokkabønner og tomatbønner) og bønner i traktor (bønder) om to forskjellige ting. Det har selvfølgelig ikke noe med at vi ikke hører hvor tonefallet skal være. Vi uttaler det riktig for oss. Men som hun fra brønnøysund sier- det er forskjell på Sola og sola. Men altså ikke på bønner og bønder.:0) Har ingenting med kj /schj-lyder, at vi ikke hører det selv, at det er feil uttalelse å gjøre eller hørselskader,hehe. Du bør jo vessta ett Namdal`n ikke e Brønnøysund vell?? Hallo!! 0 Siter
Gjest hva i all? Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Du bør jo vessta ett Namdal`n ikke e Brønnøysund vell?? Hallo!! Har ikke sagt noe om namdalen jeg vel?? Hallooo selv!? Selvfølgeli veit æ det.. 0 Siter
Gjest hakkenosignaturidag Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Har ikke sagt noe om namdalen jeg vel?? Hallooo selv!? Selvfølgeli veit æ det.. De ho ainnera skreiv om Brønnøysund va mynta på mett inlægg.. Bærre deffer æ truidd du va litt på jole:-) 0 Siter
Babette Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Vel, siden jeg kommer fra en plass der vi uttaler ordene tydelig så hører jeg veldig godt forskjell på ordene... OG siden jeg er fra bygda og siden de på østlandet tror der bare bor "bønner" har jeg fått dette slengt i trynet mere enn en gang for å si det sånn... Spess er det vel oslofolk som sier dette, og jeg kan med hånden på hjertet si at det utales bønner som i bønner og ikke bønDer med trykk på D som gjør hele forskjellen i det ordet! Men det er jo ikke det som er poenget her, hvorvidt man kan høre d`en i bønder eller ikke. Det er snakk om tonemer. Folk fra Oslo skiller mellom sola og Sola. 0 Siter
Babette Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Enkelte steder i indre østfold, f.eks. Interessant. Det har jeg faktisk ikke lagt merke til. 0 Siter
Gjest trønder ja Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 De ho ainnera skreiv om Brønnøysund va mynta på mett inlægg.. Bærre deffer æ truidd du va litt på jole:-) Hehe, å sånn å ferstå. Da e vi eni da sjø din bon.:0) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.