Mistera Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Men det er jo ikke det som er poenget her, hvorvidt man kan høre d`en i bønder eller ikke. Det er snakk om tonemer. Folk fra Oslo skiller mellom sola og Sola. Vel her jeg bor skiller vi mellom sola og Sola også, alt ettersom hvilken kontekst det blir satt i. 0 Siter
Gjest hakkenosignaturidag Skrevet 24. oktober 2007 Skrevet 24. oktober 2007 Hehe, å sånn å ferstå. Da e vi eni da sjø din bon.:0) :-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Den måten å uttale Kina på hørtes ut som Brønnøy-dialekt :-) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Interessant. Det har jeg faktisk ikke lagt merke til. Det er ganske morsomt, for de hører rett og slett ikke forskjell på tonemene. 0 Siter
Gjest Finnen blant dere Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg verken hører forskjell eller klarer å uttale ordene med forskjell. Men så er jeg jo utlending også. Så jeg er vel unnskyldt? 0 Siter
adelie Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har vært på et nettsted - som jeg tror jeg fant link til på DOL for lenge siden. Der var det demo av ulike dialekter, og man skulle trykke på en "knapp" hvis man hørte forskjell på bønner og bønder o.l. Det var noen dialekter det var venskelig eller umulig å si om det var forskjell. Men det var gøy å høre så mange utgaver! Sikkert de fra rundt Nordland som er nevnt her i linken, som var klin umulige 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har vært på et nettsted - som jeg tror jeg fant link til på DOL for lenge siden. Der var det demo av ulike dialekter, og man skulle trykke på en "knapp" hvis man hørte forskjell på bønner og bønder o.l. Det var noen dialekter det var venskelig eller umulig å si om det var forskjell. Men det var gøy å høre så mange utgaver! Sikkert de fra rundt Nordland som er nevnt her i linken, som var klin umulige Tja..Fredrikstad, Sarpsborg...? 0 Siter
adelie Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 http://elmer.uib.no/cgi-bin/xml/tonem her fant jeg linken jeg skrev om. 0 Siter
adelie Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 http://elmer.uib.no/cgi-bin/xml/tonem her fant jeg linken jeg skrev om. Ref linken min: "...Helgeland og i Nord-Troms og Finnmark, der dialektene mangler tonelag" - der er svaret! Test denne: "..strilemål, finner vi blant talere i et område som danner en ring rundt Bergen." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.